några frågor om husaberg

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
på sista tiden har jag varit ute på landet och kört väldigt mycket yamaha 250 yz på skogstigar och grusvägar och sånt och jag måste säga att det är så förbannat roligt att det knappt går att beskriva i ord. börjar därför bli lite sugen på att införskaffa en motard också. alltså förutom firebladen.
några frågor.

hur mycket kostar en husaberg 650 att trafikförsäkra på ett ungefär? jag bor i en stad med ungefär 100.000 invånare om det hjälper något. är det dyrare eller billigare än bladen tror ni. bladen är en 92'a och jag ger 500kr/mån i trafik.

jag skulle väldigt gärna ha två uppsättningar fälgar och däck. motardhjul och terränghjul. då kommer frågan. om man tar hojen och drar ut och kör i skogen utanför stan. vad får man då för straff om man mot alla odds skulle åka fast. man bryter väl mot lagen att man inte får utöva terrängkörning eller nått sånt.

jag vill gärna ha en 650 för det verkar va så jävla bra drag i dom. att man får serva den ofta spelar mig ingen roll för skruva är kul. med den inställningen, finns det några vettiga alternativ till husaberg 650 ifall man vill ha lika mycket smisk och superchassi?

bmwjohan skrev:
jag vill gärna ha en 650 för det verkar va så jävla bra drag i dom. att man får serva den ofta spelar mig ingen roll för skruva är kul. med den inställningen, finns det några vettiga alternativ till husaberg 650 ifall man vill ha lika mycket smisk och superchassi?

KTM 520/525 EXC är ju riktiga dräpare :yoparty har enligt mig ett mycket smidigare chassi.

men hur krångligt är det att få en sån ktm landsvägsreggad? den kanske inte är några problem eller?

såg att du själv kör en cr500. en sån har jag också ägt. fy fan vilket sjukt drag det var i den hojen. nästan för mycket med orginaldrevning. min var nyrenoverad i motorn, uppborrad, portad topp och effektsystem. sjukt drag. 70hk kanske

KTM 520 EXC den kan jag absolut rekomendera.. Jag har både motard och enduro uppsättningar. går snabbt att byta.. KTM 520 ska ligga på 48kw, så motor effekt finns det garanterat också.. En lätt hoj cokså. väger 113kg redo för race :)

bmwjohan skrev:
men hur krångligt är det att få en sån ktm landsvägsreggad? den kanske inte är några problem eller?
/.../
525 EXC är landsvägsreggade eller förberedda för det vid leverans, har för mig att dom började med det -03.
(eller började dom med det tidigare?)

bmwjohan skrev:
hur mycket kostar en husaberg 650 att trafikförsäkra på ett ungefär? jag bor i en stad med ungefär 100.000 invånare om det hjälper något. är det dyrare eller billigare än bladen tror ni. bladen är en 92'a och jag ger 500kr/mån i trafik.

jag skulle väldigt gärna ha två uppsättningar fälgar och däck. motardhjul och terränghjul. då kommer frågan. om man tar hojen och drar ut och kör i skogen utanför stan. vad får man då för straff om man mot alla odds skulle åka fast. man bryter väl mot lagen att man inte får utöva terrängkörning eller nått sånt.

Enda raka med försäkringen är att ringa och kolla hos fb, men sannolikt blir det billigare. Med terräng så är det ju markägaren som kan bli lite sur, kör på enduroslinga eller om det går att snacka med någon markägare. Själv har jag hållt mig mest till grusväg och avverkningsvägar. Har dock ingen större respekt för förbudsskyltar som jag tycker man kastar ut lite till höger och vänster vid skogsvägar... Vet inte vad lagen säger men det lär ju handla om böter om man kör på fel ställe. Mest strul är nog iofs när man lånar flygfält med "ledig kapacitet". :tummenupp

jag letade lite såna där ktm'er men dom är lite dyra tycker jag. finns ganska få i landsvägsutförande att välja på. jag vill ju köpa beggad och inte lägga mer än 50 isåfall. husabergare finns det en hel del för det priset.

jag känner några killar som kör ktm'er. dom kör 450 och 525 tex, fast bara i skogen. dom gör som så att dom köper ny hoj varje år. dom köper en hoj och sen kör dom den stenhårt i ett år. byter bara olja och skiter i all annan sorts service. sen säljer dom hojarna "innan dom rasar" som dom själva säger. tror ni att det är vanligt att man gör på detta sätt med den här sortens hojar? killarna tävlar på hög nivå.

von reisen skrev:
Enda raka med försäkringen är att ringa och kolla hos fb, men sannolikt blir det billigare. Med terräng så är det ju markägaren som kan bli lite sur, kör på enduroslinga eller om det går att snacka med någon markägare. Själv har jag hållt mig mest till grusväg och avverkningsvägar. Har dock ingen större respekt för förbudsskyltar som jag tycker man kastar ut lite till höger och vänster vid skogsvägar... Vet inte vad lagen säger men det lär ju handla om böter om man kör på fel ställe. Mest strul är nog iofs när man lånar flygfält med "ledig kapacitet". :tummenupp

det "värsta" med terrängkörning är att ju olagligare det är desto roligare är det. dom ställen som jag tex tycker att det är roligast att köra på är elljusspår och i slalombackar. känns inte så lagligt direkt.

finns det nån chans överhuvudtaget att man kan regga en honda cr 500 för landsvägskörning? dom hojarna är ju så jäkla billiga och man får sjukt mycket prestanda för pengarna. gamla honda cr 500 har jag för mig ligger på 102kg torrvikt och 65hk. det är inte tråkigt direkt.

1800kr helår helförsäkring på min 9kW! Bor la en 80000 pers här...

Ska man köra fort i skogen är 650n för stor, ska man åka runt å glida i skogen så går det väl väl. De e väl allmänt så att ska man som nybörjare åka för att åka fort så sätter man sig på en mindre hoj... Hondas 450 e gode kvick den oxo!

OlleR skrev:
1800kr helår helförsäkring på min 9kW! Bor la en 80000 pers här...

Ska man köra fort i skogen är 650n för stor, ska man åka runt å glida i skogen så går det väl väl. De e väl allmänt så att ska man som nybörjare åka för att åka fort så sätter man sig på en mindre hoj... Hondas 450 e gode kvick den oxo!

jag fattar inte hur du bär dig åt för att få en försäkring där dom tror på att din hoj har 9kw. min fireblade är reggad som 25kw och jag har ringt runt som en tok utan att lyckats lura någon. hur gör du?

jo man kör ju oftast snabbare faktiskt på lite svagare hojar, men jag är egentligen inte ute efter att köra fort. jag vill åka bakhjul, åka på sladd, hoppa, fräsa grus med bakhjulet och för dessa endamål dominerar mycket effekt och vridmoment :)
cr 500 var helt underbar att leka jordfräs med och bakhjulsåkning var helt underbar

bmwjohan skrev:
jag fattar inte hur du bär dig åt för att få en försäkring där dom tror på att din hoj har 9kw. min fireblade är reggad som 25kw och jag har ringt runt som en tok utan att lyckats lura någon. hur gör du?

jo man kör ju oftast snabbare faktiskt på lite svagare hojar, men jag är egentligen inte ute efter att köra fort. jag vill åka bakhjul, åka på sladd, hoppa, fräsa grus med bakhjulet och för dessa endamål dominerar mycket effekt och vridmoment :)
cr 500 var helt underbar att leka jordfräs med och bakhjulsåkning var helt underbar
Då är ju en fyrtaktare bättre i min åsikt, mycke lättare att sladda med! Köp en 650 isåfall, då blir du inte missnöjd :) Ska du bara ut å sladda på grusvägar så går det bra med landsvägshjulen oxo :)

Hur man lyckas? Jadu, dom reggar aldrig sporthojjar på lägre effekt än orginal fulleffekt, däremot är det inte så med andra hojjar... Alltid... Prövar man ringa några gånger så är det nån som klantar sig... :)

OlleR skrev:
Då är ju en fyrtaktare bättre i min åsikt, mycke lättare att sladda med! Köp en 650 isåfall, då blir du inte missnöjd :) Ska du bara ut å sladda på grusvägar så går det bra med landsvägshjulen oxo :)

Hur man lyckas? Jadu, dom reggar aldrig sporthojjar på lägre effekt än orginal fulleffekt, däremot är det inte så med andra hojjar... Alltid... Prövar man ringa några gånger så är det nån som klantar sig... :)

ja det blir ju lite jämnare leverans av kraft på fyrtaktarna. cr 500 känns som att den bara har två lägen. ingen gas och full gas
:D

hur är såna här fyrtaktare som husaberg 650 att meka med om man jämför med tvåtaktarna? är det lika lätt eller?

Kan säkert vara tillräckligt bra drag i dom föreslagna KTMérna men lika bra drag som i en Husaberg 650 är det inte.
Dels så är det ju mindre motorer och för det andra är det EXC som näms. Alltså en enduro.
Och dom är "nertrimmade" crossar.
Köp du en Husa 650. Kommer vara precis den hojen du söker....

bmwjohan skrev:
det "värsta" med terrängkörning är att ju olagligare det är desto roligare är det. dom ställen som jag tex tycker att det är roligast att köra på är elljusspår och i slalombackar. känns inte så lagligt direkt.

vilken jävla tur att man inte bor i västerås...
FÖR JAG VILL INTE BLI ÖVERKÖRD AV EN IDIOT NÄR JAG ÄR UTE OCH SPRINGER PÅ ELLJUSSPÅRET!!!!

tänk lite innan du planerar att vara "olaglig"...

ceasar skrev:
FÖR JAG VILL INTE BLI ÖVERKÖRD AV EN IDIOT NÄR JAG ÄR UTE OCH SPRINGER PÅ ELLJUSSPÅRET!!!!

Jag har aldrig nånsin träffat på någon på elljusspåret än, det handlar om planering ;) Här ser man ganska långt fram oxo...

ceasar skrev:

Är du döv eller är du principiellt laglydig vad det gäller elljusspår?

Med tanke på din avatar som tydligt är tagen på allmän väg så borde det vara det senare.
Så, vad är det då som rent principiellt är så viktigt med elljusspåren och inte med att slanga stående på sadeln på allmän väg?
När man funderar på saken så skulle man kunna ana att det antingen är en krypande vilja i att skriva irriterade inlägg eller så är du faktiskt döv och är rädd för att bli överkörd av en djävligt högljudd motorcykel körd av en blind person på joggingrundan mitt i den annars så tysta skogen.

Elljusspår är ypperligt kul att nattåka på när ljusen är avstängda för övrigt. Ser inte riktigt skadan med det faktiskt så länge man inte river sönder spåren för djävligt då. Störa joggare på joggingturer är väl lite onödigt men när det är mörkt och släckt så är det knäppeligen några sådana ute...
Och stöter man på nån när man e ute och åker i dagsljus så saktar man naturligtvis ner och tuffar förbi. Moppar på elljusspår irriterar dig säkerligen inte speciellt mycket, mer än för oväsendet möjligen. Passerar man nån i 10kmh så får de fan tåla det.
Olagligt?
Visst.
Kul?
Tillräckligt för att jag ska göra det då och då. Iaf när jag e i närheten av ett, vilket inte är så ofta nu för tiden.

Daniel
www.supermotard-racing.com

när jag kör på elljusspåret så gasar jag bara på såpass att jag kan stanna ifall det kommer någon "ivägen". det är bra sikt på mitt elljusspår. jag skulle faktiskt aldrig kunna klara av att sluta åka där för det finns grymt bra hopp :D

om jag möter någon brukar jag åka av spåret och köra förbi dom någon meter ut i skogen. har man terränghoj så har man. brukar alltid få glada miner tillbaka då.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back