Någon som varit i Kina?

polsk_dockfilm

Missis tjej som kör SM
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
KTM 450cc
Hejsan alla mc-lister!

Jag har tagit detta år som ett resår...Har backpackat i Sydostasien och arbetat i fattiga Afrika...Känner att jag vill ut återigen nu iår! Då jag kollar på div. sidor som säljer flogstolar ser jag att kina är billigt! Min tanke var att köpa t/r-flyg men att kanske ta transibiriska järnvägen till Moskva hem! (en dröm)...Jag skulle åka till Kina själv som någon slags backpacker i 3-4 veckor och landa i peking och bara glida, se shanghai etc. etc.

Men är det någon som varit i Kina? Hur är priserna, människorna, naturen att resa ensam kanske?

Självklart kommer den bästa boken i världen med, Lonely Planet, men den var uthyrd på bibblan, så får vänta några dagar!

Men vad säger ni?

Kan tänka mig att det blir jävligt tråkigt utan en kompis med.

Det där är en lite konstig inställning hos folk.

Varför skulle det vara tråkigt?

Jag ser massor med fördelar i att vara just själv på en sån resa.
(slippa vänta på att kompisen som alltid är sen ska packa färdigt, slippa ta in på dyra hotell bara för att kompisen är rädd för kackerlackor, kunna lifta med en moped, ändra planer när som helst osv osv...)

Det kanske bara är jag som är ovanligt osocial.

Har varit i hongkong i några dagar och priserna var ungefär som hemma. Staden var otroligt ren och folket var trevligt. Resten av kina har jag tyvärr inte sett.

Resa själv är jag inte rädd för, tror bara folk som inte rest själva som är rädda för det! Har gjort det förr, har man inga vänner med pengar nog att dra så har man inte! Och reser man själv så träffar man MASSOR med människor du aldrig skulle ha träffat om du inte reste själv, har du din bästa kompis med dig så umgås du med samma kompis hela tiden, annars tar man kontakt, det är nog MER socialt att åka själv än med en kompis då den sociala förmågan kan vara nersatt!:arsele :)

Okej, men tycker det verkar konstigt om Kina skulle ha samma priser som Sverige, men får kolla det, tack tack!

Har varit där 2gånger. försök komma ner till södra kina det är både varmare och vackrare. att leva i kina kostar bokstavligen noll och ingenting. landet är är otroligt rent och vackert.

Fy fan för Kina.

Jahapp. Du säger det.

Var och reste runt i Kina sommarn -05. Åkte med familjen och en arrangerad resa. Fick se nå fruktansvärt mycket!

Att kina är billigt är en underdrift. Går att leva för noll och ingenting. Thailand är dyrt i jämförelse (och då menar jag bortom Phuket).

Det största problemet är om du ska ordna det mesta själv. Få, och då menar jag få som i nästan inga, pratar ok engelska (så man gör sig förstådd). Du tjänar väldigt mycket i smidighet med att ha en lokalgudie som kan hjälpa med resor inom landet. När vi var där reste vi väldigt mycket med nattåg. Hade mellanklassen, sov 6 pers i en öppen kupé. Inte lyx, men funka. Oftast AC (åkte på sommaren och var en plåga de fåtal nätterna när vi inte hade det), dock inget som är säkert om du inte bokar 1a klass. Men då kommer man inte nära folket och missar mycket kontakter.

Sedan lever även lite av den Maoistiska andan kvar, inte alltid så hjälpsamma och kan upplevas lite oartiga ibland. Spotta och harkla sig på de mest udda ställena är regel.

Vad ska man säga om naturen, allt från nästintill orörd regnskog (inte riktig regnskog men ändå) till öken till kolosande städer.

Kort sagt, klart värt att resa till om man både vill vidga sina vyer och även se nya ställen. Inget kanarieholmarna direkt. Men skulle rekommendera att ordna så mycket av resorna genom någon form av turistbyrå eller så. Har fått för mig att de inte är så vana vid vad vi relaterar till backpacking.

Har varit där 2gånger. försök komma ner till södra kina det är både varmare och vackrare. att leva i kina kostar bokstavligen noll och ingenting. landet är är otroligt rent och vackert.

Om man är där turisterna håller sig, absolut. Inte alls lika skoj på landsbygden i distrikten med mycket kolkraftverk, industrier och liknande. Spenderade en månad där för ett par år sedan. :)

Hejsan alla mc-lister!

Jag har tagit detta år som ett resår...Har backpackat i Sydostasien och arbetat i fattiga Afrika...Känner att jag vill ut återigen nu iår! Då jag kollar på div. sidor som säljer flogstolar ser jag att kina är billigt! Min tanke var att köpa t/r-flyg men att kanske ta transibiriska järnvägen till Moskva hem! (en dröm)...Jag skulle åka till Kina själv som någon slags backpacker i 3-4 veckor och landa i peking och bara glida, se shanghai etc. etc.

Men är det någon som varit i Kina? Hur är priserna, människorna, naturen att resa ensam kanske?

Självklart kommer den bästa boken i världen med, Lonely Planet, men den var uthyrd på bibblan, så får vänta några dagar!

Men vad säger ni?

Tja :)

Min pappa har varit i Kina massor med gånger och tillochmed gift sig med en chinx (nej inte importerad:D ) så hojta på med frågor så kan jag förmedla svar och rekommenadtioner :) du kanske kan bo hos några "släktingar" :P

Ps. det är inget fel att åka själv..det är först då man riktigt kommer kulturerna nära. Asbra idé tycker jag :)

Vilken fenomenalt deppig inställning. Att resa själv är extremt socialt, men är man rädd för att umgås med människor man inte känner är det ju naturligtvis tryggt att hålla någon bekant i handen.

Kan man inte träffa andra människor med en medresande då menar du?

Kina är grymt häftigt, tillbringade en vecka där för ett par år sedan, i Peking. Billigt, vänliga människor, faktiskt god mat på de ställen som jag åt iaf. Det jobbiga är taxibiten, du måste i stort sett alltid ha någon lapp med dig där din önskade slutdestination står på kinesiska då kineser suger på engelska.

Jag hade iaf jättetrevligt där och det är skitkul att pruta :lol

Kina är grymt häftigt, tillbringade en vecka där för ett par år sedan, i Peking. Billigt, vänliga människor, faktiskt god mat på de ställen som jag åt iaf. Det jobbiga är taxibiten, du måste i stort sett alltid ha någon lapp med dig där din önskade slutdestination står på kinesiska då kineser suger på engelska.

Jag hade iaf jättetrevligt där och det är skitkul att pruta :lol

fan va du ljuger din kines...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion