någon som vet hur man sätter upp en webserver?

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
någon som vet hur man sätter upp en webserver?

adda mig på icq isåfall
17635610

Enkelt förklarat: du behöver en dator med webserver-programvara på, tex. Microsofts värdelösa IIS. Du kan också använda dig av Apache, som är ett mycket bättre val.

t-quick: Vad ska du ha på webservern? Bara html-filer? Isf kan jag rekommendera en extremt enkel, men aningen begränsad, webserver. Den heter AnalogX SimpleServer:WWW och kan laddas hem gratis från http://www.analogx.com/contents/download/network/sswww.htm.

Ladda hem, installera, bestäm vilken katalog som ska vara webroot. Sen är det klart! Du behöver inte installera femtioelva uppdateringar för att inte vilken finnig 14-åring som helst kan ta kontrollen över din dator (a'la IIS). Du behöver inte heller svettas i timtal över massa konstiga konfigureringsfiler (a'la Apache).

Vad dom andra har försökt säga är alltså..

Server programvaran väljer du beroende på vad du ska använda för typ av språk(jag vet att HTML inte igentligen är ett språk, ja).

Ungefär så här: ASP el. ASP.net så blir det IIS.
PHP så blir det Apache.
HTML så är det bara o välja.

IIS är enklare för nybörjare men är mindre säkert än Apache enligt många.Det går ju att köra ASP och ASP.net i Apache också men det är ofta så att det jävlas då.

Problemet är löst, det blev Apache för t-quick igår, efter obetydlig övertalan från min sida.

Ichnoz skrev:
Vad dom andra har försökt säga är alltså..

Server programvaran väljer du beroende på vad du ska använda för typ av språk(jag vet att HTML inte igentligen är ett språk, ja).

Ungefär så här: ASP el. ASP.net så blir det IIS.
PHP så blir det Apache.
HTML så är det bara o välja.

IIS är enklare för nybörjare men är mindre säkert än Apache enligt många.Det går ju att köra ASP och ASP.net i Apache också men det är ofta så att det jävlas då.

Sen finns det ju JSP och Servlets också... Tomcat är gratis där..

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back