Några KTM frågor, olja och fjädring...

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Har kikat lite på forumet och inte hittat några tillfredställande svar tyvärr så jag tar och frågar lite... finns ju grymma människor här... :tungan

Framfjädring på ktm 640 SM -03 är den hyfsat mjuk..? dvs när jag nitar hårt med frambromsen så sjunker den ihop till att det är kanske 10-15 cm kvar av fjädringsvägen... normalt...eller? försökt fippla lite med knapparna på styrkronan men inge vidare resultat...dom e sega som skam... Är det som så att oljan behövs styvas upp, dvs räcker det? att fylla på... skall tilläggas att dom inte läcker eller något.

Sen är det oljan... hade ju en läcka via utgående axel vid framdrevet i packboxen. Detta är fixat men tycker att det är lite väl tomt i oljefönstret och då har jag ändå pallat upp hojen så rak det bara går... tycker att det blir lite oljefilm på framsidan av cylindern, inte riktigt vid utblåsen men strax nedanför...känns det som skall tilläggas... ska tvätta och kika ordentligt så FORT DET SLUTAT REGNA ... här i underbara sverige.... :huvet

Tacksam för lite svar... vill inte bli sne på hojen...bara plöjt...110 mil änsålänge ju....

MVh

//mattias

1.Pallnitar du så är det klart att den sjuker ihop ordentligt,men prova att byta till fräsch gaffel olja och se om det hjälper,att bara fylla på funkar inte då vi talar om cl och mm med olja och att det skall vara lika i bägge bena.

2.Syftar du på fönstret högst upp på höger motorkåpa så är det inte ett oljefönster,kolla på stickan istället.

3.Troligtvis KTM orginalfel,det läcker i övre högra skruven som håller högra (sett framifrån) avgasporten/manschetten,lossa och doppa skruven i valfri packningsmassa och ditt problem är löst.

Långa farbron skrev:
2204378 1.Pallnitar du så är det klart att den sjuker ihop ordentligt,men prova att byta till fräsch gaffel olja och se om det hjälper,att bara fylla på funkar inte då vi talar om cl och mm med olja och att det skall vara lika i bägge bena.

2.Syftar du på fönstret högst upp på höger motorkåpa så är det inte ett oljefönster,kolla på stickan istället.

3.Troligtvis KTM orginalfel,det läcker i övre högra skruven som håller högra (sett framifrån) avgasporten/manschetten,lossa och doppa skruven i valfri packningsmassa och ditt problem är löst.

Nice!

1. Smidigt att tömma samt fylla på?? Var hittar jag hur mycket man skall fylla på..?

2. Nej vänstra motorkåpan har min och max markeringar i fönster ingen sticka alls...

3. Det låter ju KANON... skall pillas med snarast...du menar alltså där främre systemet fäster i cylinder...?

Tack, Tack Och Tackar...!

Mvh

//mattias

Gaffelbenen är enklast att få till om du tar väck dem, sedan mäter du från kanten(utdraget läge) det ska stå i boken hur många mm från kanten, ju mer desto hårdare, har du inte bytt olja nyligen rekomenderar jag att du plockar ned dem i molekyler och gör rent, du kommer då få en fjädring som är bättre en när den var ny...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph