Några frågor ang Aprilia RS250

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Jag håller på å skruvar ihop min Aprilia men får inte riktigt kläm på hur man justerar avgasportarna, skall markeringen på hjulet vara i linje med den översta sträcken eller skall den vara mellan den andra och den översta?

Åker ni med oljepumpen inkopplad eller blandar ni själva? Skulle nämligen vilja kopla ur pumpen men det går ju slangar med 2 takts olja till kolven och vev lagren vågar man koppla ur den?

Dom långa slangarna som sitter på insuget som bara går tillbaka till samma insug vad gör dom för nytta?

Om motorn har gått varm tappar kolvringarna spensten?

Använder aprillia susukis avgassystem (rgv 250)

Jätte tacksam för svar

/Micke

Knixen skrev:
2177384 Jag håller på å skruvar ihop min Aprilia men får inte riktigt kläm på hur man justerar avgasportarna, skall markeringen på hjulet vara i linje med den översta sträcken eller skall den vara mellan den andra och den översta?

Åker ni med oljepumpen inkopplad eller blandar ni själva? Skulle nämligen vilja kopla ur pumpen men det går ju slangar med 2 takts olja till kolven och vev lagren vågar man koppla ur den?

Dom långa slangarna som sitter på insuget som bara går tillbaka till samma insug vad gör dom för nytta?

Om motorn har gått varm tappar kolvringarna spensten?

Använder aprillia susukis avgassystem (rgv 250)

Jätte tacksam för svar

/Micke

När du har duttat den grå kabeln mot jord ska du ställa in strecket på vajerhjulet mot det strecket i plåten som slutar i hålet. Titta på plåtarna så fattar du vad jag menar.

Varför koppla ur oljepumpen? Jag har aldrig haft några problem, utom när jag körde slut på olja. :gnissla

Slangarna är inte i vägen heller, låt dom vara. Funktionen har jag vetat, men glömt. Jag är 33.

Kolvringarna tappar stinget oavsett om motorn gått varm eller ej. Byt dom, och gärna kolvar med om du inte vet hur långt de gått. Gör rent avgasportventilerna också.

Avgassystemet är inte identiskt, men säkert jävligt nära. Jag kan tänka mig att fästpunkterna mot ramen skiljer lite.

Tack så mycket Mathias!

Kolvarna är nya men motorn gick varm efter 6 varv på Gelleråsen,
Har även bytt alla portarna så jag hoppas att dom håller.

/ Micke

*/ ?>
Back