Några mäklare här? -binda boräntan?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Köpte lägenhet idag.
Ska jag binda räntan eller ej?
Om den skulle stiga till låt säga 5%, vilket låter väldigt otroligt, men bättre o räkna med worst case scenario; så har jag ändå lugnt råd att bo där, så det är inte nån fara. Funderar på att binda i 2 år... Kan det sjunka så mkt mer än hur det ser ut idag?

Kay skrev:
Köpte lägenhet idag.
Om den skulle stiga till låt säga 5%, vilket låter väldigt otroligt, men bättre o räkna med worst case scenario; så har jag ändå lugnt råd att bo där, så det är inte nån fara. Funderar på att binda i 2 år... Kan det sjunka så mkt mer än hur det ser ut idag?

OM du har råd att ha rörlig ränta upp till 5% så är det bättre att behålla rörlig... Om du binder på två år så kan du för det första upptäcka att det rörliga blir billigare vilket gör att du då med bundet förlorar...

....Men ett annat problem är att du då om två år då ditt lån ska skriva upp riskerar att upptäcka att alla räntor är snorhöga... Något som du då annars hade kunnat undvika halvägs genom att binda när alla upptäcker att räntorna skjuter i höjden...

Edit: Jag köpte radhus i julas och sålänge räntorna är såhär låga kommer jag ha rörligt.. först när de börjar stiga drastiskt och hotar att några månader senare bli för höga så kommer jag att binda...

Kay skrev:
Köpte lägenhet idag.

Grattis!! :tuttar
Vilken del av av stan blev det?

Håller i övrigt med Korvens inlägg!! se ovan!

Tack!
Det blev rörsjöstaden/kungsgatan! Precis bakom länstyrelsen... :)
Kollade på lya i västra hamnen me, men det bidde ett 20-talshus tillslut!

Jag tänker nog låta det löpa fritt nu till en början vad det gäller räntan.

Jag band min ränta så sent som igår till 2.75% i 2 år. Fördelen med detta är att man vet vilken månadskostnad man kommer ha de närmsta två åren. Nackdelen är ju att man kanske förlorar lite på det. Däremot tvivlar jag på att räntorna kommer att gå ned mycket mer. Jag är hellre på den säkra sidan och förlorar några hundringar (under tvåårs perioden) än att riskera att jag missar en förestående räntehöjning. Betänk att vissa lån med rörlig ränta har tre månaders bindningstid så det hjälper inte alltid att vänta till sista sekund. I mina lånepapper stod det att jag hade det men när jag ringde till min bank"kvinna" så sa hon inget om detta utan gav mig dagens ränta (fråga mig inte varför :confused: ).
Jag kan väl inte råda dig till något eftersom jag inte har järnkoll på inflation och ränte sänkningar/höjningar. Det enda jag vet är att de som har haft rörlig ränta de senaster åren verkar ha tjänat på det men nu känns det som att det inte kan bli mycket lägre ränta. Jag menar en ränta under 3% kan ju inte vara rimligt någon längre tid i mina ögon. Däremot känns det som om bostadsmarknaden har blivit helt sinnessjuk. Priserna på bostäder är orimligt höga. Så även om räntorna är låga så gör man en sämre affär eftersom en snabb huvudräkning leder till att det man vinner i ränta har man redan förlorat genom att bostäderna fan nästan är dubbelt så dyra som för några år sedan.
Jag köpte en bostadsrätt 02 och sålde den 04 och priset hade gått upp 50%. Helt sjukt!!

Lite spelande..

