Någon vaken? Strul med att spänna kedjan!

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
När jag var ute och körde idag hörde jag hur det klonkade från kedjan. Kände på den och den verkade alldeles för lös. Tänkte att jag skulle ta ett litet nattmeck och nu står jag här.

Problemet är att när jag nu mäter kedjan blir intervallet mellan 2 och 5cm beroende var på kedjan jag mäter. Spelet ska enligt bok ligga mellan 2,5 och 3,5cm. Därav mitt dilemma!

Varför varierar det så mycket? Jag kan ju inte spänna kedjan utan att den sitter för hårt i vissa lägen!

Ska bli 15 grader i lund imorgon så måste verkligen få det fixat!
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
välkommen... jag har själv en allt för slapp kedja...alldeles för mycket spel på den... vet hur man åtgärdar det i teorin på tex en cykel. däremot ser min sving annorlunda ut än andras och där går jag bet.... måste nog be nån duktig härifrån att hjälpa mig. för den rasslar som fasiken när man e ute o kör.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du ska mäta "mitt på" kedjan eller hur jag nu ska förklara :)
Jo, men om kedja/drev är slitna så kan spelet på kedjan vara olika beroende på i vilken position bakhjulet är eller hur långt kedjan har hunnit löpa.

Och ja, man brukar mäta mitt mellan framdrevet och bakdrevet så att säga.
 

manneman

Guest
Spänn av!
Sitt på hojen och känn på kedjan så att du har ca 30 mm mitt på, har du det kan du sova lugnt.
Glöm dock inte att smörja, smörja och åter smörja.
:tummenupp
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Det är inte så att kedjan är slut? Du har kanske länkar som kärvat. Inte bra att köra med isåfall, varken för dig eller hojen.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
välkommen... jag har själv en allt för slapp kedja...alldeles för mycket spel på den... vet hur man åtgärdar det i teorin på tex en cykel. däremot ser min sving annorlunda ut än andras och där går jag bet.... måste nog be nån duktig härifrån att hjälpa mig. för den rasslar som fasiken när man e ute o kör.
Inget konstigt med kedjespänningen på Z1000 -10. Det finns drösvis med andra hojar som har samma system. Bara det att du kanske inte har ägt någon förut. :tummenupp

Excenterjustering eller något sånt kallas det tror jag.

Hittade en bild också:
146_1005_05_z+2010_kawasaki_z1000+axle_adjusters.jpg
 
Last edited:

fredda78

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Storfors
Hoj
Fazer 600 -01 micron slip-on
du kollar spelet på nedersidan så att säga ( kommer åt lättast ), är kedjan hårdare på uppersidan ( allstå före framdrevet ) så är det dags att byta kedjan.

kan oxå kolla det om du snurrar sakta på bakhjulet samtidigt som du känner på kedjeglappet ett helt varv, skiljer det i glapp så är det hög tid att byta
 
Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Inget konstigt med kedjespänningen på Z1000 -10. Det finns drösvis med andra hojar som har samma system. Bara det att du kanske inte har ägt någon förut. :tummenupp

Excenterjustering eller något sånt kallas det tror jag.

Hittade en bild också:
146_1005_05_z+2010_kawasaki_z1000+axle_adjusters.jpg

ehh ja. min första hoj :D har inga problem egentligen att göra det själv. men har som sagt aldrig utfört det tidigare.

några råd?
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Kedjan kan slitas så den blir som du beskriver. Låter som att det är dax att byta kedja, och eventuellt drev. Tänk på att slacket ska mätas när du sitter på. smörj smör smörj
 
Last edited:

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tack för de snabba svaren! Jag mäter på samma ställen dvs mellan dreven och ändå skiljer det så mycket!

Här precis köpt hojen, zx9r, så vet inte när drivpaketet bytes. Dreven ser i mina ögon inte allt för slitna ut men jag här ingen aning om hur man ser slitag på kedjan.

Det är inte så att kedjan sitter ojämnt på? Eftersom typ halva sitter löst och andra för hårt.

Även när jag sitter på hojen i vissa lägen så slår den ändå i svingen på mitten, dvs att den är 4-5 cm lös.

Är inte.jätte sugen på att köpa nytt drivpaket efter 2 veckors ägo. Men det kanske är det enda jag kan göra?
 

manneman

Guest
Tack för de snabba svaren! Jag mäter på samma ställen dvs mellan dreven och ändå skiljer det så mycket!

Här precis köpt hojen, zx9r, så vet inte när drivpaketet bytes. Dreven ser i mina ögon inte allt för slitna ut men jag här ingen aning om hur man ser slitag på kedjan.

Det är inte så att kedjan sitter ojämnt på? Eftersom typ halva sitter löst och andra för hårt.

Även när jag sitter på hojen i vissa lägen så slår den ändå i svingen på mitten, dvs att den är 4-5 cm lös.

Är inte.jätte sugen på att köpa nytt drivpaket efter 2 veckors ägo. Men det kanske är det enda jag kan göra?

Här låter det snarare som slitna ryckutjämningsgummin?
...de sitter inne i baknavet.

Är den gammal?
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Tack för de snabba svaren! Jag mäter på samma ställen dvs mellan dreven och ändå skiljer det så mycket!

Här precis köpt hojen, zx9r, så vet inte när drivpaketet bytes. Dreven ser i mina ögon inte allt för slitna ut men jag här ingen aning om hur man ser slitag på kedjan.

Det är inte så att kedjan sitter ojämnt på? Eftersom typ halva sitter löst och andra för hårt.

Även när jag sitter på hojen i vissa lägen så slår den ändå i svingen på mitten, dvs att den är 4-5 cm lös.

Är inte.jätte sugen på att köpa nytt drivpaket efter 2 veckors ägo. Men det kanske är det enda jag kan göra?

Det låter nu mer och mer som att din kedja är slut. Byt kedja OCH drev. Lagringen på drivaxeln kommer inte att må bra alls av den ojämna spänning som en utsliten kedja ger. Jag skulle vilja påstå att kostnaden för ett nytt drivpaket är rena fyndet mot allt som kan hända och kosta om du fortsätter att köra med ett utslitet drivpaket.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Antingen som ovan eller ojämt sliten kedja. Finns för bra pris på biltema. Körde med det på min blade ett tag, inget att klaga på men se till att nita dit kedjelåset.
Edit: posta en bild på dreven i profil så kan vi se om du behöver byta dom oxå.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
En fräsch kedja beter sig inte så, kan du inte historiken på cykeln så är den troligen slut.
Har cykeln stått länge o du vet att kedja o drev är bra så prova att smörja o köra (mindre troligt).
Sitter det billiga skitdrev o kedja på cykeln skulle t.o.m dreven kunna åsamka detta, men fixen är densamma, byt ut!
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Jag har precis samma fel på min hoj. Jag har smörjt kedjan och försökt känna om några länkar är stela, men jag tycker allt ser ok ut. Även de båda dreven ser ok ut. Känns ju inte kul att lägga ut en massa stålar på nya delar, när det gamla inte ser slitet ut. (Speciellt när man som jag fick 20500 i restskatt....)
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Dags för nytt drivpaket låter det som. Wheelar man mkt så kan kedjan ta slut fort. Ofta ser då dreven bra ut men kedjan blir som du beskriver, ojämnt sliten.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Har du kollat så bakhjulet sitter rakt först?

Kedjespelet brukar anges med hojen ståendes på sidostödet utan förare.

Om du väger 110kg, vad händer när du sätter dig på en mc? Den sjunker ihop en del = kedjan spänns ordentligt. Samma sak om du kör med skjuts. Du bör ställa slacket på kedjan med tänkt vikt på sadeln(sadlarna). Jag har upplevt att kedjan har tagit del i stötdämpningen när jag komprimerat i hål när jag kört med skjuts utan att gjort iordning hojjen för det. = Inte bra för varken utgående axel kedja eller drev/lager i bak.

Edit: Läste igenom min manual och fann inte något som tydde på det jag skrivit.:död
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top