Några beg frågor...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Är ute efter en begagnad sporthoj och många för att inte säga dom flesta man hittar tycks ha gott bana...

Hur mycket sliter det på hojjen och hur lite ska en bankörd hoj ha gått för att det "inte ska räknas"

Har mest tittat på 05or med under 100mil totalt på mätaren är det nått att oroa sig över om dom gått på bana?

Tack för svar

Dom som kör bana med sina hojjar kommer att skriva inga problem så länge maskinen sköts

Dom som inte kör bana kommer säga att de sliter mer på bana än vanligt.

Själv skulle jag inte köpa bankört :näsblod

jo visst känns det som att dem slits på bana mer än på gatan. Men hur långt är ok på bana om man igentligen vill ha en icke bankörd?

Är 100 ban mil mer slitsamma än 500 vägmil t ex?

Så länge som du köper en hoj som är std. så tycker jag inte att du behöver oroa dig.
Gå i stället på känslan och kolla hur hojen ser ut/verkar vara skött.
Det kan ju också vara så att mätarna inte suttit på plats både under bankörning samt landsvägskörning.

Det beror väl på hur den har gått på bana om man nu ska bry sig om det, hojarna idag är byggda för att gå fort på bana något som 99% inte klarar av inkl mig själv, inga problems med bankört. Den %:en som kör fort på bana så det riktigt sliter de har en annan hoj för det ändamålet.

Då är det nog värre med en del hojar som får lida vid inlärning av enhjulsåka.

Last edited:
Jag skulle inte köpa en bankörd 05:a med mindre än 100 mil på mätaren. Jag skulle befara att den körts 110% sedan första metern, till skillnad från en normal inkörning...

Hojjen jag jagar är en cbr 600 rr gärna -05a runt 80k men det finns väldigt få tillsalu och dem har ofta gått bana tyvärr...

BlueNote skrev:
100 mil kan väl inte spela någon som helst roll? Det är ju verkligen ingenting.

De hundra milen mellan t.ex. 3000-3100 mil är absolut oväsentliga, men hur de mellan 0-100 avverkas är jag för min del litet kinkigare med... :)

Varför är många så rädda för bankörda hojar?

Som jag läste i en annan tråd.... jag köper hellre en bankörd hoj än en som fått utstå mycket bakhjulsåka, stoppies och rödljusrace. Tänk efter vad hojen är konstruerad och tillverkad för. Enligt mig är CBR 600 RR gjord för extremt kurviga vägar och banåkning för glada amatörer - inte att stunta med.

Blanda nu inte ihop bankörd hoj med racehoj, för då snackar vi om helt annat slitage.....

//Linus

chili skrev:
Varför är många så rädda för bankörda hojar?

Som jag läste i en annan tråd.... jag köper hellre en bankörd hoj än en som fått utstå mycket bakhjulsåka, stoppies och rödljusrace. Tänk efter vad hojen är konstruerad och tillverkad för. Enligt mig är CBR 600 RR gjord för extremt kurviga vägar och banåkning för glada amatörer - inte att stunta med.

Blanda nu inte ihop bankörd hoj med racehoj, för då snackar vi om helt annat slitage.....

//Linus

WORD
Förstår heller inte varför folk är rädda för att en gatu hoj ska ha varvat gatu/ban (nöjes) körning.
Oftast kan det vara så som ovan skrivet,folk kör på bakhjulet,burnar osv lek på gata men det är det kanske inte så många som reflekterar över.

Då är den ju troligen helt perfekt inkörd, om man ska tro på denna länken:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

On the Racetrack:
Warm the engine up completely:
Do one easy lap to warm up your tires. Pit, turn off the bike & check for leaks
or any safety problems. Take a normal 15 minute practice session and check
the water temperature occasionally. The racetrack is the perfect environment
to break in an engine !! The combination of acceleration and deceleration is
just the ticket for sealing the rings.

Go For It !!
Hmmm.... :va

69:an skrev:
Jag skulle inte köpa en bankörd 05:a med mindre än 100 mil på mätaren. Jag skulle befara att den körts 110% sedan första metern, till skillnad från en normal inkörning...

Cervantes skrev:
Hojjen jag jagar är en cbr 600 rr gärna -05a runt 80k men det finns väldigt få tillsalu och dem har ofta gått bana tyvärr...

va på mcvaruhuset i lördags och de hade en cbr 600rr -05 för typ 85 elr 90.
inte helt säker på pris men att bågen finns är ja hundra på! ring och kolla! :tummenupp

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!