Kay skrev:
Köpte lägenhet idag.
Har alltid haft rörlig ränta, tom under 500% tiden på 80-talet. Då var min ränta ett tag uppe i 23.5% (!!!) vilket skapade en del problem med deklarationen, skattemyndigheten trodde att "så mycket kan det inte vara" och strök hela ränteavdraget! Jag fick leva på 1.57 (en krona och 57 öre) i tre månader pga av den saftiga restskatten..Dom (skattefogden alltså) snodde mig på hela lönen i tre månader året efter.
Fick tillbaka allt efter några välformulerade överklagande, det tog dock fyra år!
Enda nackdelen hittills med rörlig ränta. Man har alltid, hittills iaf, tjänat på rörlig ränta - men lite av spel är det ju..
Men i framtiden?? vem vet , inte jag, vem vet inte du...
Jag tänker dock fortsätt med rörlig, iaf till jag ser en förändring.
(s) vill ju "skydda" sina väljare, dummare är inte ens dom, de vet ju att alla förväntar sig en värdestegring på sitt boende (sånt som de kallar "kapitalistiskt profiterande på andra" i varje fall när det inte gäller dem själva..).
Hur det blir med den troliga nya borgerliga regeringen - svårt att bedöma men troligen blir det en höjning???

Ja alltså, jag band min ränta när jag köpte min förra lya. Då trodde jag inte att räntan skulle gå ned efter euro valet om det blev ett nej. Trodde tvärtom att räntan skulle gå upp. Räntan på mitt bottenlån låg då på 5,8% eller något i den stilen. Hade jag haft rörlig då så hade jag ju sparat några hundringar.
Ytterligare en nackdel med bundet lån är att det är just bundet. Dvs om du av någon anledning flyttar och vill lösa ut lånet så får man betala räntan för återstående tid av bindningstiden. Eftersom jag låste min på fem år så fick jag snällt punga ut med ca 13000:-. :huvet
som sagt, det är svårt att säga hur räntan ska vända men enligt nån politiker snubbe så har konjunkturen stannat upp och risken finns att den går nedåt igen så jag väljer att ta det säkra före det osäkra. Men som sagt, man kan vinna i längden på att köra rörligt ialla fall ett tag till tror jag!?

Har precis bytt bank.. så vi band en liten del av lånet i 3 år på 2.68% och resten på röligt, fn 2,28%.. vi hade allt röligt på förra banken. eg skulle jag nog vilja ha det här oxå, men nu e papperna påskrivna och inskickade..

o i övrigt så håller jag med korvgubbe..

Just nu är det bäst att ligga på rörlig ränta, iaf fram till hösten. För att få lite lugn och ro i räntesinnet sen så kan det vara en idé att dela upp lånet i tex tre delar och låta en del stå kvar som rörlig och de andra två binds upp på lite olika tider.

Allmänt kan väl sägas att räntorna kommer troligtvis inte sjunka speciellt mycket till så man "missar" nog inte så mycket om man binder nu heller.

Lycka till med nya lägenheten!

UrbanTiger skrev:
Ska binda huslånen på 1,5 mille i fyra lika delar på 5, 6, 7, och 8 år så fort det bara går i morrn när vi löser ut byggnadskreditivet.
Kommer aldrig att få erbjudande om räntor på 2,40 2,55 2,70 och 2,85 någonsin igen :banana

Hur/Var får du så låga räntor på de bindningstiderna?

Jag sitter och hoppas på en höjning av räntan så jag kan köpa billigt när folk som förköpt sig säljer i panik:tummenupp

korvgubbe skrev:
Hur/Var får du så låga räntor på de bindningstiderna?
Håller med.. grymt bra räntor!!! har oxå 1,5 mille i lån.. men inte fan kom vi ner till sånna räntor när vi förhandlade..

Det där är förmånsräntor skulle jag gissa, man får isf skatta för mellanskillnaden.

Markus skrev:
I knew it, skatten är de facto kopplad till avundsjukan.

I vilken värld lever du? Klart som fan den är. Finns det något bättre sätt att ta ner en rik å dryg djävel än genom att straffskatta honom lite... :tungan

- Oj, haru finare bil än mig. Å STOR är den oxå.. Tror vi ska straffskatta Suv:ar lite.
- VA!? vicket fettohushus du har! tror vi ska höja fastighetsskatten lite. Blev det dyrt? Äh.. begränsningsregeln gäller inte dig för ditt hus är för dyrt!

....OCh för att göra njutningen ännu större ska man låta den glassiga djäveln leva i ovisshet och istället ger man honom en redig fläskläpp genom att ta hela denna goa skatteklump retroaktivt som restskatt när man skickar ut deklarationen! :banana Badabing! Right At Ya!

....

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...