Några vinter projekt?

Depp! :(

Motorn nerplockad och toppen avskruvad!
Det ligger olja på kolvarna!
Har ju misstänkt något åt det hållet!

Den går att varmköra sen så slår stiften igen!
Helt svarta!
Så det ser ut som den suger i sig olja i alla fall!
Men vart? :va

Återkommer med info snart! :huvet
 
Kamikaze kid skrev:
Depp! :(

Motorn nerplockad och toppen avskruvad!
Det ligger olja på kolvarna!
Har ju misstänkt något åt det hållet!

Den går att varmköra sen så slår stiften igen!
Helt svarta!
Så det ser ut som den suger i sig olja i alla fall!
Men vart? :va

Återkommer med info snart! :huvet

Oljan kanske kommer in mellan ventilstyrning och topp ?
På min gamla cb900 satt det o-ringar mellan styrning och topp som inte
tålde tvätten hos Bergenfors :( varpå den tryckte in olja i cylindern, speciellt när oljetrycket ökade (=lite högre varv)

//B
 
Bear skrev:
Oljan kanske kommer in mellan ventilstyrning och topp ?
På min gamla cb900 satt det o-ringar mellan styrning och topp som inte
tålde tvätten hos Bergenfors :( varpå den tryckte in olja i cylindern, speciellt när oljetrycket ökade (=lite högre varv)

//B

Var tusan sitter dom???
Motorn är en Blackbird men den är ju från samma motorfamilj!
Kan vara nånting ditåt!
Får undersöka saken!

Hoppas bara jag hittar något som är fel!
Så eländet går igång ordentligt!

Tackar för ditt tipps! :Bugar
 
Kamikaze kid skrev:
Var tusan sitter dom???
Motorn är en Blackbird men den är ju från samma motorfamilj!
Kan vara nånting ditåt!
Får undersöka saken!

Hoppas bara jag hittar något som är fel!
Så eländet går igång ordentligt!

Tackar för ditt tipps! :Bugar

Enligt min verkstadshandbok så sitter o-ringarna mellan fjädersäte och topp, för att byta dessa måste styrningarna pressar ur ..... :(
Det är bara att hoppas att felet är något annat.....

//B
 
Bear skrev:
Enligt min verkstadshandbok så sitter o-ringarna mellan fjädersäte och topp, för att byta dessa måste styrningarna pressar ur ..... :(
Det är bara att hoppas att felet är något annat.....

//B

Vad annat kan det vara? :va
Hade det varit kolvringar eller på "den sidan" så skulle det bli övertryck i motorn och oljan skulle komma ut!

Ventiltätningarna är ok!
kvar finns ju bara dessa!
Någon annan väg in kan jag inte komma på!

Ska kolla senare i veckan!
Hur man nu ska kunna göra det i garaget!!!

Tror jag slår Matte (han som portade toppen) en signal i morgon och kollar vad han säger om det!
 
Ringde Matte i morse när jag landade i Ängelholm!

Han sa dirrekt att oljeringarna fått sig en knäck!
Biltemas kolvringskomprimerare tänkte jag omgående!
En sak har jag använt från BILTEMA och vipps så blev det tokigt!

Det fanns ingen möljighet att det skulle kunna sugas ner dom mängderna genom styrningarna!
Sant tänkte jag!
Och några oringar hade då inte han hört talas om i styrningarna!
Men kollat och det finnns ingen olja i insuget eller runt styrningarna till insugs ventilerna!
Nå ja!
Vad är väl en dag på strippen när man kan ligga i garaget och filosofera!

Nya ringar beställda och kan avhämtas i morgon fredag i Åkersberha hos Henning!
Så om allt stämmer och detta är felet så kan jag ta mig till Lunda på Lördag!

Hoppsas hoppas!
 
K-Kid: Det värsta är att jag känner igen mig, min motor började också ryka olja, byte kolvringar, forstsatte att ryka. Byte ventilsätespackningar (eller vad det nu heter?) och monterade tillbaka den gamla asbetstopppackningen (lelles plåt packning hade samma verkan och funktion som att släcka en skogsbrand med metanol! :huvet ) och plöstsligt så slutade det ryka! Det avverkades mer än 100mil och nu har dn börjat bolma på vänster sida igen :huvet :huvet ! Eftersom du har ett liknade problem så kanske du vet vad som är fel? Värt att fundera på i alla fall...

/henke
 
Tycker du det verkar som jag har koll på läget??? :lol

Nå ja!
Ryker eländet på pådrag eller motorbroms?
Färg på stiften?
Hur såg cylindrarna ut?



Tillbaka till Mitt projekt!

Kolvringar hämtade och ska monteras i morgon...
Så till lunch är den klar!
Håll nu för fan tummarna att den funkar!!!! :tummenupp
 
Är det någon som är i min närhet runt sen förmiddag så vore det trevligt med hjälp med ett snabbt litet lyft för att få i motorn igen! (Danmark)
Ner går ju alltid lättare!

Mitt nr står i tel listan !
 
Kamikaze kid skrev:
Tycker du det verkar som jag har koll på läget??? :lol

Nå ja!
Ryker eländet på pådrag eller motorbroms?
Färg på stiften?
Hur såg cylindrarna ut?

