Någon som vet vad detta är för kolv?

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Jag har köpt cylinder och kolv begagnat. Cylindern har haningen? kvar och borde inte vara borrad tidigare? Kolven ser faktiskt fin ut efter att ha blivigt rengjord (ej på bild). Eller är det kanske lika bra att köpa en ny?. Nya ringar vill jag i alla fall satsa på. Problemet är att jag inte vet vad det är för kolv. Om det är någon piratkopia eller om den kanske är smidd? Jag har inte den blekaste. Det enda jag vet är att den verkar annorlunda. Kollar man på de två kolvringarna är de olika. Samma gäller piggarna i spåren på kolven som också är olika upp och nedtill.

Någon som känner igen detta? Kanske vet vad det är för kolv? Den är märkt "50". Men det är väl storleken. När jag ändå skriver en tråd här så får de som känner sig kunniga även säga några ord om cylinderloppet. Ser det bra ut? Nu ser det aningen grovt ut på bilden vilket det inte riktigt är i verkligheten.

Tacksam för svar.

Last edited:
Silwer skrev:
Du får chansa på orginal då, mäta upp cyllen kan du ju lätt göra o se om den är borrad.
Jo visst, mäta upp den är inga problem. Men originalringarna skiljer sig från dessa ganska så mycket tydligen. Så dom skulle aldrig passa. Alltid är det någonting som gör att man inte kan åka :4skrika

Kostar inte en TZR kolv typ noll och ingenting (runt 500 kr)? Mitt tips är att köpa en ny.

EBS skrev:
Kostar inte en TZR kolv typ noll och ingenting (runt 500 kr)? Mitt tips är att köpa en ny.
Tror dom ligger strax där ovanför. Men det är skillnad på ingenting och 500kr när man varken har jobb eller pengar..

Cylindern verkar se bra ut, man ser slipmönstret. kanske lite grovt men bilden kan ljuga lite.

Om det orginal storlek kan du få köpa en kolv som gått 3mil av mig.
jag skruvade i kolven och körde under 6000varv 1-2mil och sen när jag kom över 6000varv så kände jag att hela motorn började vibrera, jag skruvade av allt och satte i gamla kolven och den vibrerade lika jävla mycke, till slut såg jag vad jag glömt, motorupphängnings stagen låg kvar i garaget.
så nu har jag en iprincip ny kolv liggandes, orkar inte skruva i den då den gamla ser rätt fräsh ut....
kostade 999:- på lelles, kan säljas för typ 2-300 om du vill ha den :)

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP