några tips?

lomma_rider

Har vaknat ur idet!
Gick med
27 May 2009
Ort
lomma
Hoj
BMW S 1000RR -11, Banhoj Kawa Zx6 R -04
Vill trimma hojen hörde att man ska slipa ner kuggarna på fram drevet vilka ska man då slipa ner för bästa effekt???? Tog bort två kuggar men det hoppar över är det bra??? jämnar det ut sig om jag tar bort två länkar på kedjan? vill inte att det ska "hugga" när jag kör.. Jag byggde en kedja av enbart kedjelås och tog bort två länkar men det "rasslar" när jag torrgassar..
vet ni vad felet är? känner ni igen det?
 
hallå!! du kan inte slipa bort två kuggar bredvid varandra. För det blir ett s.k. dubbelhugg. Jag tog bort 4 runt drevet. sjukt effektivt men det gäller att wheela EXAKT mellan kuggarna.. det tar lite tid att känna när den kuggar över. Sen det med kedjan , personligen gillar jag enbart kedjelås för det är sjukt lätt att laga. Dock kan man inte slipa bort själva oljudet.. Har du provat att köra helt utan drev och bara med kedjelås? ingen smörjning plus det blir helt tyst...inge effekt heller men vafan hojen är ju fin att se på. :)
 
hallå!! du kan inte slipa bort två kuggar bredvid varandra. För det blir ett s.k. dubbelhugg. Jag tog bort 4 runt drevet. sjukt effektivt men det gäller att wheela EXAKT mellan kuggarna.. det tar lite tid att känna när den kuggar över. Sen det med kedjan , personligen gillar jag enbart kedjelås för det är sjukt lätt att laga. Dock kan man inte slipa bort själva oljudet.. Har du provat att köra helt utan drev och bara med kedjelås? ingen smörjning plus det blir helt tyst...inge effekt heller men vafan hojen är ju fin att se på. :)

Jaha är du säker? är du en erfaren mc kille som vet hur man gör??? För det jag hört var från en riktigt duktig moppe killle som verka väldigt erfaren! Jag vet att ju mindre kuggar fram desto mer effekt :tummenupp
Om jag slipar bort alla utom en så måste ju hojen bli sjukt stark?! Jag vill inte powerwheela i 2km/h men hade tänkt plana ut vid ungefär 8 knop. Sen vill jag inte ha ett hugg varj varv på framdrevet. Ska man behöva bli förbannad??!
 
Jag vet att ju mindre kuggar fram desto mer effekt :tummenupp
Om jag slipar bort alla utom en så måste ju hojen bli sjukt stark?! Jag vill inte powerwheela i 2km/h men hade tänkt plana ut vid ungefär 8 knop. Sen vill jag inte ha ett hugg varj varv på framdrevet. Ska man behöva bli förbannad??!

Slipa inte ner dem, kapa av dem med vinkelslip eller ettans sandpapper.:tummenupp
Sen svetsar du på dem på bakdrevet, då jävlar ska du se på fan!!!!!!:yoparty
Jag wheela i 9 knop då...
Om det hugger eller inte, var inte så jävla känslig.. Lite "hugg" får man leva med.
Kedjelås? Svetsa ihop skiten, så håller det, dock kan du inte svetsa bort ljudet:gnissla
 
jävligt kul läsning :tummenupp :D
Spriten gör allt så mycket roligare.. Även dagen efter eller hur lomma rider ;)
 
Det ni sysslar med är ju amatör trimning!!!
Men om du nu ska ändra på dreven så måste du ju ta dom avkapade tänderna från framdrevet och svetsa på bakdrevet. Då har du gjort en win win situatijon, du slipper "huggen" eftersom du jämnar ut dom "missade" tänderna där fram med fler där bak. Samtidigt har du ju drevat ner den fram och upp där bak :tummenupp

Ska du sen plocka ut lite mer power ur maskinen så bör du plocka bort tvärböjs kanalen i förgasaren, denna orsakar ofta att micropartiklar och avlagringar täpper till insugsflänsarna!!!

Om du kör med insprut, så bör du slå lite symaskinsolja eller annan mycket bra smörjande konsistens i bensinen. För som alla vet är bensinen uttorkande och gör att man inte får samma "glid" genom fuelrailen! Kommer bränslet ner för långsamt i en förbränningsmotor finns risken att kolven är i övre dödläge då, detta medför att motor kommer rotera vevaxeln baklänges och vips, plötsligt har din mc börjat backa vid varv över 6000rpm.

För att kringå detta dilemma utan att använda oljeprincipen, kan man göra en s.k "tak jackning" i kolven, detta gör du med ett mindre stämjärn som du slår i 35 graders vinkel genom toppen på kolven.
Detta gör att bränslet som annars kommer in under kolven trycks upp till sin rätta plats igen och antänds av stiften.
Detta ingrepp bör dock inte göras av ovana!!!

Här har du nu plockat ut såpass mycket effekt att du kan köra 8:or runt eporna vid lokala korvmojjen:yoparty
 
Ska du dreva ner ordentligt så sätter du en rem direkt på utgående axel. Toppfarten blir något reducerad men det blir ett dj.... ax. Sätt lite locktite på remmen så greppar det bättre. Med den drevningen gör du inte bara wheelisar, du gör LOOPINGAR.
 
Om ni nu drevar ner era hojar så går dom långsammare för att kompensera detta kan ni smörja in hojen och skinnstället i valrossfett så blir det knappt något luftmotstånd.

Var dock varsamma med fett på följande ställe: visir, däck, bromsar och gashandtag.
 
man lär så länge man lever :D nu har du fått tips så du klarar dig ett tag lomma_rider..

ska prova med locktite på dreven..
 
man lär så länge man lever :D nu har du fått tips så du klarar dig ett tag lomma_rider..

ska prova med locktite på dreven..

Ja fy fan detta kommer bli riktigt bra!! Jag tänkte locktite oxå tror det blir riktigt bra:tummenupp

Kan man inte jacka kolvarna??

Fan vad rast ni ska få på gazzet!
 
Om ni nu drevar ner era hojar så går dom långsammare för att kompensera detta kan ni smörja in hojen och skinnstället i valrossfett så blir det knappt något luftmotstånd.

Var dock varsamma med fett på följande ställe: visir, däck, bromsar och gashandtag.

Fan det får man pröva var köper man det??

eller jag måste fiska först??:va:va
 
Jag har hört att pilgrimsfalken är världens snabbaste fågel (topphastighet på 320km/h som man då adderar till hojjens maxhastighet), och att det man ska göra för att bli riktigt snabb är att köra på en sån, och tömma blodet i motoroljan, enligt sägen ger det inst 10hk ner i backen! Dessutom blir det lättare att flyga när man loopar. Detta kan dock vara en myt, men kanske värt ett försök?

Annars vet jag världens bästa trimm-tips! Dekaltrim! Fan va det gör på sig! Jag skojjar inte! Jag trimmade min cbr600f med cbr600rr-dekaler och ni aaaaanar inte så snabb jag blev! Jag kunde hänga på snabba gruppen på onsdagsgazzet, och det va ändå innan jag tog bort strypningen och satte på slipon, I TELL YA! DEKALTRIM RULES!!
 
Last edited:
Glöm inte att smörja rikligt på fälgarna, för när fälgen snurrar snabbare än däcket, då mina vänner går det RIKTIGT fort :tummenupp

Ska man smörja centralstödet också? om det tar i tappar man ingen tid?
Sen en kompis, lomma_rider undrar hur många sekunder man tjänar på att plocka av backspeglarna och framhjulet.. den blev mkt lättare ju.. det används inte så ofta ändå. Jinnarp?? du brukar ju veta.. :brinnerup
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top