När den är riktigt varm så bolmar den vid motorbroms, annars är den som vanligt! Ska kolla nogrannare imorgon, bara jag slipper skruva ner toppen för tredje gången! :huvet
 
Henkka skrev:
När den är riktigt varm så bolmar den vid motorbroms, annars är den som vanligt! Ska kolla nogrannare imorgon, bara jag slipper skruva ner toppen för tredje gången! :huvet

Välkommen i klubben för misslyckade hoj projekt!!!

Kan bara gissa på ventilstyrningarna!
Om dom glappar så smiter oljan in där när du motorbromsar!


Själv så bytte jag kolvringar i motorn på 12 timmar i Lördags!
Inte fan blev det bättre för det! :mad:

Däremot tillkom ett sjujävla rassel!!!! :va
Har letat överallt!
Inget som är fel!

Ska dela motorn i helgen som kommer och lungt fixa alla små fel jag kan tänkas hitta!
Känns lite som man hamnat i ett panikmeckar stadie!!! :dummer
Och hur bra brukar det bli??? :4skrika

Så sitt du och gnäll om dina små puffar när du motorbromsar! :7peta
 
Kamikaze kid skrev:
Välkommen i klubben för misslyckade hoj projekt!!!

Kan bara gissa på ventilstyrningarna!
Om dom glappar så smiter oljan in där när du motorbromsar!


Själv så bytte jag kolvringar i motorn på 12 timmar i Lördags!
Inte fan blev det bättre för det! :mad:

Däremot tillkom ett sjujävla rassel!!!! :va
Har letat överallt!
Inget som är fel!

Ska dela motorn i helgen som kommer och lungt fixa alla små fel jag kan tänkas hitta!
Känns lite som man hamnat i ett panikmeckar stadie!!! :dummer
Och hur bra brukar det bli??? :4skrika

Så sitt du och gnäll om dina små puffar när du motorbromsar! :7peta

Ventilstyrning sa du, vad exakt är det? Är det stålbusningen som sitter mellan topp och ventil?

Du verkar inte ha turen på din sida någon gång! Ska vi bilda klubb, de oljerykande Hondornas klubb! :D

/henke
 
Henkka skrev:
Ventilstyrning sa du, vad exakt är det? Är det stålbusningen som sitter mellan topp och ventil?

Du verkar inte ha turen på din sida någon gång! Ska vi bilda klubb, de oljerykande Hondornas klubb! :D

/henke

Det är den som ventilen sitter i!
Lossar du ventilfjädern och vickar på ventilen så ska den inte flexa allt för mycket!
Kan bli lite sliten med tiden!

Ingen tur i mitt garage inte!
Tyckte jag var så jäääkla seriös när jag satte ihop motorn!
Tog tid på mig och lungt satte ihop smorde och kollade allt!
Skit blev det!

Funderar på att sätta i en annan bottendel jag har liggandes och åka med den så länge!

Ska depp kröka i Tyskland onsdag -fredag!
Kanske köpa hem något skrot att åka på tills vidare!

FIIIINAX ÄR NI VAKNA???
 
Kamikaze kid skrev:
Det är den som ventilen sitter i!
Lossar du ventilfjädern och vickar på ventilen så ska den inte flexa allt för mycket!
Kan bli lite sliten med tiden!

Får väl traska iväg till lelles svineri och inhandla packningar och riva motorn, det ska ju ändå bli taskigt väder i veckan! :gnissla
 
Henkka skrev:
Får väl traska iväg till lelles svineri och inhandla packningar och riva motorn, det ska ju ändå bli taskigt väder i veckan! :gnissla


Du får göra det!
Men ryker det så jävligt då att du måste riva den nu?
Funkar den inte denna säsong?

Gamla Fordar ryker ju konstant och dom åker ju folk bara vidare i!

Tänkte mest på om du blev ståendes med ett långtidsprojekt och inte får åka!!!
 
Kamikaze kid skrev:
Du får göra det!
Men ryker det så jävligt då att du måste riva den nu?
Funkar den inte denna säsong?

Gamla Fordar ryker ju konstant och dom åker ju folk bara vidare i!

Tänkte mest på om du blev ståendes med ett långtidsprojekt och inte får åka!!!

Visst, det går att köra. Men det är inte så kul att ha små oljepuffar efter sig ibland och att det blir en massa svarta prickar på hela bakpartiet på hojen. Att den sen även drar motorolja oroväckande mycket är inte kul!

Få se om jag orkar skurva i helgen, annars så blir det nån gång under sommaren...
 
Henkka skrev:
Visst, det går att köra. Men det är inte så kul att ha små oljepuffar efter sig ibland och att det blir en massa svarta prickar på hela bakpartiet på hojen. Att den sen även drar motorolja oroväckande mycket är inte kul!

Få se om jag orkar skurva i helgen, annars så blir det nån gång under sommaren...


Ok...

Ja på Lördag så står jag i garaget igen och letar fel!
 
Kamikaze kid skrev:
Ok...

Ja på Lördag så står jag i garaget igen och letar fel!

Låter inget vidare det där.

Vet ju att du har kollat det mesta och skruvat och pillat.
Det är en sak som slog mig som en polare råkade ut för när jag bodde i Norrköping, var att när han borrade och planade toppen på sin Sucka 1100 -83:a så fick han ett sjuhelvetes tryck i vevhuset så den motorn fick upp olja via ringarna, på samma sätt som din.
Problemet löstes med att dra en grov slang från oljepåfyllningshålet upp till luftburken direkt, (lite luffarturboeffekt) :lol

Men det har du kanske redan testat?
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top