några små frågor

zx6r_87

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Laholm
Hoj
kawasaki zx6r ninja 98
Hej!

är helt oteknisk när det gäller motorcyklar så jag har några frågor jag vill få svåar på.

1. När jag ska dra på o kommer upp till 9 rpm så står den o tuggar ett tag o sen drar den iväg så vad är felet.

2 hur mycket kan nya packningar kosta för den läcker olja. Det är en zx6r 98 jag har.

3 varje gång jag startar den när den är kall med chock o allt o sen ska köra iväg. SÅ första stoppet då dör mcn.

4 vad bör man tänka på om man ska ställa av mc nu över vintern tex olja batteri o sånt

Blir tacksam för alla svar. som sagt är helt oteknisk så därför ber jag om er hjälp
 
#1 Troligtvis är det fel luft/bränsle blandning vi 9000rpm (går den dåligt vid 9rpm, så går den bättre än min. För den går inte alls på så låga varv:banana). Kan bero på smutsigt luftfilter.

#2 Ring någon som säljer.

#3 Innan motorn blivit varm på en förgasar hoj är tomgången ostadig. Det vanligaste är att man kör på halv chock, då chockas inte motorn men tomgången höjs.

#4 En allmän översyn typ kolla däck, hjullager, styrlager, svinglager, packboxarna i framgaffeln, bromsbelägg, kedja och drev. Byta olja och filter om det är dax. Batteriet ska man helst underhållsladda varannan månad ungefär. Fördelen med att göra allt nu, är att man har hela vintern på sig att vänta på delar.;)
 
#1 Troligtvis är det fel luft/bränsle blandning vi 9000rpm (går den dåligt vid 9rpm, så går den bättre än min. För den går inte alls på så låga varv:banana). Kan bero på smutsigt luftfilter.

#2 Ring någon som säljer.

#3 Innan motorn blivit varm på en förgasar hoj är tomgången ostadig. Det vanligaste är att man kör på halv chock, då chockas inte motorn men tomgången höjs.

#4 En allmän översyn typ kolla däck, hjullager, styrlager, svinglager, packboxarna i framgaffeln, bromsbelägg, kedja och drev. Byta olja och filter om det är dax. Batteriet ska man helst underhållsladda varannan månad ungefär. Fördelen med att göra allt nu, är att man har hela vintern på sig att vänta på delar.;)

Men om man sätter dit ett öppet sportluftsfilter går den bättre då också???
 
Men om man sätter dit ett öppet sportluftsfilter går den bättre då också???

Öppet sportluftsfilter funkar dåligt i kombination med CV-förgasare som är vanligaste förgasartypen för motorcyklar och vad jag tror är standard på din. Ju äldre hojen blir desto bättre att hålla den original resonerar jag.

Några av dina andra frågor:

"hur mycket kan nya packningar kosta för den läcker olja. Det är en zx6r 98 jag har."

Beror väldigt mycket på vilken packning som läcker. Är det t.ex. metallringen vid oljepluggen så är det några tior.

"vad bör man tänka på om man ska ställa av mc nu över vintern tex olja batteri o sånt"

Byt olja (och filter om det är dags för det) när du ställer av för vinter. Dränera förgasarna på bensin (brukar sitta små skruvar/pluggar i botten för detta, men skruva i dessa igen när du är klar). Ge speciellt fan i att starta upp den under vintern och överväg att underhållslada batteriet (ju kallare och längre tid den står desto viktigare är detta steg). Om inte batteriladdaren uttryckligen är byggd för det ska batteri plockas ur innan du laddar.
 
Öppet sportluftsfilter funkar dåligt i kombination med CV-förgasare som är vanligaste förgasartypen för motorcyklar och vad jag tror är standard på din. Ju äldre hojen blir desto bättre att hålla den original resonerar jag.

Några av dina andra frågor:

"hur mycket kan nya packningar kosta för den läcker olja. Det är en zx6r 98 jag har."

Beror väldigt mycket på vilken packning som läcker. Är det t.ex. metallringen vid oljepluggen så är det några tior.

"vad bör man tänka på om man ska ställa av mc nu över vintern tex olja batteri o sånt"


Byt olja (och filter om det är dags för det) när du ställer av för vinter. Dränera förgasarna på bensin (brukar sitta små skruvar/pluggar i botten för detta, men skruva i dessa igen när du är klar). Ge speciellt fan i att starta upp den under vintern och överväg att underhållslada batteriet (ju kallare och längre tid den står desto viktigare är detta steg). Om inte batteriladdaren uttryckligen är byggd för det ska batteri plockas ur innan du laddar.

Ser inte ut som om det läcker ifrån oljepluggen. Men brukar det oftast vara oljepluggen eller??
Sen vad händer om man tömmer den på olja utan att fylla på med nytt o sen till vår så fyller man på ?
O sen dom skruvarna till bensin eller förgasare vart sitter dom? under tanken eller.. Lite svårt för mig att veta om man inte har någon intruktionsbok till sin mc(fick inte mesd någon när jag köpte den)
 
Ser inte ut som om det läcker ifrån oljepluggen. Men brukar det oftast vara oljepluggen eller??

Nja, där har man en metallbricka som packning och den bör bytas ganska ofta, egentligen vid varje byte men då det oftast klarar sig så är det inte ovanligt att folk skiter i att byta och då kanske det börjar läcka.

Men om det inte är härifrån som det läcker olja så är det ju lättast om du kolla upp varifrån det läcker så blir det enklare att göra en bedömning vad det kostar...

Sen vad händer om man tömmer den på olja utan att fylla på med nytt o sen till vår så fyller man på ?

Bäst är att fylla på och köra den ett kort tag så att den nya oljan pumpas runt. Gammal olja är lätt frätande, ny olja är mer ph-neutralt och löser dessutom upp gammal skit som kanske är ännu mer frätande.

O sen dom skruvarna till bensin eller förgasare vart sitter dom? under tanken eller.. Lite svårt för mig att veta om man inte har någon intruktionsbok till sin mc(fick inte mesd någon när jag köpte den)


Skruvarna för att dränera förgasarna på bensin sitter under förgasarna som mycket riktigt sitter under tanken och antagligen även under en luftbox (har aldrig öppnat en zx6-98). Ska du inte ha hojen avställd väldigt länge (>6månader) skulle du dock kunna skippa detta steg om du ändå inte ska göra något under tanken och inte är van att meka.

Jag vill nog å det bestämdaste rekommendera dig att köpa en meckhandbok (t.ex. en Haynes för några hundringar) om du ska pilla själv, om inte annat så för att det är lätt att dra sönder gängor på t.ex. bottenplugg om man är ovan och drar på känn i en aluminiummotor.
 
Ser inte ut som om det läcker ifrån oljepluggen. Men brukar det oftast vara oljepluggen eller??
Sen vad händer om man tömmer den på olja utan att fylla på med nytt o sen till vår så fyller man på ?
O sen dom skruvarna till bensin eller förgasare vart sitter dom? under tanken eller.. Lite svårt för mig att veta om man inte har någon intruktionsbok till sin mc(fick inte mesd någon när jag köpte den)

Oljeläckaget kan vara allt från topplockspackning till en slang som gjort sitt.
Plocka bort kåporna och kolla vad som läcker. Om du inte kan se vad som läcker pga för mycket klegg överallt, tvätta av motorn och starta hojen, ev kör en sväng.

Varför vänta med att fylla på olja :va
Naturligtvis är det inga problem om det är för att fixa oljeläckaget.

För att tömma förgasarna:
-Montera bort tanken
-Nu kan du se förgasarna
-Förgasarna dränerar du genom att skruva loss bulten/pluggen som sitter lägst på flotörhuset, pekandes neråt (för det mesta).

/R

EDIT: Jo, mekhandbok är ingen dålig investering :tummenupp
 
Last edited:
Nja, där har man en metallbricka som packning och den bör bytas ganska ofta, egentligen vid varje byte men då det oftast klarar sig så är det inte ovanligt att folk skiter i att byta och då kanske det börjar läcka.

Men om det inte är härifrån som det läcker olja så är det ju lättast om du kolla upp varifrån det läcker så blir det enklare att göra en bedömning vad det kostar...



Bäst är att fylla på och köra den ett kort tag så att den nya oljan pumpas runt. Gammal olja är lätt frätande, ny olja är mer ph-neutralt och löser dessutom upp gammal skit som kanske är ännu mer frätande.




Skruvarna för att dränera förgasarna på bensin sitter under förgasarna som mycket riktigt sitter under tanken och antagligen även under en luftbox (har aldrig öppnat en zx6-98). Ska du inte ha hojen avställd väldigt länge (>6månader) skulle du dock kunna skippa detta steg om du ändå inte ska göra något under tanken och inte är van att meka.

Jag vill nog å det bestämdaste rekommendera dig att köpa en meckhandbok (t.ex. en Haynes för några hundringar) om du ska pilla själv, om inte annat så för att det är lätt att dra sönder gängor på t.ex. bottenplugg om man är ovan och drar på känn i en aluminiummotor.

Tack så mycket för all hjälp pjohan o alla ni andra. Sista frågan..finns Haynes i svensk upplaga eller bara i engelsk
 
Haynes finns bara på engelska. Du kan säkert även hitta en PDF om du söker.
 
Tack så mycket för all hjälp pjohan o alla ni andra. Sista frågan..finns Haynes i svensk upplaga eller bara i engelsk

Haynes böckerna är skrivna med ganska lätt engelska plus bilder så jag tror nog att du förstår. Ett bra sett att lära sig engelska om inte annat :)

Om inte förgasarna inte har varit dränerade på ettag så bör du skita i dom då det kan vara svårt att få dom täta dessutom kan det vara svårt att komma åt skruvarna utan att ta loss förgasarna. Och om du ändå har loss dom så kan du lika gärna vända dom upp-o-ner så rinner soppan ut ur överflödsslangen eller vad den kan tänkas heta.

Och som sagt, om den bara ska stå över vintern så behöver du egentligen inte göra mer än att byta olja+filter och underhållsladda batteriet. :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top