Något särskilt att tänka på vid vård av goretexstövlar?

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Köpte ett par goretexstövlar på Blocket. Förutom att de var för små så var de i ett bedrövligt skick...
Jag antar att membranet sitter i fodret men frågan är om jag kan gå på dem på samma sätt som vanliga skinnstövlar eller om de ska behandlas annorlunda? Kanske ska nöja mig med skokräm och hoppa fettet?

De är ganska sluta över tårna, skinnet är grått istället för svart. Någon form av restaurering måste till..,

Det påstås att man måste använda en speciell impregneringsspray till Goretex för att inte täppa till porerna i skinnet, det där är bara ett försäljningstrick. Är det skinn så fetta in dom, är det syntet räcker det att tvätta av dom med vattten. Sen tar du dom till skomakaren och lästar ut dom, se till att han inte fuskar med att använda en speciell utlästningsvätska, det gör skinnet mjukare och skinnet töjer sig mer, det händer ibland att dom inte orkar dra på vätskan.

Det påstås att man måste använda en speciell impregneringsspray till Goretex för att inte täppa till porerna i skinnet, det där är bara ett försäljningstrick. Är det skinn så fetta in dom, är det syntet räcker det att tvätta av dom med vattten. QUOTE]

Nja, skulle inte påstå att de är försäljningstrick,,, köp vax avsett för membrankängor.. typ meindl's sportvax,.
jag använder den svarta varianten på både arbetskängor samt mina tcx competizione gtx.. de håller grejerna svarta och fina, skinnet mjukt och spänstigt samtidigt som de inte täpper igen membranet,, inte spec dyrt heller.. typ en hundring för en burk på naturkompaniet, vilket räcker till många appliceringar,,

Det påstås att man måste använda en speciell impregneringsspray till Goretex för att inte täppa till porerna i skinnet, det där är bara ett försäljningstrick. Är det skinn så fetta in dom, är det syntet räcker det att tvätta av dom med vattten. Sen tar du dom till skomakaren och lästar ut dom, se till att han inte fuskar med att använda en speciell utlästningsvätska, det gör skinnet mjukare och skinnet töjer sig mer, det händer ibland att dom inte orkar dra på vätskan.

Det har ingenting med porerna i skinnet att göra. Vad själva skinnet beträffar så kan du använda precis samma saker som vilken annan lädersko som helst.
Det är Membranet som du sabbar om du har på fel grejor.
Använd vax och impregnering.
Jag kör med Meindl Sportwax. Den svarta varianten. En burk för en hundring räcker jättelänge. Efter att ha behandlat med det så är dojorna jättefina hur länge som helst.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph