Nån här som är en jävel på att kränga crossdäck?

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Yamaha Ténéré 700 Extreme 2024 | Honda VFR 750FJ 1988
Jag har ringt runt till vanliga mc-firmor men dom har fullt upp. Och jag är inte sugen på att betala 470 igen hos lokala gummiverkstan. :brynad

Är det någon här som är sugen på att kränga innan lördag?
250 riksdaler eller vad är vettigt? :va

kthxbye

Det är svinenkelt...greja 3st däckjärn på fultema, och snegla på det här http://soe.se/mek/dack/byte.htm

Youtube har en hel bunt DIY-videos, det är verkligen galet simpelt - och kör man geggmoppe ingår det där i saker man SKALL kunna göra själv. :fakta

/J

Brukar lämna mina på "ronnys cykel och moped service" dom tar 100kr st om du kommer in med lösa fäljar. Ligger i tannefors.

Det är svinenkelt...greja 3st däckjärn på fultema, och snegla på det här http://soe.se/mek/dack/byte.htm

Youtube har en hel bunt DIY-videos, det är verkligen galet simpelt - och kör man geggmoppe ingår det där i saker man SKALL kunna göra själv. :fakta

/J

Jag har gett mig på skiten två gånger men jag blir bara förbannad och ger upp efter nån timme :D
Jag har nog kollat på alla krängarvideor på jewtube och jag har kört med 3 stora däckjärn. Men det vill sig fan inte. :huvet

Brukar lämna mina på "ronnys cykel och moped service" dom tar 100kr st om du kommer in med lösa fäljar. Ligger i tannefors.

Jag får glida förbi där låter det som. :tummenupp

Last edited:
Jag har gett mig på skiten två gånger men jag blir bara förbannad och ger upp efter nån timme :D
Jag har nog kollat på alla krängarvideor på jewtube och jag har kört med 3 stora däckjärn. Men det vill sig fan inte. :huvet

Jag får glida förbi där låter det som. :tummenupp

Hela knepet är att få ned motsatt sida in i fälgen (mot där du är och fipplar med däckjärnet dvs), det ger lite mer utrymme att kränga av (eller på) däcket.
Däcket trampar man av kanten på fälgen, lägg hela hjulet i ett gammalt däck så sparar du dyrgriparna.
Får du ta i som ett svin gör du fel...kör lite i taget, använd drev/bromsskiva för att hålla i däckjärnen.

Det skall även vara lite drygt första gången, man lär sig fort - jag har personbästa som togs senast det begav sig, fram/bak med hjulen av/på från hojen med på lite styva halvtimmen - med dubbdäck som skulle av (och det är än jävligare).

Det är inte svårt. :)

Se till att använda rätt halka-lätt-medel, jag har provat diskmedel, såpvatten och fönsterputs, inget har varit i närheten så bra som just den lilla runda vita burken med "tirelube" (märke okänt) som plockades upp på Yamahacenter i Västerås. :yoparty

/J

Nu ni! Eftersom jag fått en spricka i framfälgen så var jag tvungen att ta av däcket igen för att svetsa lite. Så jag gav det här ett nytt försök. Jag försökte med tre däckjärn i en halvtimme ungefär men det gick inget vidare. När jag vikt upp allihop var det helt omöjligt att ta ett nytt tag. Så jag plockade fram två järn till och när jag vek upp alla fem då gick det bättre. :yoparty

Nu ska jag bli kung på det här är det tänkt. :hihi
Använder ni "glidmedel" när ni plockar av däcken också eller är det bara när dom ska på?

Nu ni! Eftersom jag fått en spricka i framfälgen så var jag tvungen att ta av däcket igen för att svetsa lite. Så jag gav det här ett nytt försök. Jag försökte med tre däckjärn i en halvtimme ungefär men det gick inget vidare. När jag vikt upp allihop var det helt omöjligt att ta ett nytt tag. Så jag plockade fram två järn till och när jag vek upp alla fem då gick det bättre. :yoparty

Nu ska jag bli kung på det här är det tänkt. :hihi
Använder ni "glidmedel" när ni plockar av däcken också eller är det bara när dom ska på?

brukar kunna vara nästan omöjligt, nu var det ett tag sen jag krängde av crossdäck men vad som brukar hjälpa är att vara noggran med att kanten på däcket ligger så nära centrum/mitten på fälgen eftersom den är minst där annars är det bara svett och såpvatten som brukar hjälpa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT