Något att tänka på ang. SRW

Hur snabbt går vit egentligen? Vågar man köra där om man ligger på 1,11 - 1,12???

Mackz skrev:
Hur snabbt går vit egentligen? Vågar man köra där om man ligger på 1,11 - 1,12???
Med den farten kommer du att köra om praktiskt taget alla i vit grupp. Fartmässigt upplever jag ingen störe skillnad mellan de båda grupperna.

Mackz skrev:
Röd & Vit går ungefär lika fort, men Gul ska inte köras i Röd/Vit tempo då blir det fel, kör man säkert och håller sitt spår så funkar det i alla grupper.

/Banpolisen

Mackz skrev:

Om din försäkring gäller i Röd, finns det ingen anledning att köra i Vit. Men om du kör 1.11.?? - 1.12.?? är du klart snabbast i röd - och borde nog köra i Vit.

Men gökur gäller inte som tidtagning :tungan

PS Hur vet du att du kör dessa tider då tidtagning inte är tillåtet :) DS

Bingo skrev:
Med den farten kommer du att köra om praktiskt taget alla i vit grupp. Fartmässigt upplever jag ingen störe skillnad mellan de båda grupperna.

Nu var ju detta ett personligt rekord utan trafik framför så det går ju knappast i den farten hela tiden. Ska nog testa vit grupp en gång.

Zilversurfer skrev:
Om din försäkring gäller i Röd, finns det ingen anledning att köra i Vit. Men om du kör 1.11.?? - 1.12.?? är du klart snabbast i röd - och borde nog köra i Vit.

Men gökur gäller inte som tidtagning :tungan

PS Hur vet du att du kör dessa tider då tidtagning inte är tillåtet :) DS

Jag filmade igår och satt och tog tider med ett stoppur framför datorn på kvällen!

trollkarlen skrev:
Det var bara skoj, du behöver inte bevisa nått för mig :pannkyss

/R

Det begrep jag, det var inte därför jag la upp den, jag tycker det är kul när andra lägger upp filmer så nu tänkte jag vara lika rolig själv. :tungan

trollkarlen skrev:
Men jag har ändå tänkt köra om dig, me min rostiga 750 :rofl

/R

Bara tuta så kör jag till sidan....

Röd grupp borde byta namn till lilla GP, vi har ju antal utländska förare där också.

Zilversurfer skrev:
Raket i Gul då? är det ok?

Det är ju det tråden handlar om, redan glömt det? :)

Alltså. Swappe har en del banerfarenhet därför berörs han inte av det här, men gul grupp är nybörjargrupp. Där ska man känna sig någerlunda trygg med regler om omkörning OCH ett någerlunda vettigt tempo. Mao, raketer från röd o vit grupp har inte där att göra.

Vad är annars meningen med att vi har grupper för olika hastigheter?
Då kan vi ha tre grupper där man bara kastar in folk på måfå istället. Funkar ju lika bra då. Eller inte...

Jag förstår inte varför detta inte är väldigt logiskt för alla...

GSXR1100R :tummenupp
AleX :tummenupp
Mr K :tummenupp
CorbenDallas :tummenupp

Citat från SSEmse:s hemsida:

Vi är en SMC ansluten förening med fokus på bankörning, och det är då i huvudsak broms- och kurvtagningsteknik som utövas men det kommer även att bli lite annat smått och gott.

Sydskanes Emse är en ideell förening utan ekonomiska vinstintressen som verkar för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Vi arrangerar och tillhandahåller tränings- och utbildningstillfällen i "Broms- och kurvtagningsteknik".

Våra bankörningar är främst fokucerade på broms- och kurvtagningsteknik. Detta är till för alla, både som nybörjare och van förare, därutöver har vi också en racegrupp.

Som motorcykelförare kan vi lova dig massor med kul körning och vi finns alltid på plats och kan hjälpa till om du vill. Snart kommer du att märka hur du "växer" som förare och "på köpet" får du med dig kunskap att hantera situationer som kan rädda liv i trafiken.

Slut citat

Vetefan om man växer som förare av att köra i gul grupp när farten räcker till för både röd och vit...

Själv ligger jag mellan gul och röd och ska prova röd den 28:e. Går det för fort där får jag forsätta i gul grupp tills jag "vuxit" in i tempot i röd.

Det är därför vi har olika grupper, i annat fall skulle det ju bara behövts 75 bokningsbara platser. Jag tycker det är skitenkelt och synd att vi som medlemmar inte efterlever dom regler som satts upp.

Last edited:
Maverick_ou812 skrev:
GSXR1100R :tummenupp
AleX :tummenupp
Mr K :tummenupp
CorbenDallas :tummenupp

Citat från SSEmse:s hemsida:

Vi är en SMC ansluten förening med fokus på bankörning, och det är då i huvudsak broms- och kurvtagningsteknik som utövas men det kommer även att bli lite annat smått och gott.

Sydskanes Emse är en ideell förening utan ekonomiska vinstintressen som verkar för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Vi arrangerar och tillhandahåller tränings- och utbildningstillfällen i "Broms- och kurvtagningsteknik".

Våra bankörningar är främst fokucerade på broms- och kurvtagningsteknik. Detta är till för alla, både som nybörjare och van förare, därutöver har vi också en racegrupp.

Som motorcykelförare kan vi lova dig massor med kul körning och vi finns alltid på plats och kan hjälpa till om du vill. Snart kommer du att märka hur du "växer" som förare och "på köpet" får du med dig kunskap att hantera situationer som kan rädda liv i trafiken.

Slut citat

Vetefan om man växer som förare av att köra i gul grupp när farten räcker till för både röd och vit...

Själv ligger jag mellan gul och röd och ska prova röd den 28:e. Går det för fort där får jag forsätta i gul grupp tills jag "vuxit" in i tempot i röd.

Det är därför vi har olika grupper, i annat fall skulle det ju bara behövts 75 bokningsbara platser. Jag tycker det är skitenkelt och synd att vi som medlemmar inte efterlever dom regler som satts upp.

Alla kan vara förnuftiga (nästan alla) när man sitter i soffan eller står i depån, men sen när hjälmen åker på och man jagar framförvarande hoj, då växer hornen i pannan.

Mackz skrev:
Alla kan vara förnuftiga (nästan alla) när man sitter i soffan eller står i depån, men sen när hjälmen åker på och man jagar framförvarande hoj, då växer hornen i pannan.
Just därför ska man köra i rätt grupp, nu ska jag kolla på din film, alltid kul med film :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien