Någon VAG-mek här?

Ja det är absolut en lösning. Men varför fanns ingen felkod innan besöket? Vi har haft bilen i två år helt utan felkod eller lysande "stöldskyddslampa" med bara en fungerande nyckel.

Verkstaden hävdar att det MÅSTE ha varit samma felkod innan besöket. Det är fel.

Nu står vi med en bil som inte går att besikta...
Det är ju märkligt. Säljaren upplyste om att den andra nyckeln var paj, men passade i dörrlås osv..så därför hade han sparat den. Den har hela tiden legat i handskfacket.

Kan mjukvaran glömma bort nyckeln efter tid?
Anledningen till att felkoden inte fanns innan besöket är väl att bilen kodades med två fungerande nycklar, därefter har den ena slutat fungera men bilen har fortfarande en lyckad kodning med två fungerande nycklar och bryr sig inte om att bara en nyckel används. När ni sen försöker koda om den trasiga nyckeln för att få den att fungera så blir det fel på grund av att den trasiga nyckeln inte tar emot kodningen ordentligt och därför tänds stöldskyddslampan. Så tänker jag, men jag kan ju ha fel i det? :va
 
Ja får väl släppa det....sen kan man ju tycka vad man vill om all elektronik som ska in i bilarna. Spelar ingen roll hur bra man är på mek eller fordonsel...man kommer inte runt verkstadsbesöken och de beter sig svinaktigt för att få så mycket betalt som möjligt.

Om det nu är som det verkar, att man behöver koda 2 nycklar samtidigt för att undvika denna felkod, tycker jag att man som märkesverkstad borde upplysa kunden om detta. Alltså att om kodningen av en gammal nyckel misslyckas kommer man bli TVUNGEN att köpa en ny nyckel och betala en kodning till. Nånstans går ju gränsen för hur mkt pengar man vill lägga på en gammal bil.

Vi hade en fungerande bil utan felkoder, nu har vi en bil med felkoder som inte går att besikta.
 
Kolla med nån skrot efter en nyckel, sen är det ju bara att byta nyckelämnet i elektronikdelen.
 
Verkar krångligt... Jag har bara kodat nycklar på BMW och där gör man det utan dator mm. Kan lägga till hur många eller få nycklar som helst (finns kanske en övre gräns, men). Smidigt eftersom det krävs vid tex batteribyte (på de nycklar som BMW säger inte behöver batteribyte men man får köpa ny nyckel för 3000+jobb ).
 
2002'a, och går inte att besikta för att lampan lyser?
Går det att rycka knoppen? :va
 
2002'a, och går inte att besikta för att lampan lyser?
Går det att rycka knoppen? :va
Besiktningen läser ju felkoderna med, så isf är det väl att montera dit en fejkport som svarar att allt är bra. :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top