Något skraj..

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Hejsan, är ny mc ägare för året...har inga problem med att köra och så....testade på lite konbanor och de gamla moppekörningen sitter väl kvar nånstans från yngre dar...nu till min fråga...när jag åker i kurvor är jag hela tiden lite rädd att däcken ska släppa...vad klarar däcken egentligen? Hur är de med väta, vått grus osv...?

mvh Henke

Beror ju vad du har för däck.....
Vissa klarar ju blöt asfalt bättre än andra, men på rull/lösgrus e alla e lika dåliga .
Passa dig för det!!!!!!!!!

Men e däcken varma o asfalten torr o fin så kan du ju lägga ner ganska mkt.
Iaf så du skrapar knäpuckarna :hihi

Rolle85 skrev:
Hejsan, är ny mc ägare för året...har inga problem med att köra och så....testade på lite konbanor och de gamla moppekörningen sitter väl kvar nånstans från yngre dar...nu till min fråga...när jag åker i kurvor är jag hela tiden lite rädd att däcken ska släppa...vad klarar däcken egentligen? Hur är de med väta, vått grus osv...?

mvh Henke

har du sportdäck så klarar dom mycket. mer än du anar. Att komma i i en kurva känna att det håller på att skita sig. Bromsa. släpp. luta. däcken klarar det. Kan rädda många situationer. :tummenupp
Jag skrapar nu mera fotpinnar och inte fotpliggar

ta det lugnt nu kallt i backen, damm, vått. va ute idag och däcken släppte ett par gånger bara extrem liten stund men läskigt e det.

Rolle85 skrev:

mvh Henke

Nu innan regnet har spolat bort saltet från vägarna får man passa sig rätt noga när det är blött, det blir en snorhal hinna på asfalten när saltet är kvar och så det där jävla gruset.....

Jag brukar åka o smårycka med gasen i kurvor för att känna var man har gränsen, det funkar bra för mig..

När drar sopfirmorna igång egentligen? Har inte tänkt på detta eftersom jag inte åkt Mc tidigare år..

Här på landet betalar vi grannar en granne för att fixa vägarna på vintern. Han brinner för traktorer och borde därför göra detta gratis. Han sandar och grusar, plogar och gräver vindskydd (taktik). Grusar och grusar och sandar och grusar....
(Det är som att köpa en slav och ge honom en svennes lön, som nån sa..)
:felämne

Hursomhelst... Sopfirmorna. När?

allt grus e värst.

de e bara å holla sig på torra asfalten. fast där är de halt nu också var ute ida med nya däck.

Jag brukar aldrig "push the limit" på gatan, känns så onödigt att gå omkull där...

Fast svaret på frågan är, på ren torr asfalt kan du lägga ner tills fotpinnen tar i, kanske mer... Om det är skitigt å blött kan du lägga ner mindre än va du brukar å gå omkull...

hmm... det maximala som du kan lägga hojen är otroligt lätt att känna...
Du kommer nämligen att slå in en massa saker i backen..(fotpinnen avgasrören etc) och du kommer att höra det...
Tummregeln är att efter att du har slagit in fotpinnen har du ca 10-15 grader till som du kan luta hojen....
Som alla andra här säger jag oxå... testa inte nu... va ute idag och körde...
nr1) halt på många ställen..
nr2) POLISER överallt... :huvet (nu börjar det igen)

Vad har du för däck föresten??

orsäkta stavfälen

Runken skrev:
har du sportdäck så klarar dom mycket. mer än du anar. Att komma i i en kurva känna att det håller på att skita sig. Bromsa. släpp. luta. däcken klarar det. Kan rädda många situationer. :tummenupp
Jag skrapar nu mera fotpinnar och inte fotpliggar

Man ska väl ändå inte bromsa I en kruva!?. Möjligen innan man lagt ner cykeln nämnvärt men när man väl är inne i kurvan ska man inte bromsa. Möjligen om kurvan är progresivt tilltagande så att det blir panik senare.
Du kanske inte menade att man ska bromsa i kurvan men nu borde det inte gå att missförstå iaf.

Ut och kör så lär du dig med tiden. Du behöver ju inte försöka köra påwersläjjds i alla kurvor med en gång.
Spänd kropp är ajja bajja, kom ihåg det så håller däcken i ännu längre.

För mig släpper det ALDRIG. Jag kör iofs på Michelin Pilot Road-däck också. Bäst sen skivat bröd.

Najde skrev:
Man ska väl ändå inte bromsa I en kruva!?. Möjligen innan man lagt ner cykeln nämnvärt men när man väl är inne i kurvan ska man inte bromsa. Möjligen om kurvan är progresivt tilltagande så att det blir panik senare.
Hehe, vi står på bromsen nästan in i apex ibland :P

Har man fuckat upp det/kör riktigt hårt så händer det att man bromsar med nästan fullt nerlägg även på R-hojjar... Att göra det på gata är dock riktigt dumt :P

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!