några funderingar till uppkörning på tisdag

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Kör upp på tisdag och funderar lite på en sak med serpentinbanan.
Körde den för första gången idag, privat.
Det jag undrar är hur tidigt man får börja bromsa på tillbaka vägen när man ska väja? Klarade köra den på runt 16sec.
Undrar också över säkerhetskontrollen, jag har ju inget centralstöd på hojen så det blir ju lite svårar att kolla lager och liknande, hur ska man då göra?:kocko
Det kanske finns någon snäll själ som orkar filma och lägga upp en bra demo på hur de olika uppkörningsmomenten ska gå till?
 
Last edited:
Maveriq skrev:
Kör upp på tisdag och funderar lite på en sak med serpentinbanan.
Körde den för första gången idag, privat.
Det jag undrar är hur tidigt man får börja bromsa på tillbaka vägen när man ska väja? Klarade köra den på runt 16sec.
Undrar också över säkerhetskontrollen, jag har ju inget centralstöd på hojen så det blir ju lite svårar att kolla lager och liknande, hur ska man då göra?:kocko
Det kanske finns någon snäll själ som orkar filma och lägga upp en bra demo på hur de olika uppkörningsmomenten ska gå till?

du ska börja bromsa vid de två första konerna innan du ska svänga undan.. bra förklaring de där =/

har du inte centralstöd så hjälper uppkörningsmannen dig snällt att hålla i hojen medan du kollar hojen om man frågar snällt :) det gjorde jag iaf
 
Maveriq skrev:
Kör upp på tisdag och funderar lite på en sak med serpentinbanan.
Körde den för första gången idag, privat.
Det jag undrar är hur tidigt man får börja bromsa på tillbaka vägen när man ska väja? Klarade köra den på runt 16sec.
Undrar också över säkerhetskontrollen, jag har ju inget centralstöd på hojen så det blir ju lite svårar att kolla lager och liknande, hur ska man då göra?:kocko
Det kanske finns någon snäll själ som orkar filma och lägga upp en bra demo på hur de olika uppkörningsmomenten ska gå till?

Du ska bromsa mellan de två första konerna på tillbakavägen. Där slutar tidtagningen. Be inspektören att hjälpa dig att utföra säkerhetskontrollen om du får problem. Det viktigaste är att du vet hur du ska göra för att kolla de olika sakerna.

lycka till btw

[snabb jag var, då...]
 
SkorvKalle skrev:
du ska börja bromsa vid de två första konerna innan du ska svänga undan.. bra förklaring de där =/

jomen man ska väl väja två gånger eller ska man bara styra undan då?
 
Maveriq skrev:
jomen man ska väl väja två gånger eller ska man bara styra undan då?

Skulle vilja råda alla att ta ett par körlektioner, sparar en del pengar på det i längden om man misslyckas, eller vad säger Bagerah? :hihi

+ att man får med sig mkt i sin körning efteråt som man kanske inte kan lära sig privat?
 
Bogd skrev:
Skulle vilja råda alla att ta ett par körlektioner, sparar en del pengar på det i längden om man misslyckas, eller vad säger Bagerah? :hihi

+ att man får med sig mkt i sin körning efteråt som man kanske inte kan lära sig privat?

vadå?? :rolleyes: jag gick ju för fan i körskola hela min "övningstid". kompleterade bara med lite privat övningskörning vid sidan av. tro mig, det går att fucka upp det även om man gått i skola, men jag håller med! Lärde mig mycket mer på det än på det privata men folk e ju olika.

(har bränt bringan på saltholmen bogdan)
 
okej har sett på en annan bild på konbanan nu så jag förstår, missförstod nämligen den jag först tittade på.
Men nu är det en fråga till hur fort är det man ska köra på tillbaka vägen? 50?
 
Du bör och behöver inte köra snabbare än 50. Åker du snabbare på tillbakavägen blir inbromsningen svårare. Jag gasade bara upp till 50 på 1:an och sen "cruisade" jag hela vägen på 4:an till inbromsningen.
Jag satte serpen runt 16-17s med den hastigheten och då går det ändå inte särskilt fort mellan konerna.

Lycka till.

Mvh
 
Maveriq skrev:
okej har sett på en annan bild på konbanan nu så jag förstår, missförstod nämligen den jag först tittade på.
Men nu är det en fråga till hur fort är det man ska köra på tillbaka vägen? 50?

Så fort att du hinner inom 20 sekunder samt hinner bromsa inom kon-området innan du skall göra undanmanövern. Jag körde runt 70.
 
Maveriq skrev:
okej har sett på en annan bild på konbanan nu så jag förstår, missförstod nämligen den jag först tittade på.
Men nu är det en fråga till hur fort är det man ska köra på tillbaka vägen? 50?

Jag brukade gasa upp hojen i 60km/h o sen rulla fram, lagom i 50km/h

Btw, har du klarat din uppkörning? :confused:
 
bagerah skrev:
vadå?? :rolleyes: jag gick ju för fan i körskola hela min "övningstid". kompleterade bara med lite privat övningskörning vid sidan av. tro mig, det går att fucka upp det även om man gått i skola, men jag håller med! Lärde mig mycket mer på det än på det privata men folk e ju olika.

(har bränt bringan på saltholmen bogdan)

Hehe, mjo du kunde konsten att fukka upp uppkörningar :D o en o annan duke å :rofl

Hur mår bringan? :7peta
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top