Nån kunnig på ljuddämparinsatser?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Tjena alla!

Jag behöver lite hjälp och råd kring ett problem. Jag har köpt ett avgassystem från USA, tillsammans med ett dynojet stage 7 kitt. Som jag monterade i helgen på min Yamaha V-max. När jag startade upp hojen så lät det aningen mindre än en funnycar på headers..

http://www.youtube.com/watch?v=lgpGYyaB2nI&feature=channel_video_title

http://www.youtube.com/user/Abelsethish#p/a/u/1/UZKK_P3HykM

Vilket är jävligt manligt, men också ganska drygt för jag lär vara stans nya snutmagnet.

Så min fråga lyder: Hur vet jag vilken sorts ljuddämpar insatser jag behöver? Mer motstånd kan ju ge mer vrid, men kan bli lite drygt att pröva sig fram.

Pratade med polisens fordonsavdelning, och de hade ingen aning :Bugar om vilken db nivå som va ok för min hoj, eftersom det skiljer sig från märke till märke? Vilket med låter konstigt.

Så vad ska man ta sig till? För jag ger det kanske 1-2 veckor innan polisen står vid mitt garage o väntar, haha. Lägger ett inlägg på v-max klubben med så får vi se va dem säger.

Har du verkligen tänkt över om du ska montera Dynojet7 kit i förgasarna?
7 är väl till att börja med inte gjort för gatbruk. SÅ riskerar du dina dyra förgasare en gång för alla. Dynojetnålar ÄTER nålmunstycken.
Man kan nå väldigt bra resultat bara med att justera orginalförgasarna.

102db är gränsen för en lite äldre hoj. Det är nog svårt att få in en insats i dom där små ljuddämparna.
DU kan inte Vinna vrid på låga varv, det enda du kan förlora är vrid på höga varv genom att strypa ljuddämparna.
Mats

Har du verkligen tänkt över om du ska montera Dynojet7 kit i förgasarna?
7 är väl till att börja med inte gjort för gatbruk. SÅ riskerar du dina dyra förgasare en gång för alla. Dynojetnålar ÄTER nålmunstycken.
Man kan nå väldigt bra resultat bara med att justera orginalförgasarna.

102db är gränsen för en lite äldre hoj. Det är nog svårt att få in en insats i dom där små ljuddämparna.
DU kan inte Vinna vrid på låga varv, det enda du kan förlora är vrid på höga varv genom att strypa ljuddämparna.
Mats

Enligt Jon Cornell som är något av en v-max guru så sliter du inget vidare på de förgasarna. Konsulterat lite andra företag som sysslar med trimmning runt on här i Skåne, och ingen som reagerat över själva upplägget.

http://planetvmax.com/85-07vmax/exhaust/ufo-quadzilla-dual-slashcut

hade bara velat döda ljudet lite. va nere på besiktningen o snackade med dem, de bara garva åt mig när jag kom körandes, haha.

I hojen har jag ju nu DJ steg 7 kitt med 2989 K&N filter. De nya nålarna skiljer sig inte så mycket från de gamla. Där emot så är huvudmunstyckena en aningen större ;)

http://www.youtube.com/watch?v=jELNMQS7GaE

Men jag vet i fan. Pratade med dem om en frivillig bullerkontroll. Så får man det ju på papper, att man varit där och "att man håller på att ordna det" så kanske det kan räcka att ta sig ur en eventuell poliskontroll, haha. Tills man i alla fall hittat en permanent dämparlösning. Någon som vet vad böterna ligger på om de skulle ta en med för hög db nivå?

Last edited:
För jag ger det kanske 1-2 veckor innan polisen står vid mitt garage o väntar
Det finns bara ett skäl till att polisen gör det. Någon har klagat. Jag hade tur, fick en prydlig maskinskriven A4 på garagedörren om vad det innebar när jag varmkörde i 60 sekunder innan jag drog iväg. Så numera står jag inte under grannens fönster utan rullar iväg 40 till 80 meter (varierar) så samma grannar inte ska bli störda jämt och man inte ska koppla ihop oväsendet/hojen med garaget.

Det finns bara ett skäl till att polisen gör det. Någon har klagat. Jag hade tur, fick en prydlig maskinskriven A4 på garagedörren om vad det innebar när jag varmkörde i 60 sekunder innan jag drog iväg. Så numera står jag inte under grannens fönster utan rullar iväg 40 till 80 meter (varierar) så samma grannar inte ska bli störda jämt och man inte ska koppla ihop oväsendet/hojen med garaget.

Ah lite så har jag med funderat. Speciellt med tanke på att grannarna bölade när jag hade mina slip-ons. Vore aningen intressant och höra va de har att säga nu mera, haha.

Men om man blir tagen i kontroller? Eller det är överdrivet? Hört att alla historier från att polisen plockat blåsen på plats, till att man fått smaskiga böter :yoparty

Ah lite så har jag med funderat. Speciellt med tanke på att grannarna bölade när jag hade mina slip-ons. Vore aningen intressant och höra va de har att säga nu mera, haha.

Men om man blir tagen i kontroller? Eller det är överdrivet? Hört att alla historier från att polisen plockat blåsen på plats, till att man fått smaskiga böter :yoparty

Åker du bara dit på buller så kostar det pengar och ombesiktning!
Om du sedan har 105 eller 135dB spelar ingen roll, för allt över 103dB är för mycket! :fakta

(Men om du däremot får böter flera ggr under en kortare tid, så vete f..n hur dom bedömmer det!! Upprepade förseelser + ev.klagande grannar??) :va

Bötesbelopp
För brott mot Trafikförordningen:
Kap 4, § 7: Åstadkommande av onödigt buller med motordrivet fordon eller onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter, 1 000 kronor

Kap 4, § 8: Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse eller underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs = 1 000 kronor.

För brott mot fordonsförordningen:
Kap 2, § 1: Ljuddämpare saknas eller är inte effektiv = 500 kronor.

Från http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191
Finns även lite mer info på sidan gällande ljud/buller.

Bötesbelopp
För brott mot Trafikförordningen:
Kap 4, § 7: Åstadkommande av onödigt buller med motordrivet fordon eller onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter, 1 000 kronor

Kap 4, § 8: Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse eller underlåtenhet att vid färd med motordrivet fordon anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte onödigtvis störs = 1 000 kronor.

För brott mot fordonsförordningen:
Kap 2, § 1: Ljuddämpare saknas eller är inte effektiv = 500 kronor.

Från http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5191
Finns även lite mer info på sidan gällande ljud/buller.

Pratade med dem på besiktningen idag igen. De ska boka in en tid till mig, så gör jag en "trafiksäkerhetskontroll" så man får reda på lite hur man ligger i db. Sen där efter får man ju börja se om man kan justera in det hela. Vet ju inte alls vilka varv de kommer mäta på. Allt över 2000=:död

Åker du bara dit på buller så kostar det pengar och ombesiktning!
Om du sedan har 105 eller 135dB spelar ingen roll, för allt över 103dB är för mycket! :fakta

(Men om du däremot får böter flera ggr under en kortare tid, så vete f..n hur dom bedömmer det!! Upprepade förseelser + ev.klagande grannar??) :va

Ah det va lite olika regler beroende på hojens ålder. Min är en 86:a så då va det 103 db, sen snackade en av gubbarna på besiktningen att nyare hojar va det strängare krav på.
Så man får väl helt enkelt leda bort hojen från huset innan man drar igång den så man inte blir hängd efter en vecka, haha
:banana

Last edited:
Pratade med dem på besiktningen idag igen. De ska boka in en tid till mig, så gör jag en "trafiksäkerhetskontroll" så man får reda på lite hur man ligger i db. Sen där efter får man ju börja se om man kan justera in det hela. Vet ju inte alls vilka varv de kommer mäta på. Allt över 2000=:död
Mätningen sker stillastående och vilket varvtal som gäller är baserat på slaglängd. Om din hoj har 66mm slaglängd, vilket jag tror att det är, så är det vid 5000 rpm som det ska mätas. Men det får du väl se när det blir dags. :gnissla

Men egentligen är väl inte decibeltalet det viktigaste utan mer hur grannarna upplever ljudet.

Mätningen sker stillastående och vilket varvtal som gäller är baserat på slaglängd. Om din hoj har 66mm slaglängd, vilket jag tror att det är, så är det vid 5000 rpm som det ska mätas. Men det får du väl se när det blir dags. :gnissla

Men egentligen är väl inte decibeltalet det viktigaste utan mer hur grannarna upplever ljudet.

Nä, alltså jag bryr mig inte om decibeltalet. Utan mer som du säger, folket runt omkring som inte gillar min manliga hoj, haha. Inte så att man ligger på 1:an på 6 000 varv bara för att jävlas.

Även om det suger så finns det en del personer som inte gillar hojar, något man får respektera. Så starta knarren kl 7 för att ta den till jobb i sommar kan man ju glömma :yoparty

Hade bara varit gött och se ifall man kan få reda på det så inte man blir hålans nya polismagnet så fort man startar hojen. Ljudet på hojen gör sig inte alls rättvist i filmen, det låter något enormt. Och ska det testas på 5000 varv så är jag ganska körd i vilket fall som helst:Bugar

Sedan beror det väldigt mycket på "HUR" det låter.
Vissa är väldigt tysta på tomgång, men ryter till när det blir gaspådrag och varvtal. Med ett sådant system så bestämmer man själv om man vill bli påkommen eller inte. Så finns det "Flöjtar" som låter illa hela tiden. DÅ är det svårt att smyga och man får lätt ögonen på sig.

Väldigt många mobiltelefoner har db mätare, fungerar tillräckligt bra!

Mats

Last edited:
Det tråkiga med absorptionsljuddämpare som låter för mycket, är att insatser typ db-killer i dessa nästan alltid ger en sån effekt-/flödesförlust att man gör bäst i att gå tillbaks till originalbestyckningen (undantaget kort körning till SB förstås). I detta läge visar det sig då dessutom vara så att originalsystemets ljuddämpare ger bättre effekt än slip-onljudämparna med db-killers.

Så det bästa om man vill ha kristligt ljud (även om man kanske måste ha originaldämpare eller db-killers på besiktningen), är att köpa slipons med absorptionsljuddämpare av tillräcklig längd och volym från början.

Last edited:
Inget illa menat med detta men när jag hör ljudet så tänker jag på en gubbe som bor en par kilometer bort ifrån mig. Mellan våra hus är det åtskilliga kvadratmeter skog och ett antal bostadsområden. När han startar sin V-Max och låter den puttra på tomgång så hörs den väl, drar han då på gas... ja, du förstår nog själv. Ett riktigt ärkepucko. Han står mer än gärna och varvar ur den på tomgång innan han åker iväg med ett vrål.

Nä, jag tycker du ska satsa på att få in några riktiga insatser (om det överhuvudtaget ryms) eller helt enkelt köpa nya burkar som Jörgen föreslog.

Inget illa menat med detta men när jag hör ljudet så tänker jag på en gubbe som bor en par kilometer bort ifrån mig. Mellan våra hus är det åtskilliga kvadratmeter skog och ett antal bostadsområden. När han startar sin V-Max och låter den puttra på tomgång så hörs den väl, drar han då på gas... ja, du förstår nog själv. Ett riktigt ärkepucko. Han står mer än gärna och varvar ur den på tomgång innan han åker iväg med ett vrål.

Nä, jag tycker du ska satsa på att få in några riktiga insatser (om det överhuvudtaget ryms) eller helt enkelt köpa nya burkar som Jörgen föreslog.

Jaja, värsta som finns är folk som inte respekterar grannar och står o värmer hojen kl 7 på morronen, haha. Men är det på eftermiddagarna, eller under normala timmar så har jag svårt att förstå folk som bölar. Har de något emot ljud så ska man inte bo i stan :)

jag har kollat upp lite olika saker man kan göra, och hur man ska montera instanserna. Jag lyssnar inte på jörgen.. alls.. ;) Men tanke på vad detta system + DJ 7 kitt + Filter kostat mig så får man leva med det :yoparty

Synd bara man inte fick några db tal innan man köpte systemet, haha..

Jaja, värsta som finns är folk som inte respekterar grannar och står o värmer hojen kl 7 på morronen, haha. Men är det på eftermiddagarna, eller under normala timmar så har jag svårt att förstå folk som bölar. Har de något emot ljud så ska man inte bo i stan :)

jag har kollat upp lite olika saker man kan göra, och hur man ska montera instanserna. Jag lyssnar inte på jörgen.. alls.. ;) Men tanke på vad detta system + DJ 7 kitt + Filter kostat mig så får man leva med det :yoparty

Synd bara man inte fick några db tal innan man köpte systemet, haha..
:tummenupp :D
Ville inte vara kategoriskt negativ med dina nya rör. Det är ju fullt möjligt att det går att få en ljudnivå som iaf blir mer acceptabel (även om den kanske inte klarar besiktningen) via insatser.
Jag ville mest bara tipsa om att flödet är en punkt man ska tänka på när man väljer insatser. Dvs kolla med andra V-max-kunniga på svenska eller utländska forum om det finns ngt som funkar bra till ditt system.

Dvs att hitta och dunka i en db-killer som ger den bullersänkning man vill ha är ganska lätt.
Det svåra är att hitta en lösning som inte käkar upp den flödesökning som motiverade bytet till den nya bestyckningen som monterades med systemet.

Här är ett exempel på vanliga men effektmässigt dåliga DB-killers som är tysta men som ofta ger ett så stort motstånd att originalljuddämparna ger mer effekt. Funkar ju dock bra till besiktning, då spelar ju inte dåligt flöde ngn roll.

bild_003.jpg

Mitt tips är att kolla med andra V-maxägare med samma system som du har.
Sedan även bildsöka med google på DB-killer. Då får du snabbt klart för dig de vanligaste principerna varefter du själv kan bygga eller modda en befintlig DB-killer så att den passar ditt system.

Den typ av DB-killer som tycks ge minst flödessänkning av dagens köpe-killers är den som består av ett rör som sticker in i din befintliga absorptionsljuddämpare. På dessa kan man då såga av röret tills man hittar den bullerkompromiss man tycker är lagom

:tummenupp :D
Ville inte vara kategoriskt negativ med dina nya rör. Det är ju fullt möjligt att det går att få en ljudnivå som iaf blir mer acceptabel (även om den kanske inte klarar besiktningen) via insatser.
Jag ville mest bara tipsa om att flödet är en punkt man ska tänka på när man väljer insatser. Dvs kolla med andra V-max-kunniga på svenska eller utländska forum om det finns ngt som funkar bra till ditt system.

Dvs att hitta och dunka i en db-killer som ger den bullersänkning man vill ha är ganska lätt.
Det svåra är att hitta en lösning som inte käkar upp den flödesökning som motiverade bytet till den nya bestyckningen som monterades med systemet.

Här är ett exempel på vanliga men effektmässigt dåliga DB-killers som är tysta men som ofta ger ett så stort motstånd att originalljuddämparna ger mer effekt. Funkar ju dock bra till besiktning, då spelar ju inte dåligt flöde ngn roll.

bild_003.jpg

Mitt tips är att kolla med andra V-maxägare med samma system som du har.
Sedan även bildsöka med google på DB-killer. Då får du snabbt klart för dig de vanligaste principerna varefter du själv kan bygga eller modda en befintlig DB-killer så att den passar ditt system.

Den typ av DB-killer som tycks ge minst flödessänkning av dagens köpe-killers är den som består av ett rör som sticker in i din befintliga absorptionsljuddämpare. På dessa kan man då såga av röret tills man hittar den bullerkompromiss man tycker är lagom

Nä, jag bara jävlades innan Jörgen. Tack så mycket för ett riktigt bra svar. Inte varit medlem så länge här inne. Men jag är lite förvånad och glad över att kunna resonera lite med andra likasinnade :)

Smyger jag med hojen så ligger inte db på någon vidare nivå, utan mer när man drar lite i snöret. Börjar hända en massa redan vid 2 000 varv. Jag har ju insett vid detta lagret att där är inte så mycket att göra egentligen.

Jag funderar på att kolla diametern innan mufflarna, och se ifall jag kan hitta några läskiga slipons som jag kan dra på till besiktningen. Sen så får man helt enkelt vara jävligt trevlig o rulla i väg hojen från grannarna om man ska ha igång den på morgonen.

Tror inte nån polis kommer tvärvända på en 90 väg för att ge mig en lapp för hojen låter, men däremot om man är dryg med grannarna så kan de ju bli lite gnällig. Köpte ju systemet för att jag vill ha lite mer vrid i hojen, och ett ljud som speglar lite hur hojen ser ut :yoparty

Killen jag köpte allt ifrån är via http://planetvmax.com/ och han är ju lite av en guru inom området. Fick riktigt bra priser av han, bara själva K&N filterna + dynokittet kostar ju nästan 6000 kr på motospeed här i Sverige, medan jag fick det av han för knappt 400$, hehe.

Men man får ju helt enkelt ta smällen om man nu gör som jag gjort ifall polisen skulle stoppa en på vägen. Finns ju väldigt många hojförare som bara skaffar system för att låta så mycket som möjligt, medan de totalt skiter i hästarna. Ska bli kul o se vridet o hästarna efter sista inställningen och bänkningen dock :banana

Sedan beror det väldigt mycket på "HUR" det låter.
Vissa är väldigt tysta på tomgång, men ryter till när det blir gaspådrag och varvtal. Med ett sådant system så bestämmer man själv om man vill bli påkommen eller inte. Så finns det "Flöjtar" som låter illa hela tiden. DÅ är det svårt att smyga och man får lätt ögonen på sig.

Väldigt många mobiltelefoner har db mätare, fungerar tillräckligt bra!

Mats

Ah, jag ska faktiskt se om jag kan hitta någon sån. Eller kanske investera i något billigt mög från Kjell & Company hehe

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard