Nån med bild på krök?

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Nån med bild på krök? Slang till förgasare?

Hej, har efter mycket funderande fortfarande inte fattat om det är samma krök till dt -03 och dt -04..
Tängte om nån av alla på forumet som har dt skulle kunna skicka mig en bild på sin krök?
Vore mkt bra.
Mvh bossjan

ps: var ute o kollade lite nyss....såg då att det gick två slangar från topplocket till förgasaren...vad är detta? ds.
 
Last edited:
så här ser min ut på dtn -98...den torde vara samma som på-03 om jag inte mins helt fel...
 

Bifogat

  • namnlös1.JPG
    namnlös1.JPG
    33.2 KB · Visningar: 80
DTR har väl varit likadanna sen dom började tillverkas.. förutom lite på designen då. :va
 
philsson skrev:
DTR har väl varit likadanna sen dom började tillverkas.. förutom lite på designen då. :va

Jag och några polare jämförde min (90) och polarens (03) lite snabbt, skillnaden var att en kåpa satt med tre skruvar på hans och fyra på min... eller om det var tvärtom.
 
bossjan skrev:
Nån som vet vad det är för slangar som går från toppen till förgasaren då?

Om jag tror rätt så är det uppvrämning av färgasaren, varför vet jag inte men det går iaf vatten i de slangara. Kylning är det ju knappast....
 
Så här ser -04:ans krök ut
 

Bifogat

  • P3150111.jpg
    P3150111.jpg
    110.8 KB · Visningar: 64
  • P3150110.jpg
    P3150110.jpg
    122.4 KB · Visningar: 54
Jag vet va röret är!

Det vet jag, röret blir till en slang längre upp, slangn går till en dosa där luften renas på nått sätt och går sedan vidare in i luftburken.

Grejen är att den varma luften från avaserna skall värma upp insugningsluften för att minska avgaserna vid kallstarter.
Stjäl ingen effekt heller vad jag förstått, bara bra avgasrening.
 
bossjan skrev:
Det vet jag, röret blir till en slang längre upp, slangn går till en dosa där luften renas på nått sätt och går sedan vidare in i luftburken.

Grejen är att insugningsluften skall värmas upp för att minska avgaserna vid kallstarter. Själ ingen effekt heller vad jag förstått, bara bra avgasrening.


Varm luft stjäler effekt, jo det gör det.

Kall luft ger mer effekt, varm stjäler.

Det är tätare mellan syremolekylerna när luften e kall, alltså får du in mer luft i cylindern = mer effekt.
 
Solid snake skrev:
Varm luft stjäler effekt, jo det gör det.

Kall luft ger mer effekt, varm stjäler.

Det är tätare mellan syremolekylerna när luften e kall, alltså får du in mer luft i cylindern = mer effekt.
Om jag får rätta dig lite.. Du har rätt i det du säger MEN!. det är också så att i förgasaren bildas kondens som gör att det inte flödar bensin friskt till cylindern..
Att du får mindre och sämre blandat bränsle när förgasaren är kall.
Och därför har många hojar system som värmer förgasaren.
 
philsson skrev:
Om jag får rätta dig lite.. Du har rätt i det du säger MEN!. det är också så att i förgasaren bildas kondens som gör att det inte flödar bensin friskt till cylindern..
Att du får mindre och sämre blandat bränsle när förgasaren är kall.
Och därför har många hojar system som värmer förgasaren.


Det är en annan anledning till att man inte ska ha blanka ytor, utan lite skrovliga ytor i förgasaren och i insuget, men det visste du säkert redan.

Då fastnar inte kondensen lika lätt.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top