Något sevärt runt vänern och vättern?

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag och pappa ska på en semester i fyra dagar och vi åker på söndag.
Vi ska kolla på karlsborgsfästning och läcköslott...kanske även akvedukten i håverud. Finns det något annat som kan vara intressant och några kurviga vägar kanske kan rekommenderas?

Pelleh skrev:
2362822 Jag och pappa ska på en semester i fyra dagar och vi åker på söndag.
Vi ska kolla på karlsborgsfästning och läcköslott...kanske även akvedukten i håverud. Finns det något annat som kan vara intressant och några kurviga vägar kanske kan rekommenderas?

Tjopp!
Om Ni skall till Håverud, så kan jag rekomendera "vägen över brudfjället"!, den är den krokigaste väg jag vet..., helt otrolig...
Vägen går från håverud..

jag rekomenderar starkt Kinnekulles alla småvägar och sevärdigheter.

Te.x Källby-Blomberg-Västerplana-Medelplana-Högkullen-Hellekis-Gössätter-Österplana-Husaby

Glöm inte fotografera och skriv en "dagbok", så kan du vinna en mc-karta på glidarhoj.se :D

En underbar väg är den Mellan Brålanda och Dals-rostock . den är bättre än brudefjället enl mig . 17 km underbar väg . tar du min 7 min tid på den så är du inte dålig .

Kan rekommendera väg 205 som går mellan Laxå-Askersund, körde där för ett par dagar sedan då våran semester på hoj gick den vägen!
Fortsätt sedan mot Karlsborg o köp en bakad potatis med smögenröra på restaurangen på höger sidan (vid golfen) innan broöppningen, supergott!!

E4 längs östra stranden på Vättern är vacker som få. Vald till Sveriges vackraste väg för några år sedan. Brahehus har lysande utsikt över Vättern och Visingsö - perfekt kaffestopp. Man kan även köra ner till Gränna, ligger ett tokläckert 50-talskafe där (bortsett från de 736124 st polkagrisbodarna :rolleyes: ) med läckra varma mackor. Gränna är ö h t småmysigt.

Turen i Karlsborgs fästning är faktiskt rätt bra. Specialeffekter och häftiga miljöer. Kör ni åffråddare finns det en bra utsiktsplats upp längs (grus-)vägen mot bergfortet i Karlsborg.

Kommer ni ner från Laxå är vägen höger mot Tived från där man kan svänga vänster mot Askersund fantastisk, om än med en grop eller två i beläggningen.

Askersund - Tived - Undenäs - Halna - Vad - Ulvåker. Trevlig sträcka.

ft skrev:
2363392
Askersund - Tived - Undenäs - Halna - Vad - Ulvåker. Trevlig sträcka.

Sedan fortsätter ni till Stöpen, korsar V26 (stora vägen mellan Skövde och Mariestad) och håller till höger runt Billingen till Timmersdala. Där kan ni köra till Götene om ni tänkt er runt Kinnekulle, annars är vägen Lerdala, Eggby, Varnhem, Broddetorp, Torbjörntorp en höjdare. Då är ni nästan i Falköping, dvs på rätt väg om ni tänker er åt Trollhättan sedan Dalsland.

ft skrev:
2363392 E4 längs östra stranden på Vättern är vacker som få. Vald till Sveriges vackraste väg för några år sedan. Brahehus har lysande utsikt över Vättern och Visingsö - perfekt kaffestopp. Man kan även köra ner till Gränna, ligger ett tokläckert 50-talskafe där (bortsett från de 736124 st polkagrisbodarna :rolleyes: ) med läckra varma mackor. Gränna är ö h t småmysigt.

Helt rätt!

åk ner till Gränna-hamn, parkera hojen och promenera ut på kajen, underbart!
Finns restauranger, cafeer där..Bara och hugga i :)

invisible skrev:
2363858 Helt rätt!

åk ner till Gränna-hamn, parkera hojen och promenera ut på kajen, underbart!
Finns restauranger, cafeer där..Bara och hugga i :)

Den ena resturangen har jättegod mat. :tummenupp
Jag minns inte vad den heter med de har öringsdammar på baksidan så man kan "fiska" där också...

Både E4 och turistvägen utmed vättern är galet vackra!

Tackar för alla svar! Nu ska det planeras om lite...
Ni ska få höra en liten resume sen

Pelleh skrev:
2370418 Tackar för alla svar! Nu ska det planeras om lite...
Ni ska få höra en liten resume sen

Ni planerade läckö slott, vägen dit har jag alltid velat åka mc på :)
Har bara åkt den 7011 ggr med bil dock.

Ta en liten tur till Hjo (liten stad på Vätterns västra sida). Parkera hojarna i hamnen och gå en sväng. En liten mysig stad på sommaren.

Skövde-Varola-Värsås-Korsberga-Hjo är en rolig och fin väg. Mellan Varola-Värsås är det ny asfalt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti