Några frågor om rengöring och fix med Mikuni vacuumförgasare

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu har jag plocka isär mina förgasare. Jag har beställt en ultraljudstvätt.
Kan man köra alla delar i tvätten? Även membranen?
Funkar biltemas "tvättmedel" för UL bra?

När jag tog bort luftskruvarna kollade jag hur de var skruvade, den ena hade 3.25 varv, den andra knappt 2. Kan det vara korrekt eller är det bara slarv?

Jag funderar på att dimensionera upp huvudmunstyckena pga den nya soppan, nån som vet nåt om detta?2.jpeg
 
Välj hellre att köra på 98.
För ultraljudstvätt duger vatten med en droppe diskmedel, bara så mycket att ytspänningen släpper.
Grundinställningen av förgasarna står nog i manualen.
 
Biltemas funkar bra. Du kan köra alla delarna i tvätten men det gör inte mycket nytta. Ultraljudet är bra för att skaka ren trånga kanaler så det räcker med delarna som har sådana.

Märkligt att luftskruvarna är olika. Jag hade ställt dem enligt manualen. Är lågfartsmunstycke samma storlek på båda?

Du kan gott gå upp en eller två storlekar på högfart. Ingen mening att tanka 98 i onödan. Känns dessutom som att det bara är en tidsfråga innan det blir samma etanolinblandning för 95 och 98.
 
Vill också inflika att om hojen gått bra med e10 så hade jag låtit munstycken vara. Min förgasarhoj har jag inte märkt någon skillnad på, startar och går fint så den får köra på samma.
 
Tack, jo men den gick bra på E10, men den kanske går lite magert då?

Är lågfart det som sitter bredvid huvudmunstycket?
 
Jag brukar köpa ett rengöringsmedel för ultraljudstvätt och metall på Kjell & Co, jag tänker, varför snåla med diskmedel och Biltema när man ändå gör allt detta jobb tänker jag.

Gummipackningar kan krympa eller svälla av värmen, jag hade nog inte kört membranen, i tvätten. Angående luftskruvar så kanske bakre cylindern går varmare än den främre?
 
Jag funderar på att dimensionera upp huvudmunstyckena pga den nya soppan, nån som vet nåt om detta?
Huvudmunstycken är det mindre problemet då förgasarhojar från början är fett bestyckade för fullgaskörning. Gå upp två storlekar så är du absolut säker på att slip-on'et inte gör blandningen för klen. Använd ALLTID original luftfilter om du nu inte varit uppe i bromsbänk och mätt a/f förhållandet.

Det viktiga är lågfartsmunstyckena, "pilot jet", som används när man fjöskör mellan 20-70 km/h. Upp två storlekar, t.ex. 17.5 till 22.5 eller 20 till 25. Detta för E10. Ställ luftskruvarna på 3 varv ut från lätt bottnade. Börjar den nysa på tomgång fullt uppvärmd behöver de skruvas ut lite till - OM du vet att du inte har något insugsläckage eller felaktigt ventilspel. Hur förgasarhojen går när den är kall är HELT ointressant vad gällande bestyckning av munstycken. Använd choke.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top