några uppkörningsfrågor

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
Tjenare nu är det såhär att jag kör upp om 15 dagar och jag har några frågor om hur man skall gå tillväga vid några tillfällen som jag har hamnat i när jag övnkör.

För en vecka sen så hamnade jag bakom en långtradare på 90 väg som var enfilig. Lastbilen höll 90 km/h för det mesta men i uppförsbackar så sjönk den ibland ända ner till runt 70 km/h men då går det ite att köra om eftersom att det blir skymd sikt. Hur sk aman göra då? ska man ligga kvar efter lastbilen hela vägen fastän att den kör i sån ojämn hastighet eller ska man brassa om när man får chansen och bra sikt? men när man har bra sikt på planmark utan kurvor så kör den ju i 90 km/h och det är väl ingen höjdare att överstiga det? men dom vill väl inte heller att man ska köra för osäkert och mesigt? hade jag haft kortet och åkt efter egna tankar så hade jag lätt kört om.

En till fråga är om man ska blinka in i en rondell även om man ska ligga i ytterfilen och bara ska åka rakt över?

Jag börjar bli lite nervös nu när det dra ihop sig så jag tar gärna imot tips på vad man ska tänka på när man kör upp i traffiken och vad dom kollar på.

//isse

hamnar du bakom en lastbil och inte vet hur du ska göra.. ligg kvar. säg du inte ville riskerna något. så länge det inte är ett skitstort berg du ska köra upp på men det betvivlar jag starkt du får göra på din uppkörning. :pannkyss

rakt fram = blink efter du kört förbi den avfart åt höger du kan göra

På min uppkörning körde man inte några längre sträckor på 90 vägar utan det var mest snurr i stan och på små krokiga 70 vägar... Så jag tror inte du behöver oroa dig för en sådan situation. Men skulle den uppstå så får du enbart köraom om du kangöra det på ett säkert sätt utan att överskrida laglig hastighet. Jag hade legat kvar bakom på en uppkörning.

I rondeller ska man blinka ut men de kan inte kugga dig om du blinkar in heller... jag blinkade både in och ut å jag fick min lapp.

Kör bara Lugnt och rytmiskt så du får ett bra flyt i körningen så är det inga problem, kom ihåg att de bedömmer helheten så något litet misstag finns det utrymmeför.
En kille som körde upp samma dag som jag missade ettpar 30 skyltar och blåste förbi en skola i 50 men han fick sitt kort ändå.

Lycka till och kör lugnt när du fått kortet

Mvh Fredric

tack för era riktigt bra svar! nu känner jag mig lite mer lugn iaf.. förutom att körlektionen gick helt åt helvete idag men :huvet

Om det är några som kuggat på en uppkörning här skriv gärna vad ni kuggade på så man vet vad man ska passa sig för!

//isse

Andrésen skrev:
2245926
En kille som körde upp samma dag som jag missade ettpar 30 skyltar och blåste förbi en skola i 50 men han fick sitt kort ändå.

Lycka till och kör lugnt när du fått kortet

Mvh Fredric

Vaaaaaaa? Jag blev kuggad för att jag väntade in en buss som precis hade börjat blinka ut och för att jag inte höll 110 när jag körde in på motorvägen (eftersom den filen gick i 95-100 ... doh!) :va :va :va

"Defensiv körning" Jotjena.. Jävla lotteri :gnissla

De SKA bedömma helheten på en uppkörning, Och körkortförrättaren sa till killen att det inte var bra att han missade skyltarna men att resten av körningen var så övertygande att han kunde se mellan fingrarna på detta (LILLA) misstag.
Han hade nog en bra dag medans din hade en dålig :(

isse_rs125 skrev:
En till fråga är om man ska blinka in i en rondell även om man ska ligga i ytterfilen och bara ska åka rakt över?
//isse

Om du ska åka rakt fram, vilket håll hade du tänkt att blinka åt då???

Regel: alltid blinka UT ur rondell
Tips: Bra att även blinka in i rondell, om du ska svänga vill säga.. höger, vänster eller vänster för att åka tillbaka dit du kom ifrån...

Lycka till!

första uppkörningen ( som jag kuggade ) hade jag en militär som antagligen hade vaknat på fel sida.. råkade få ett lite lite låste bakhjul på 90 bromsen ( gamla uppkörningen ) typ alldeles i slutet och typ hojen gled till lite i sidled.. inge farligt tyckte jag.. e van me enduro tävlande så de va inge som hellst problem.. satte inte ens ner benen utan släpte bara upp och på igen.. men han gormade på militärvis om att jag va en trafikfara och att han absolut inte vågade släppa ut mig i trafiken...

nästa uppkörning va teknikbana i spöregn men klarade allt galant ( bromsade som jag va van vid med enduron.. enbart frambroms :hihi

dock missade jag en högerregel på stadskörningen men de va lugnt tyckte killen... han såg att jag hade koll på bilen som stog still vid utfarten men hade velat att jag skulle ha bromsat för att visat han att jag viste om de......

de va inte samma killar som handledare på uppkörningarna kanske inte behövs påpekas

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!