Nån haj på NSR? Felvänd växellåda (raceväxlat)..

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Har smällt i en NSR motor i min lilla CRM då motorn i CRM:en tyckte att den skulle rasa.

Upptäckte dock till min förfäran att växellådan var felvänd ( ettan upp osv ).

Är det något geni som rivit motorn och monterat fel? Eller är de så det ska vara på NSR? Av vad jag kan utröna från bilder på nätet så är länkaget på NSR gjort så att växelaxeln och växelpeten vrider sig i samma riktning i alla fall....

Ja, va säger ni? SKa jag riva motorn och försöka fixa, eller leva med problemet? Kan tillägga att lådan känns inte lika mjuk som crm-lådan så det lutar ju åt att något ligger fel...

Last edited:
Växelpinnen sitter ju direkt på motorn på CRMen(vanliga offroad hojar) men på sporthojar brukar det vara lite annorlunda då fotpinnen inte sitter precis bakom växelförargrejen som kommer ut ur motorn.

Eller enklare sagt så sitter växelföraren åt andra hållet(bakåt) än på Offroadare

1269802008.jpg

raceväxlat är manligt. Jag hade haft kvar det så och varit lika fet som rossi vid korvmojjen.

Eller enklare sagt så sitter växelföraren åt andra hållet(bakåt) än på Offroadare

View attachment 355181

Ja jävlar, där är ju peten bakvänd ja! Hmm, på de bilderna jag spanat på vred sig växelpeten runt fotpinnen och förde över rörelsen till en liten hävarm på lådan med ett stag. Men ser det ut sådär så är det ju bara att acceptera att det är byggt så ^^

raceväxlat är manligt. Jag hade haft kvar det så och varit lika fet som rossi vid korvmojjen.

Haha ah :yoparty

Gör en egen egen växelspak som går framåt en sen bakåt till det läget du har nu så har du löst problemet... hoppas du förstår vad jag menar...

Gör en egen egen växelspak som går framåt en sen bakåt till det läget du har nu så har du löst problemet... hoppas du förstår vad jag menar...

Jo har funderat på de, men släppt de tankarna. Känns som de blir svårt att få plats/ få det snyggt.

Ska se om jag vänjer mig vid rajs-låda, annars får jag väl bygga något.

Men annars, går det att ändra något i lådan så man får det "rättvänt" kanske?... För crm har väl exakt samma låda förutom lite utväxlingar...

Edit: Här är ju en NSR med en annar variant av växellänkage

1992%20NSR%20SP%20Rothmans.jpg

Men det kan ju vara vänt på så vis så lådan är omvänd, beror ju på hur armen på växelaxeln sitter.....

Last edited:
Vad var det som rasade på crm-motorn då?
Om det var typ kolvras så kan du ju bara flytta över kolv+cylle från nsr-motorn lika gärna som å krångla med växellådsbyte osv. :)

Vad var det som rasade på crm-motorn då?
Om det var typ kolvras så kan du ju bara flytta över kolv+cylle från nsr-motorn lika gärna som å krångla med växellådsbyte osv. :)

Har ju flyttat över hela blocket ;)

De är ramlagerna som gått. Paketet sitter fortfarande ihop men är inte friskt, och jag känner liksom inte för att investera i nya lager och rivning på en hoj som är värd typ 10k som mest :gnissla

Last edited:
Jag är lite trög när det gäller sånt här... :(
Jag har åkt på min dakota ("felvänd" låda på den) ett tag, och när jag jämför den med hojen så är den så mycket goare att växla med. Så jag undrar kort och gott om det finns något enkelt sätt att vända på RS lådan?

Jag är lite trög när det gäller sånt här... :(
Jag har åkt på min dakota ("felvänd" låda på den) ett tag, och när jag jämför den med hojen så är den så mycket goare att växla med. Så jag undrar kort och gott om det finns något enkelt sätt att vända på RS lådan?

Åker du rs så har du väl ett länkage till lådan? Då är det ju bara att fiffla lite med länkaget så får du omvänd ordning ;)

Axeln som går ut ur lådan. På den sitter det en liten arm som växelpinnen sitter i. sätt den uppåt ist för nedåt! vet inte hur det är med plats men om det finns(plats) bör det funka?!

Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad