Något är ivägen för depåstöd, men vad?

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Hoj
GSXR 750 -98
Hej, har vart till biltema å köpt mig depåstöd för att byta hjul på min nya gsxr 750 -98 men det visar sig att det är något som är i vägen uppe vid framgaffeln, vad är detta för något? Hur skall jag ta bort den? skall jag ta bort den ö.h.t?

20140607_205839.jpg

ser ut som en styrdämpare, ta bort den om du vill behövs knappast på en 98, stabilt chassi i dem. Eller ta bort den och sen skruva tillbaks om du vill

Man vill ju inte göra motorcykeln sämre, även om jag inte behöver styrdämpare. Är det enkelt att ta av och på en sån eller finns det "komplikationer"?

Bara att lossa de två M8-skruvarna. Akta så du inte tappar shimsbrickorna :)

Fantastiskt, tack för det :tummenupp då ska det börja demonteras imorrn! Skall nog tvätta aset först, man får ju skämmas ..

Jåke; för jag är pro :fakta Nä men för att jag kör så pass lugnt (än så länge..) men jag vill alt ha den på så den skall dit igen.

Några tips hur man tvättar en hoj som stått en tid utan att torka ut saker som inte skall torka ut? Eller kanske, vad skall jag inte tvätta om vi säger så? :D

Dom där originaldämparna är rena bajset ändå, hiva skiten och köp dig en öhlinare för skatteåterbäringen :)

Se bara till att inte använda högtryck eller starka lösningsmedel så är det väl lugnt vid tvättningen.

Nej. Adaptern som ska in i styrhuvudet sköter styrningen/stabiliteten. Den övre delen har alltså bara en vinkel, och den undre viks in under på hjulen för att sluta i läge enligt bild.
Hojen bör ställas upp på bakre depåstöd först, annars blir det lite dålig sidostabilitet...

Last edited:
Kasta originalstyrdämparen, den gör ingen glad. Du har ju tom ett fäste i ramen för att montera en riktig styrdämpare på den. Det är otrolig skillnad på att köra med en riktig dämpare mot det som sitter där nu.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...