någon som vet vad som händer om man nekar till fortkörning och får en delgivning?

sheeba

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
virago 535
Åkte fast för fortkörning idag med bilen.
Körde i 114 km/h på motorvägen, tyvärr så var det 70 ett par hundra meter och där stod polisen.
Jag trodde det var 90 på sträckan, så jag nekade och sa att jag kört i 90...

Iallafall så tog de lappen, och sa att jag fick ringa till länsstyrelsen för att få den tillbaka. Eftersom jag inte erkänt borde jag väl få den?

Vidare fick jag en delgivning, är det någon som vet hur det funkar, hur lång tid det kommer ta, om man har chans att bli friad, och hur länge jag blir av med kortet. jag har ingen trafikförseelse sen tidigare.
kan man påverka när man blir av med det?
Eftersom jag kör bil i jobbet blir det ett ekonomiskt bakslag, kan man få strafflindring pga det?

Du kan säkert få strafflindring men det är nog inte så stor chans, min farbror som har cirkus åkte på en fortkörning och hans drog dom 3 månader mitt under sässongen och dom tog ingen hänsyn alls till att han behövde det. Men det är säkert från person till person.

Delgivningen skriver man på, bara för att den inte spelar ngn roll. Är ju för att de har tagit kortet o så! Delgiv. är absolut inget erkännande.

Nu kommer det blir så här för dig (och jag vet, jag är på min andra indragning nu):
1.
Du får om ngn dag ett brev från Länstyrelsen som säger att de har fått ditt KK, och att du kan skicka in en yttran. tex. att du behöver kortet i jobbet osv. Det gör du helt klart o skickar tillbaka med påskrift från arbetsgivaren.

2.
Du får inbetalningskort från polisen och papper som förklarar hur en förenklad delgivning går till, antingen betala eller överklaga.
INNAN du betalar nånting så ringer du till den person som är åklagare i fallet, ber honom att skicka alla papper som polisen har, Platsprotokoll, Bötesföreläggande, Kalibreringsintyg osv.

3.
Läs alla protokoll mycket noga, leta fram fel, fel datum? Rätt reg. nr? osv. osv.

4.
Hittar du inga fel?
-Betala o hoppas på att indragningstiden snart blir färdig.

5.
Hittar du fel!
-Överklaga!
Det tar dock lång tid att överklaga. Mitt fall:
Indragning 9:e November överklagar direkt när jag får papprena.
Rättegång 26 Januari. Får veta domen nu på måndag 9:e Februari. Skall egentligen få kortet den 9:e Mars.
Så om jag får tillbaka kortet nu, alltså vinner i rätten, så har jag ändå varit utan kortet i 3mån.

Fatta du hur allt går till?? Nääe, kunde väl tro det! =)
Men på ett unegfär så där funkar det! =)

campar skrev:
Delgivningen skriver man på, bara för att den inte spelar ngn roll. Är ju för att de har tagit kortet o så! Delgiv. är absolut inget erkännande.

Nu kommer det blir så här för dig (och jag vet, jag är på min andra indragning nu):
1.
Du får om ngn dag ett brev från Länstyrelsen som säger att de har fått ditt KK, och att du kan skicka in en yttran. tex. att du behöver kortet i jobbet osv. Det gör du helt klart o skickar tillbaka med påskrift från arbetsgivaren.

2.
Du får inbetalningskort från polisen och papper som förklarar hur en förenklad delgivning går till, antingen betala eller överklaga.
INNAN du betalar nånting så ringer du till den person som är åklagare i fallet, ber honom att skicka alla papper som polisen har, Platsprotokoll, Bötesföreläggande, Kalibreringsintyg osv.

3.
Läs alla protokoll mycket noga, leta fram fel, fel datum? Rätt reg. nr? osv. osv.

4.
Hittar du inga fel?
-Betala o hoppas på att indragningstiden snart blir färdig.

5.
Hittar du fel!
-Överklaga!
Det tar dock lång tid att överklaga. Mitt fall:
Indragning 9:e November överklagar direkt när jag får papprena.
Rättegång 26 Januari. Får veta domen nu på måndag 9:e Februari. Skall egentligen få kortet den 9:e Mars.
Så om jag får tillbaka kortet nu, alltså vinner i rätten, så har jag ändå varit utan kortet i 3mån.

Fatta du hur allt går till?? Nääe, kunde väl tro det! =)
Men på ett unegfär så där funkar det! =)

När du hamnar i tingsrätten, får du rättshjälp av kommun ? Hur funkar det hela? Dvs. förlorar man något på att alltid överklaga?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...