Nån form av avgasbroms? R6 07

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Hello!

Tänkte hiva på min orginal dämpare bak inför besiktningen.

Hittade denna lilla flottörliknande mojäng, finns att koppla på två vajrar, är detta nån form av avgasbroms eller dylikt, vad är den bra till och går de bra att sätta dit vajrarna igen med tanke på att den är mappad med trimljuddämparn?

Vad bör man tänka på?

IMG_1987.jpg

det är ett avgasspjäll, också kallad exup-ventil. ja, den påverkar avgasflödet men inte så värst mycket. ja, det går bra att montera dit orginaldämparen. den kommer i värsta fall gå lite fett med PowerCommandern men den kan man ju snabbt koppla ur om man vill det.

MVH Phille

Vad händer om ja struntar i att koppla in avgasspjället? Ser lite scary ut, och allmänt.. Är vajjern inkopplad via gaswiren?

EXUP-ventilen styrs av ett servo som bla gör så att du får ett bättre låg och mellanregister. Till viss del dämpar det ljudet också. Du kan strunta i att koppla in vajrarna, men då måste du låsa spjället i öppet läge, annars blir hojen hyggligt skittrött ;)

EXUP-ventilen styrs av ett servo som bla gör så att du får ett bättre låg och mellanregister. Till viss del dämpar det ljudet också. Du kan strunta i att koppla in vajrarna, men då måste du låsa spjället i öppet läge, annars blir hojen hyggligt skittrött ;)

De flesta avgasspjäll jag har sett är i ett öppet läge normalt. Rätt stark fjäder som ej låter den stängas, i alla fall på gsxr

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”