Någon vänlig själ här på forumet som har tillgång till en bromsbänk?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Tjena.

Är det ngn vänlig själ här som har tillgång till en bromsbänk och som har lust att hjälpa en SH gelike?:)
Fick svar på mitt problem i Teknik och Mekhörnan, men kan lägga frågan här också, så ni förstår varför jag frågar. Fick svar att hojen troligtvis behövde bänkas pga att den får för mkt luft jämfört med bränsle. Det gäller min R1 00.

"En fråga.. Vad är det som händer när man kör väldigt aktivt med mkt gaspåslag och avslag omvartannat och när man på nytt ger gaspåslag igen, sker ingen respons, hojen sackar ner, men när man går ner en växel så sker en avgasknall och därefter är hojen med i matchen igen precis som vanligt."

Jag har alltså ett BOS Slipon på. För övrigt vet jag inte hur hojen är bestyckad.

huh.. ingen aning om ditt problem men enligt deras annons ska bike i trollhättan erbjuda bänkmätning för en billig peng under bike dagarna..

edit: kan ej stava

huh.. ingen aning om ditt problem men enligt deras annons ska bike i trollhättan erbjuda bänkmätning för en billig peng under bike dagarna..

edit: kan ej stava

Jaha, men jag behöver troligtvis justering också..så då kan det bli dyrt. Skall ha det i åtanke.

Har för mig att Ravetrancer har en bromsbänk...

Jag får skicka ett PM till honom och kolla då. Tack ivf.

Last edited:
Någon med bromsbänk känner jag tyvärr inte till, men det är inte jättesvårt att plocka isär fuggarna och kolla vad det sitter för munstycken i dem. :)

Alltså jag tror inte en hoj går dåligt på det sättet för att du sätter på ett slipon, skulle vara om nån av någon anledning satt i mindre munstycke än original. Avgasknallar är deremot vanligt vid avslag om man sätter på en öppnare ljuddämpare eller har en läcka i systemet.

Tror snarare du har nåt förgasarproblem av annat slag.

Någon med bromsbänk känner jag tyvärr inte till, men det är inte jättesvårt att plocka isär fuggarna och kolla vad det sitter för munstycken i dem. :)

Hmm.. Jag är inte haj på motorer så om du har lust att hjälpa mig att kolla fuggarna, så lär jag mig också?:)

Alltså jag tror inte en hoj går dåligt på det sättet för att du sätter på ett slipon, skulle vara om nån av någon anledning satt i mindre munstycke än original. Avgasknallar är deremot vanligt vid avslag om man sätter på en öppnare ljuddämpare eller har en läcka i systemet.

Tror snarare du har nåt förgasarproblem av annat slag.

Jag köpte hojen som den var med slipon:et påmonterat. Ngn originalsystem följde inte med. Avgasknallarna är rätt rejäla. De kommer ju i samband med att man ger gaspåslag igen, men inget händer. Inte förrän man går ner en växel lite snabbt och då kommer det en rejäl knall. Sedan är det bara att gasa på igen och växla.

Last edited:
Håller med ovanstånde talare.

Tror mest på vaccumproblem,kolla slangar och mebran först.

Varjern styr luftspjällen direkt,då skall vaccumet genom undertryck höja nålarna för mer soppa.

Lirar inte det så blir det för mycket luft och seg gasrespons.

Har du synkat och rengjort förgasarna ?

Håller med ovanstånde talare.

Tror mest på vaccumproblem,kolla slangar och mebran först.

Varjern styr luftspjällen direkt,då skall vaccumet genom undertryck höja nålarna för mer soppa.

Lirar inte det så blir det för mycket luft och seg gasrespons.

Har du synkat och rengjort förgasarna ?

Som sagt..jag har ingen aning hur det funkar och har inte mekat med motorer alls. Borde kanske lämna in hojen och kolla förgasarna eller om ngn vill hjälpa mig?

Ja, tror du ska börja med en vanlig mekfirma innan du åker iväg till en bromsbänkatör.

Om någon bytt till ett öppnare luftfilter så kan du prova att sätta tillbaka ett orginalfilter. Vem vet, problem solved för ca en 200-ring :tummenupp
Det är inte ovanligt att folk byter filter i samband med montering av slipon, men justerar man inte in fuggarna/sprutet så blir det oftast skit. Enbart slipon ska inte vara något problem.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien