Någon som vill tjäna en liten slant - Behöver lite hjälp

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Jag har en Kawasaki Z750 och har köpt 2st nya bromskoppar som jag vill montera dit, jag har verkligen inte tummen mitt i handen när det gäller att mecka, men detta har jag aldrig någonsin gjort tidigare och är lite rädd över att göra det själv då bytet av kopparna kräver att man tömmer ut den gamla bromsvätskan och fyller på med ny samt luftar systemet.

Är det någon som bor i Stockholm som kan detta och vill hjälpa mig mot en rimlig ersättning tro? Bromskopparna finns samt fästen, bromsvätska ska köpas in när jag vet vilken modell jag ska ha (DOT 4, 5 eller 5.1)?

Detta är säkert en lätt sak att göra, men som sagt, jag vågar inte riktigt då det ändå handlar om bromsarna, som kan vara rätt bra att ha fullt fungerande :)
I manualen står det dessutom att bromsvätskabytet skall ske av aktoriserad verkstad, mer info än så finns inte...

Så, har någon vänlig själ i Stockholm som kan detta en timme eller liknande över någon kväll så blir jag mer än glad.

Testa själv först..fixar du det inte så kan du betala någon för hjälp! Är inte svårt.

Det fixar du lätt :) Du märker om du har luft i systemet! Har du inget tryck i bromsen eller den känns svampig så får du fortsätta lufta tills bromsen är helt stum :)

Jag kan hjälpa dig med det där, lika bra att byta all broms- och ev kopplingsvätska när man ändå öppnat en ny flaska.
Man då gör vi det tillsammans isf, så att du lär dig, dvs inte lämna hojen och komma och hämta när det är klart. Då är det bättre du lämnar till en verkstad.

Jag har full förståelse för din oro eftersom det gäller bromsar.
Köp bromsvätska med Dot5 , räcker utomordentligt bra för gata och även banåkning med gathoj.

Om någon vänlig själ som har en bromsluftare och kompressor och hjälper dig så tar det inte mer än 15 min att byta kopparna och vätska.
Nån raceputte i sthlm borde ha det som behövs och vilja ha besök och sällskap i garaget en stund.

Lycka till.

//Nitrous

Edit: Såg just att Jörgen erbjudit sig. Vilken ängel han är och så lär du dig nåt också :- )

Hallå, TS frågade efter hjälp ifall någon kunde göra det, inte efter tips på hur det ska göras själv! :tummenupp

Tack.
DOT 5 ska man undvika om inte systemet är byggt för och fyllt med detta. DOT 5 är silikonbaserad vätska, ofta blåfärgad. Förekommer mest i glidarhojar. I sporthojar brukar det vara DOT4 eller möjligtvis 5.1 (som du säkert menade).
I detta fall kan TS läsa på sina befintliga behållarlock vad det ska vara för vätska.

/J
Jag har full förståelse för din oro eftersom det gäller bromsar.
Köp bromsvätska med Dot5 , räcker utomordentligt bra för gata och även banåkning med gathoj.

Om någon vänlig själ som har en bromsluftare och kompressor och hjälper dig så tar det inte mer än 15 min att byta kopparna och vätska.
Nån raceputte i sthlm borde ha det som behövs och vilja ha besök och sällskap i garaget en stund.

Lycka till.

//Nitrous

Edit: Såg just att Jörgen erbjudit sig. Vilken ängel han är och så lär du dig nåt också :- )

Last edited:
Klart, och allt gick problemfritt, vi slapp att lufta systemet så det tog inte så lång tid att få allt klart. Så nu är min hoj mycket snyggare än sist, bilder kommer att läggas upp snart (när det är lite bättre väder ute).
Stort tack igen Jörgen för din hjälp och för din tid, uppskattas enormt mycket! Trevligt att få träffa dig!

Klart, och allt gick problemfritt, vi slapp att lufta systemet så det tog inte så lång tid att få allt klart. Så nu är min hoj mycket snyggare än sist, bilder kommer att läggas upp snart (när det är lite bättre väder ute).
Stort tack igen Jörgen för din hjälp och för din tid, uppskattas enormt mycket! Trevligt att få träffa dig!

Jörgen är en klippa o mycket trevlig pojk :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...