Några sketna psi!

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Fick idag en stor AHA upplevelse!
Blev rekomenderad (av en BMW mc chafför) att värkligen kolla upp
däckstrycken i gammelkawwan!
För jag hade som de flesta kanske hört klagat över hur den e trögstyrd!
(Förstår ni vart det luter åt för håll?)
Jag letade iaf igenom min verkstadshandbok och kollade upp vad det stod!

Fram ska vara 2,7
Bak ska vara 2,2

Jag hade i fram däcket 2.0
I bak hade jag 1,7

Så japp efteråt så svängde kolossen snabbare!
Kan man kalla den sporthoj nu?!??
Snacka om natt och dag i känsla och kvickstyrdhet! : )



:banana :banana
 
Ja tunga cyklar måste ha mycket luft i sulorna för att inte slå igenom mot fälgen :tungan
 
Jo men tur man inte inte väger som en blåval så hojjen blir dubbelt så tung!
Men pizza ätande KTM chafförer måste väll väga ungefär lika som min
mc/person kombination??
 
Jag ska ha 2,5 både bak å fram på min Zuka... Är du säker på dina däck tryck?
Det ska ju vara andra tryck när man skjutsar etc...
 
Haynes manualer e fina dem!
Kollade igenom en gång till och hittar "3" st tällen där dem säger vilken
tryck man ska ha i däcken!
1# fram 2,7
1# bak 2,2

2# fram 2,5
2# bak 2,6

3# fram 2,5
3# bak 2,9 ?!?

Vad låter bäst? Mer i bak värkar det som iaf!
Detta var mer avancerat än vid första anblicken!
läsa en bok : )
 
Min ska ha 2.5 fram och 2.9 bak. Har aldrig hört talas om lägre bak. :va

Gå till http://buykawasaki.com och kolla upp din modell. Där hittar du sprängskisser till hela hojen, specifikationer och kan beställa originalservicehandböcker som är mycket bättre än Haynes (som inte får fram en manual på mindre än 5 år).

Kollade en -99:a ZX-9R och det stod 36 psi fram och 42 bak.
 
Last edited:
ReDan skrev:
Jo men tur man inte inte väger som en blåval så hojjen blir dubbelt så tung!
Men pizza ätande KTM chafförer måste väll väga ungefär lika som min
mc/person kombination??

Jag + utrustning + körklar hoj = ca 220 kg :)

Däcktrycken beror på vad det är för sulor man använder - de har olika stommar bl.a. Bäst är att kolla med tillverkaren av däcken och att det är anpassat för den cykel man har. Kör just nu med Maxxis slicks och de ska ha 1,7 bar...
 
Last edited:
Ninjaboy skrev:
Min ska ha 2.5 fram och 2.9 bak. Har aldrig hört talas om lägre bak. :va

Gå till http://buykawasaki.com och kolla upp din modell. Där hittar du sprängskisser till hela hojen, specifikationer och kan beställa originalservicehandböcker som är mycket bättre än Haynes (som inte får fram en manual på mindre än 5 år).

Kollade en -99:a ZX-9R och det stod 36 psi fram och 42 bak.

Ska åka och stoppa i det nu!
Kanske blir ändå bättre då : ) :yoparty
 
TomK skrev:
Jag + utrustning + körklar hoj = ca 220 kg :)

Däcktrycken beror på vad det är för sulor man använder - de har olika stommar bl.a. Bäst är att kolla med tillverkaren av däcken och att det är anpassat för den cykel man har. Kör just nu med Maxxis slicks och de ska ha 1,7 bar...

Fan du är det 45 kilo lättare än mig : )
 
Var ute och åkte för några dagar sedan och den kändes väldigt svajig i kurvorna, ungefär som det kanske skulle kännas med taskiga svinglager. Kollade trycket och hade 2,2 fram och 2,4 bak. Fyllde på till 2,5 fram och 2,9 bak och sedan låg den som på räls igen! :)

Jag kör oftast med samma tryck på bana också, jag kör inte så hårt så att trycket stiger så mycket...
 
Har samma fenomen på min bumse. Bak känns den som om den satt fast i en räls som går åt fel håll och varje litet vitt streck känns som ett decimeterdjupt spår om det är lite för lite luft i däcket. Och det behövs inte vara mycket mindre heller.
 
Miss_Orchidee skrev:
jag hade 0,5 i mitt framdäck..... skulle ha 2.0........å märkte knappt av det. :3freak
Farligt farligt. En risk med att ha lågt tryck i däcken är att däckkanten tätar sämre mot fälgen vilket medför att luften läcker ut snabbare och snabbare. Speciellt i kurvorna...
 
TomK skrev:
Jag + utrustning + körklar hoj = ca 220 kg :)
.....

:D :D :D :D

Jag klassar in på 400 kilo rakt av.... :fyllisar

Kör du landsväg rakt fram - mycket tryck så håller gummiet längra..

Är du freak - kan du ta bort lite på vanlig kurvig väg - så håller gummiet kortare...

Är du extra freak kan du bort mera på bana... och då blir livslängden därefter..

(Själv har jag alltid högt tryck, t. ex. i måndagzz vart du var med bak; framtryck 2,7 och bak 3.0 - efter en Rörken kväll går trycket nerr ungefair 0,5 - så det är bra att kolla trycket ibland..)
 
ReDan skrev:
Fick idag en stor AHA upplevelse!
Blev rekomenderad (av en BMW mc chafför) att värkligen kolla upp
däckstrycken i gammelkawwan!
För jag hade som de flesta kanske hört klagat över hur den e trögstyrd!
(Förstår ni vart det luter åt för håll?)
Jag letade iaf igenom min verkstadshandbok och kollade upp vad det stod!

Fram ska vara 2,7
Bak ska vara 2,2

Jag hade i fram däcket 2.0
I bak hade jag 1,7

Så japp efteråt så svängde kolossen snabbare!
Kan man kalla den sporthoj nu?!??
Snacka om natt och dag i känsla och kvickstyrdhet! : )



:banana :banana
Många olika bud på däckstryck, men kollar man tillverkarens råd brukar det vara mellan 2,5-2.9 i bak, har du mer tryck så blir den lättare att svänga, och vill inte plötsligt falla när du lutar den i kurvor :tuttar utan blir mera jämn.
 
OMG!

Kör nu 2,5 i fram och 2,9 i bak!
Säger bara oh my god va lättstyrd den blev : )
Rörken here i come : )

Grät nästan en skvätt över hur mycket bättre den går i svängarna :hoppa
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top