Någon som vässat KTM 660 + Bänkat...?

Mr_M5

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Yamaha R1 -09 Black Edition...
Tänkte kolla lite med folket här... Nån som vässat en KTM 660 -03 -04 -05 -06, typ bytt kam, helsystem, förgasare(bestyckning + ev portning), modifierad luftbox mm och bänkat hojen efteråt? Vad har ni för siffror på hojarna efter utfört arbete..? Körbarhet? Har ni drevat om dem isf..?

Ni som bytt till helsystem, vad rekommenderas för system? Förutom Akra, finns det andra helsystem på marknaden..? Hittar inget vettigt förutom Akras...

Mvh Kimmen.

Akra Helsystem , öppnad luftburk , ombestyckad , annan kam ( vet inte vilken , troligtvis rallye.... ). 60 hk / 64 Nm...
Kör med originaldrevning o körbarheten är : 210 % busfaktor ! :D

Folkezx9r skrev:
2060326 Akra Helsystem , öppnad luftburk , ombestyckad , annan kam ( vet inte vilken , troligtvis rallye.... ). 60 hk / 64 Nm...
Kör med originaldrevning o körbarheten är : 210 % busfaktor ! :D
Det var ungefär samma siffror som min 570 RR hade original (59,6 hp och strax över 60 nm i vrid) och lite mindre än min husaberg 650 -03, portad och med kapat FP. (61,1 hp). Kört i TWT:s bänk som alltid brukar visa mindre än de flesta andra bänkar...

Inte en 660, men väl föregångaren 620. 660:n är där lite bättre original, men trimmade fullt ut så är det ingen skillnad pga grundkonstruktionen. 620:n har kortare slag (76mm) och med en 105mm cylinder så blev det 658cc (mot en 660 med original 654cc på 80mm slag och 102mm cylle).

Portad och rejält planad topp (högre komp), större avgasventiler, specialkam, uppfrästa kylkanaler i cylindern, lätt högkomp-kolv med ytbehandling för livslängd, lättat kamdrev, lättat och ombalanserat vevparti (ny vev och nya lager i samband med ombyggnad). FCR41-förgasare (ska antagligen fräsas upp till 42mm). Öppnad luftburk, men är nu under ombyggnad igen för bättre luftflöde. Rally-fjädrar i kopplingen. Sebring Twin Titan helsystem, som nu ska bytas mot Sebring Hunter för Factory Replica (titansystem med koniska krökar och rör).

Jag är inte helt klar med jobbet än, men baserat på tidigare bänkningar med andra förgasare och konfigurationer, räknar jag med att kunna få ut en bit över 65 hk på slangen och mer än 70 Nm (tilltaget i underkant). Blir bänkning när allt är "klart" :tummenupp

Körbar ? Ja, mindre vibrationer än original och extremt lättkörd. Har drevat 17/38 för att kunna nyttja effekten till toppfart och inte behöva växla så mycket (den orkar ändå).

mr_rockster skrev:
2060808 Det var ungefär samma siffror som min 570 RR hade original (59,6 hp och strax över 60 nm i vrid) och lite mindre än min husaberg 650 -03, portad och med kapat FP. (61,1 hp). Kört i TWT:s bänk som alltid brukar visa mindre än de flesta andra bänkar...

Skillnaden i vikt inte att förglömma. Både Huskyn o Husabergaren väger bra mycket mindre än 660:n oxå......

Men sen är det ju en grej till.... När jag är ute o kör o går in på min 6:e timme , då åker du hem till garaget o servar ! Efter en timme kommer jag tbx o hämtar dig....vi kör en stund till....sen är det dags för dig att serva igen :D . Förlorar gärna några hästar för att slippa tid i garaget , även om jag är helt övertygad om att både Huskyn o Bergaren har ännu högre busfaktor... :tungan

HoOmer skrev:
2062700 Min är det gjort lite på...

Ett hela Akra rockar :banana
Bänkpapper
Nice!!
Jag är ingen expert och undrar därför.. skillnaden mellan kurvorna är ett monterat K&N filter + dynojet, eller??
Dessutom undrar jag hur man upplever de xtra 5hk, eftersom kurvorna är "sämre" upp till ca 5500rpm..
Men.. trevligt ser det onekligen ut! :tummenupp

Tänk på vid bänkning, att helst köra allt i samma bänk. Det finns rättvisande bänkar och så finns det en hel del som ljuger (ofta uppåt). Det viktiga är skillnaderna på samma hoj i samma bänk och helst ett medeltal över några körningar efter varandra. Korrektionsfaktorn (cf) ska inte överstiga 1,0 då det ofta är ett tecken på att t.ex. lufttrycket är för högt inne i bänkningsrummet (lätt att fejka extra pållar på det sättet).

Be alltid att få ut a/f-ratio på en kurva i diagrammet (luft/bränsle-blandningen). Det är den som verkligen betyder något och visar att förgasaren är korrekt bestyckad (eller insprutet rätt mappat). Liggande axel i diagrammen ska innehålla rpm och inte "hastighet". Acc.pump ska vara avstängd vid bänkning och fullgas ska aldrig ges från start, utan först en bit upp i registret. Notera gärna lufttryck och fuktighet för den aktuella dagen - det kan ge ledtrådar till om hojen senare går för fett/snålt vid annan väderlek. Men det där ska en utbildad bänkningstekniker kunna.

wannagofast skrev:
2063863 Nice!!
Jag är ingen expert och undrar därför.. skillnaden mellan kurvorna är ett monterat K&N filter + dynojet, eller??
Dessutom undrar jag hur man upplever de xtra 5hk, eftersom kurvorna är "sämre" upp till ca 5500rpm..
Men.. trevligt ser det onekligen ut! :tummenupp

Om jag fattat det rätt så är kammen monterad efter den första bänkningen, alltså inte jag som lekt i motorn...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT