Någon som vill kolla en log åt mig??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Vad ska jag göra åt burkjäveln?? Adaware, spybot, norton, avg, xoftspy.... Ingen kan ta bort skiten. Tror att problemet heter smitfraud.

Vore kanon om nån som kan bara kunde skicka ett getöga på den!

Edit: Verkar vara en Adware.CDT också enligt nortonsökningen som den inte kan ta bort, utan hänvisar till manuell borttagning, men även om jag gör enligt instruktionerna så hittar jag inte på den... Skumt, sa räven om rönnbären.

Bifogat

Last edited:
juha01 skrev:
Vad ska jag göra åt burkjäveln?? Adaware, spybot, norton, avg, xoftspy.... Ingen kan ta bort skiten. Tror att problemet heter smitfraud.

Vore kanon om nån som kan bara kunde skicka ett getöga på den!

Edit: Verkar vara en Adware.CDT också enligt nortonsökningen som den inte kan ta bort, utan hänvisar till manuell borttagning, men även om jag gör enligt instruktionerna så hittar jag inte på den... Skumt, sa räven om rönnbären.

Ser INTE bra ut! Men räddningen finns här: http://forums.techguy.org/security/...d-fix-spysherrif-smitfraud-antivirusgold.html

Last edited:
juha01 skrev:
Ska kolla lite där. Tack för att du orkar!

Är detta på crashens brant nu eller??

Edit: Ett helvete och fatta engelska facktermer, men jag ska prova att gör ungefär som det står. Kommer det att bli tvärfel om jag gör nån miss?

När man får ett virus som fuckar upp burken riktigt ordentligt, då är det oftast bättre att ominstallera än att ta bort filer och installera ytterligare program för att ge den första hjälpen med jämna mellanrum.
Om du gör nån miss så blir inte resultatet värre än vad redan har, dvs du får inte bort problemet. Thats it, inget att oroa sig för. Men ta för vana att alltid se till att du har sparat undan det du vill behålla innan du gör denna eller andra åtgärder som kan vara potentiellt "farliga" för ditt operativ. Då slipper du gråta senare..... :(

juha01 skrev:
Ska kolla lite där. Tack för att du orkar!

Är detta på crashens brant nu eller??

Edit: Ett helvete och fatta engelska facktermer, men jag ska prova att gör ungefär som det står. Kommer det att bli tvärfel om jag gör nån miss?
smitfraud må vara både enkelt å sårt att bli av med:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/trojan.alemod.html

formatera inte!
Reinstalla inte!
Helt onödigt. skulle det värsta hända byter du ut wininet.dll.

Med tanke på att han (enligt tidigare inlägg) tidigare har haft andra virus så kanske det kan vara ett bra tillfälle att gör om och härda den datorn lite mer än vad som tidigare har gjorts.

MDM skrev:
smitfraud må vara både enkelt å sårt att bli av med:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/trojan.alemod.html

formatera inte!
Reinstalla inte!
Helt onödigt. skulle det värsta hända byter du ut wininet.dll.

Jag har gjort enl. anvisningen men den "automatiska" skiten enl.

Disable System Restore (Windows Me/XP).
Update the virus definitions.
Run a full system scan.
Delete any values added to the registry.

men det funkar inte.

När jag kör den manuella så hittar jag inte på dom påtalade filerna som jag ska radera enligt instruktionen....

Bandido skrev:

Det är skumt, för när jag kör smitrem och den ska börja med en "diskrensning" för att kolla hur mkt utrymme som kan frigöras, så fastnar den efter tre "pluppar". CPU anv. ligger dock på top, men inget mer händer.
Hur ska man kunna lösa detta? Det verkar ju som att det skulle kunna funka enl. den beskrivningen i övrigt om det inte skulle haka upp sig..

Fö. så har jag klarat mig från större angrepp, men det kom ett gäng i helgen och ställde till det, så jag vore tacksam om jag slapp formatera om allt!

Vilka andra processer ligger och kör? Kan du döda de processer som inte behövs?
Testa att boota i felsäkert läge (F8 vid start) och kör smitrem då istället.

Bandido skrev:
Vilka andra processer ligger och kör? Kan du döda de processer som inte behövs?
Testa att boota i felsäkert läge (F8 vid start) och kör smitrem då istället.

Det är lika i felsäkert med.. Sicket skit detta är!

juha01 skrev:
Det är lika i felsäkert med.. Sicket skit detta är!
säker på att du har kvar virus då? virus kan inte ladda i felsäkert... även om de är rootkits. hur vet du att du har virus?

MDM skrev:
säker på att du har kvar virus då? virus kan inte ladda i felsäkert... även om de är rootkits. hur vet du att du har virus?

När jag söker med norton och spybot så har jag skit kvar. Bla. Smitfraud finns kvar, men även nåt annat.

Tror att det är smitfraud som ställer till det mesta.

Kan även meddela att vektygsfältet längst ner och startmenyn ser ut som i felsäkert läge (kallas kanske för klassiskt läge med) och att burken är seg som jävulen om man jämför med innan.

Varför funkar inte "diskrensningen"? Vilken process ska jag inte ha uppe i felsäkert läge, som ev kan störa detta? Kan jag ha nån specialinställning som jag först måste avaktivera?

Schysst av er att svara!! :tummenupp

juha01 skrev:
När jag söker med norton och spybot så har jag skit kvar. Bla. Smitfraud finns kvar, men även nåt annat.

Tror att det är smitfraud som ställer till det mesta.

Kan även meddela att vektygsfältet längst ner och startmenyn ser ut som i felsäkert läge (kallas kanske för klassiskt läge med) och att burken är seg som jävulen om man jämför med innan.

Varför funkar inte "diskrensningen"? Vilken process ska jag inte ha uppe i felsäkert läge, som ev kan störa detta? Kan jag ha nån specialinställning som jag först måste avaktivera?

Schysst av er att svara!! :tummenupp
om du nu hittar smitfraud så vet du ju vilka filer det är?
skriv upp. felsäkert läge ta bort funkar inte det starta i felsäkert läge med kommandoprompt. typ dos. blädra fram till katalogen och ta bort. är det trots allt en root kit som kan starta i felsäkert läge (brrr) så tar du ut hårddisken tar med till vän. plugar in som sekundär. startar hans dator i felsäkert bläddrar in på din hd i felsäkert och tar bort viruset.

Fan, detta börjar bli avancerat... Ska konsultera en vän i helgen på detta och se om det går att lösa. Annars återkommer jag för att få hjälp.

Tack för tipsen dock!

Eeeyy! Tror att jag är kvitt skiten!

Blev så trött att jag började gå lös inne i registereditorn och deletade lite... Jag har ingen aning om vad jag gjorde, men det verkar ju ha funkat eftersom problemet verkar borta, och windows startar. :3freak

Kan någon slänga ett öga på den nya loggen?

Bifogat

juha01 skrev:
Eeeyy! Tror att jag är kvitt skiten!

Blev så trött att jag började gå lös inne i registereditorn och deletade lite... Jag har ingen aning om vad jag gjorde, men det verkar ju ha funkat eftersom problemet verkar borta, och windows startar. :3freak

Kan någon slänga ett öga på den nya loggen?
hehe kul att det funkar... annars brukar hakande i registret inte vara lyckat:P :banana

MDM skrev:
hehe kul att det funkar... annars brukar hakande i registret inte vara lyckat:P :banana

Vad gör man inte när man tröttnar ur... Jag rensade allt som hade med internethistorik att göra, och dom filer som var infekterade enligt spybot.
Ser loggen ok ut nu?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...