Något att (uppgivet) skratta åt! försäkringsbolag

nathe01

Medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Vad är det med dagens försäkringsbolag.

Jag köpte förra veckan en risig gammal cb750 från 1978 som jag nu fått ihop och fungerar och ringde runt till olika försäkringsbolag för att kolla om jag kunde hitta billigare än de 1600:- som bilsport & mc ska ha.

Summorna varierade från 3000 och uppåt med en top hos Folksam på 10320:-/år för en 35år gammal hoj med 60hk. När jag frågar damen hur den kommer sig att den kostar DUBBELT så mycket som min ducce 748 jag har försäkrad hos dom blir det tyst i luren och efter lite fundering svarar hon bara, "det är det priset jag kan ge dig".

Det fick bli Svedea tillslut. 668:-/år i hel och 988:-/år för deras XL, =====> kan vara bra med bärgning :) . (visste inte att dom hade classic försäkringar där)

Det lönar sig att rota runt i det där träsket, la ner många timmar på att hitta billigast försäkring på min hoj :)

Jo jag känner igen det där med att du skiver att din Ducati var billigare i försäkring än en 60 hästars CB 750 från -78.

Dödade min nuvarande bilförsäkring hos IF när jag vid en undran frågade varför min Volvo S70 T5 kostade mer i försäkring än Blackbirden.Hmmm ... hörde jag i telefonen ...Jag ska kolla upp det där sa personen på mitt försäkringsbolag.Efter en stunds väntan så svarar samma person att han inte riktigt förstod varför det var så här men att jag mycket riktigt hade rätt i frågan.Ja det tror jag säkert att jag har eftersom jag betalar premien blev mitt svar.Hmmm ... hörde jag igen ... nä som sagt var, jag kan inte förstå det här sa personen men kan bara beklaga att det är riktigt enligt mina uppgifter men borde ju vara tvärtom i ditt fall.

Ordnade en ny försäkring naturligtvis på några minuter som var flera hundra billigare i månaden på den gamla Volvon.Men visst, man undrar ju hur de resonerar på dessa försäkringsmöten och om de är nyktra under tiden.

(P.S Mannen på IF som svarade på mina frågor var hur trevlig och hjälpsam som helst så inget ont om denna person.)

Last edited:
Jag tröttnade också på min dyra försäkring. Så jag ringde upp Trygg-hansa och tjafsade lite och vips 1400:- istället för 2700:-. Fast jag fick faktiskt inte ett lägre pris, fick en avställbar försäkring istället med garageförsäkring under vintern. Fanns inte när jag tecknade den.
Dags att ringa om bilen nästa månad.

Sålde min gamla gsx750 -84 för några dagar sedan. Nya ägaren ringde IF ( där han även har sin BMW 1200). Årspremie: ca 9000:-. Han ringde då bilsport&MC, där blev premien 1400:-. Saftig sänkning.

Samma när jag skulle försäkra min Ducce 916 för några veckor sedan. Hade fått offert hos länsförsäkringar på dryga 2400:- hel/hel 3000:- självrisk. När jag skulle aktivera den hade försäkringen stigit till dryga 8000:-. Tackade för mig, ringde upp igen och fick ett nytt pris, ca: 2400:-.
Härligt att man kan få olika priser på samma bolag med bara ett par minuters mellanrum.

Min bil, en Passat 1,8T -99 kostar mig drygt dubbelt så mycket per år som min Ducce. Det är också lite lustigt.

Hä... Behövde försäkring 1dag i samband med försäljning av en hoj. Fick en premie på 17989kr/år i trafik för en Aprilia Tuono hos IF. Samma modell kostar mig 5000 i helförs. hos Bilsport/Mc. Godnatt..

Själv avslutade jag all kontakt med Suzukis märkesförsäkring idag, då idioterna höjt premien 120% :dummer
Lyfte luren å ringde lite, å vips blev 2750 kr i stället för 4800kr :)

Jag dumpade också idioterna på suzukis märkesförsäkring iår, blir nog aldrig mer kund där igen.

Vad är det med dagens försäkringsbolag.

Jag köpte förra veckan en risig gammal cb750 från 1978 som jag nu fått ihop och fungerar och ringde runt till olika försäkringsbolag för att kolla om jag kunde hitta billigare än de 1600:- som bilsport & mc ska ha.

Summorna varierade från 3000 och uppåt med en top hos Folksam på 10320:-/år för en 35år gammal hoj med 60hk. När jag frågar damen hur den kommer sig att den kostar DUBBELT så mycket som min ducce 748 jag har försäkrad hos dom blir det tyst i luren och efter lite fundering svarar hon bara, "det är det priset jag kan ge dig".

Det fick bli Svedea tillslut. 668:-/år i hel och 988:-/år för deras XL, =====> kan vara bra med bärgning :) . (visste inte att dom hade classic försäkringar där)

Bilsport & MC tar liknande priser, jag betalar 625:- året för mina 30+ hojar där :)

Hä... Behövde försäkring 1dag i samband med försäljning av en hoj. Fick en premie på 17989kr/år i trafik för en Aprilia Tuono hos IF. Samma modell kostar mig 5000 i helförs. hos Bilsport/Mc. Godnatt..

Visst är det dyrt men kanske handlar det mest om man agerar smidigt (från FBs sida) eftersom det rör sig om en knapp 50-lapp/dag. Som värst strax under 100 spänn då jag antar att man inte kommer undan med 1 dag? Kan inte bli mycket förtjänst för FB på en sån deal efter administration inkl telefontid.

Med smidighet menas huruvida man åker på att ligga ute med en årspremie för att sen få återbetalning eller om de korrigerar direkt så man bara behöver pytsa in för 1 eller 2 dagar.

Vad gäller Bilsport&Mc kan jag nämna att de ändrade försäkring för några dagar för att möjliggöra provkörning. Jag skulle prova hoj, säljaren hade 50+försäkring men fick skriftligt på 30+. Smidigt agerat av B&Mc och ett tips om man vill slippa ta onödiga risker vid provkörning i samband med försäljning.

Last edited:
folk har gnällt i många år på att det är löjligt dyrt med försäkring på motorcykel.

nu gnäller folk över att deras motorcykel är billigare än bilen att försäkra.......:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

folk har gnällt i många år på att det är löjligt dyrt med försäkring på motorcykel.

nu gnäller folk över att deras motorcykel är billigare än bilen att försäkra.......:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Radera ditt inlägg Q_Ball innan FB ser :D

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...