Några frågor ang yamaha xj900-83

jag brukar sitta på hojen sen gunga den framåt så den åker ner och då sitter jag ju redan på den.

En fråga

HUr byter man olja i framgaffeln? tänkte bara fylla på olja och se om den blir bättre,finns det någon nivå man ska hålla sig efter?mängd?

Jag har bytt på crossar men då tar man isär gaffeln och mäter uppifrån,är det samma metod här? och isf något att tänka på?
 
Exakt 286 ml per gaffelben enligt google. För mycket och du trycker ut packboxarna.
Enligt google har du en stjärnskruv ovanför hjulaxeln som dränerar oljan. Att fylla på ny olja gör du via övre änden av gaffelbenet - var FÖRSIKTIG, fjädertryck!
 
jag brukar sitta på hojen sen gunga den framåt så den åker ner och då sitter jag ju redan på den.

En fråga

HUr byter man olja i framgaffeln? tänkte bara fylla på olja och se om den blir bättre,finns det någon nivå man ska hålla sig efter?mängd?

Jag har bytt på crossar men då tar man isär gaffeln och mäter uppifrån,är det samma metod här? och isf något att tänka på?
De pratade om sidostöd...

Det finns, har jag för mig, en dräneringsskruv ganska långt ner på gaffelbenet. Ser du en bultskalle som sticker ur där så är det den. Annars är det som vanligt.

Ja, du mäter oljan uppifrån. Det är det enda stället du kan göra det ifrån, för det är där den rätta luftfickan ska vara.

EDIT: Hupps, Anders hann före.
 
okej då ska jag tappa ur och fylla i ny,tackar!

Sen tycker jag att den rycker lite när man drar på vid ca 5000 varv och liksom segar sig lite upp i fart,den liksom rycker sig upp i fart,är detta normalt? sen tycker jag att den blir att låta lite konstigt också i samband med detta,den liksom "rister" lite eller hur jag ska säga.
 
Ingen som har koll på ett sånt här problem?

Kan det vara för dåligt med bensin den får? det är väl munstycken så det skulle vara om dom är utbytta mot några mindre,men känns som konstigt om någon har gjort det,varför skulle någon göra det?

Koll på original str på munstyckerna?

Vilket är det som används vid ca 4 tusen och uppåt? finns det låg,mellan,hög fart munstycken?

jag gjorde rent och jag kunde bara hitta start och sen ett till,finns det fler munstycken?

kan det vara nålarna som står fel?

kan cdi boxen bli "dålig" så den blir att gå så?

jag vet att det är en gammal hoj med många mil på mätaren men ska den bli att gå så pass dåligt bara för det?
 
Är det bensinrelaterat så förvärras eller försämras symptomen om du släpper lite eller drar på lite med gasen. Det finns zinljoner andra trådar och google-länkar på hur man felsöker förgasare. Med många mil på mätaren kan trottelnålar och emulsionsrör bli slitna och ger dig en för fet blandning. Gammalt luftfilter gör den också för fet. Gammal avlagrad bensin kan sätta igen munstycken etc etc etc...

Dvs hur många orsaker som helst - som man inte vet något om förrän man har undersökt och rengjort förgasarna och insugsrelaterade saker som t.ex. mus/fågelbo i luftburken till ventilspel.

Har du ingen meck-manual? Well, första träffen på http://www.google.com/search?q=xj900+manual ger dig en manual.

99.99% chans att det INTE är CDI-boxen.
 
Okej när jag försöker ladda ner den så blir jag skickad till ett ställe där det verkar kosta.

Förgasarna har jag gjort rent,luftfiltret är nytt,stiften nya.
 
okej instruktionsbok har jag redan.

Jag ska nog köpa mig en haynes bok,där tror jag att det står vad jag behöver veta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top