Nån bmw mek här ? motor problem

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
polarn kom över med sin M3á årsmodell 93 idag på släpvagn
och knuffade in den i garaget , och lyckades få i gång den , och det gick verkligen som en påse skit , den gick inte på alla cylindrar , Och vi plockade bort stiften o kollade lite tänkte ta kompprov men hylsan passade inte så , ska fixa en annan tills imorgon , hur som helst så kollade jag tändspolarna , satte på stiften o bara
drog rund motorn , och alla stiften gnistrar , då kan det väl inte vara dom iallafall
bilen har gått 15 tusen mil , och fan är inte det lite för att motorn ska vara kajk.....

tacksam för svar på vad det kan vara för fel på bilen.

Tjena!
Gratulera din polare till en trevlig bil!!

Hur ser stiften ut? Ska vara lite rödaktigt brända utan olja och inte vitbrända. Ok? Annars byter ni.

Koll om det är vitt i motoroljan (kylvätska som kommer via trasig topplockspackning eller trasigt block)

Kolla om kylvätska ser ut som om den är lite "regnbågsfärgad" (olja i kylsystemet via trasig topplockspackning)

Kompressionsprov är nog det som ger mest svar i övrigt.

chippad? motortvättad? är tändstiftshålorna blöta? Jag har haft en M3:a med liknande problem....

Jag kan absolut inget om BMW men har den kamrem kan den ha kuggat över en kugg.

I övrigt har du fått bra tips!

Jag kan absolut inget om BMW men har den kamrem kan den ha kuggat över en kugg.

I övrigt har du fått bra tips!

Har för mig de är kedja på den. Om inte alla BMW t.o.m...

Tänder den men man får nöta länge med startmotorn för att få den att gå sen är det svårt att hålla liv i den och den vill inte varva? Isåfall kan det vara vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren. Kan va läge att felsöka den på BMW, kostar inte så mycket och kan spara mycket besvär.

Det är kedja på den motorn.
Troligtvis någon eller några tändspolar som har gett upp, svårt att säga men testa att mäta dom med multimeter.
SÖk på autopower , där finns det killar/tjejer som kan dom bilarna.
/mvh Jonas

Har för mig de är kedja på den. Om inte alla BMW t.o.m...

Se där, en vettig konstruktion MAO.
Då är min nästa gissning topp-packning/krokig topp, det har drabbat ALLA BMW ägare jag känner.

En sålde sin första BMW efter en dyr topprenovering, då han "tappat förtroendet" för just det exemplaret.

Han köpte en likadan, fast som hade gått något mindre, körde några månader och drabbades av samma fel igen på den nya.

Jag var kanske lite för kaxig... Jag vet inte säkert.
Men min gamla 1600 hade i alla fall en fyra med kamkedja.

Och M3an har också kamkedja.
Att M3 har kedja vet jag, och gamla E30 M3 är radfyra vet jag också, men jag vill minnas att det finns radfyror från BMW med rem istället för kedja.

Att M3 har kedja vet jag, och gamla E30 M3 är radfyra vet jag också, men jag vill minnas att det finns radfyror från BMW med rem istället för kedja.

Tror bara det är M20 och M40-motorerna som har rem. De slutade iaf med remmar -93.

M40 & M20, lilla sexan samt fyran, '80-tal hade rem, annars brukar dom ha ked på allt från 1500cc fyror till stora tolvor, både före och efter. S50 som det skall vara i den har ked, men det var väl klart redan.

Edit: swish skriver snabbare... :p

Tändspolar/topppackning som någon nämnde är väl sånt som man "brukar" kunna få sönder på en sån. (själva toppen är nog rätt stark på dem, men iofs, allt går med våld...)

Lite mer info hade nog inte vart helt fel, men jag håller med Rigge, på en ändå såpass dyr bil lönar det sig nog att göra en felsökning hos bmw, om man inte har någon som kan dem utantill till hands.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg