Något att begrunda och pengar att spara!!

Goodfella>> mkt lätt att säga när man inte betalar ngt... dras ca1% av lönen precis som skatt. inte på studiebidrag eller csn-bidrag... man blir ju jävligt glad när man ser deklarationen och upptäcker att man pröjsat 3000 till ngt man inte tror eller står för!

vill partnern gifta sig i kyrkan så går det ju fint eftersom bara en av er behöver vara medlem..

kanske var ironi förresten... :va

Last edited:
Hur går det sen när man ska begravas då?
Slängas på tippen och låta kråkerna och råttora göra jobbet?

Jag tänker vänta till jag börjat jobba och fått upp lönen lite, annars sparar jag så lite.

spoon skrev:

Känns bara finemang att någon stackars liten råtta eller kråka får lite käk. Då har man i alla fall gjort någon nytta här på jorden. Kebab funkar också.

spoon skrev:

Du betalar en begravningsavgift även om du går ur kyrkan.
Kan ju vara bra för de anhöriga sen så de slipper betala.

Sniket eller inte... Jag betalar... kör man som jag gör så kan det vara bra att vara lite tummis med de högre makterna! :Bugar

Jag tror inte heller men tycker att det ar vart pengarna aven om det "bara" ar for att gifta sig och bli begravd pa ett fint satt. Nar mamma dog i cancer for snart tre ar sedan hade jag helt tillrackligt med saker att tanka pa. Sen att man inte tycker samma nar man ar kring 15-20 och inte har en cent att avvara forstar jag - "been there, done that".

aRd skrev:
Sniket eller inte... Jag betalar... kör man som jag gör så kan det vara bra att vara lite tummis med de högre makterna! :Bugar

Men tänk om Svenska Kyrkan tror på fel högre makter? Det kanske är hinduism eller sydamerikansk naturreligion som är rätt? Då har du pröjsat 100.000 under ditt liv till fel religion, helt i onödan :D

Last edited:
Säger som andra här....varför pröjsa till nån skit man inte tror på.
Bluffboken, gubben i himlen m.m :va

Gick ur när jag fyllde 18...kan inte innan :huvet

Det är typ 2 år sedan....undra hur mycket jag sparat...får räkna på det...

Kyrkan behöver fan inte mer pengar! det är väll dom som efter staten äger mest mark i landet (testament) å grejer.

Och om nu gud finns så tror jag hans tanke är nog inte att ge bort mina pengar till kyrkan,

och varför ska en präst vara närmre än gud än en "vanlig" människa.. nä relion stinker :dummer

Synd att man inte kan göra samma sak med kungahuset, då hade jag skickat in liknande blanket direkt.
Inga dåliga bidrag dom får på från staten inte.

Reser runt och klipper lite röda band och dricker champange :rolleyes:

Är det inte bättre att ge dom pengarna till dom som verkligen behöver det, te.x dom som inte har bostad och sjukvård.

Nån som förstått...

aRd skrev:

Så som berättelserna går på SH om hur man kör, bör det kanske vara bra att ha lite goda connections med "Big Daddy Upstairs"

visst sluta betala till kyrkan Ni snart har vi bara dokhussåpor och mc donalds över hela landet kyrkorna förfaller jag förstår inte varför ni betalar skatt överhuvudtaget, vem faan behöver sjukhus när man är frisk eller daghem när man inte har barn man behöver ju inget mer än sketen hoj och en burk bärs vilket härligt land man får när de snikna får bestämma

hymac skrev:
visst sluta betala till kyrkan Ni snart har vi bara dokhussåpor och mc donalds över hela landet kyrkorna förfaller jag förstår inte varför ni betalar skatt överhuvudtaget, vem faan behöver sjukhus när man är frisk eller daghem när man inte har barn man behöver ju inget mer än sketen hoj och en burk bärs vilket härligt land man får när de snikna får bestämma
Kyrkorna räknas som kulturmärken och sköts i vilket fall, som vanligt när det är skattepengar så är det något annat konto :D
Frågan är ju om du vill pröjsa för kyrkans andliga verksamhet, är du inte kristen är det kanske inte någon stor poäng.

/Felix

skulle aldrig tänka mig att gå ur!
Pengarna går inte bara till en massa gråa gubbar å tanter som sitter å mummlar på en kyrkbänk.
Mycket av pengarna går till ungdomsverksamhet.
Å kyrkan gör ett ((jävla)) bra jobb, dom grundar sin verksamhet i gemenskap å dom bryr sig.
Jag vet vad jag talar om, hade varken haft hoj, körkort eller ett drägligt liv om inte jag fått stöd. å om staten hade fått tag i mig innan hade det väl blivit anstalt (statens enda lösning).

hymac skrev:

Jag förstår inte hur du kan jämföra daghem och sjukhus med kyrkoskatt. Menar du att vi som inte vill betala för andras medlemskap i Jehovas fanklubb inte heller ska ha rätt till sjukvård eller barnomsorg? Med ett sånt resonemang så borde ju faktiskt svenska folket vara med att betala för oss som hellre är med i fantomen-klubben.
Ropen skalla!! Fantom-skatt till alla!!

PS. Om lite mer av skattepengarna gick till skolan kanske fler skulle lära sig att avsluta meningar med punkt. DS.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing