Någon som testat hotcams??

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Funderar på att byta kammar i min 450..
Är det lönt? Vad Förändras i registret??

Man byter väll både insug och avgas.

Det är hotcams från jocke.se jag har tittat på.

Innan du byter kamaxel, fundera lite på vad det är du vill åstadkomma med din motor, inte vad just den kamaxeln gör för din motor - genom att vara lätt tillgänglig att kunna köpas från en firma (som oftast gör reklam för den pryl man nu har ett visst intresse i).

Sälja kamaxlar finns det fler som gör, som även kan berätta vad för typ av kamaxel det är, dvs duration, lyft och kamprofil och eventuellt överlapp om den är för både in och ut, så att även en motortrimmare kan säga något om vad just den kammen är lämplig för.

Ändrar man originalkammens lobcenter kan man påverka det varvtalsområde där du har maximalt vridmoment. Mer eller mindre effekt blir resultatet beroende på var du vill ha ditt vridmoment. Vridmoment i mellanregistret gör hojen roligare, vridmoment högt upp i varvtalsområdet ger mer effekt på högre varv - men gör hojen lite mera svårkörd.

Ändrar man durationen, dvs öppettiderna, ska man samtidigt justera kompressionen så att man nyttjar kamaxelns "hetare" prestanda, dvs för att kunna nyttja gasflödet mer optimalt vid höga varv (med en "hetare" kamaxel). Mera lyft är man inte så där värst behjälpt av, iaf inte på ett otrimmat topplock.

På din hoj är nog kamaxeln det sista man byter, iaf som trimningsåtgärd. Avgassystem är nog det första, fila på toppen det andra (porta/plana), byta förgasare det tredje och till sist, byt kamaxel - för att få ut det absolut sista (effektmässigt) man kan få av mer lyft och duration på höga varv.

Bara som tips och info...

I jultider finns det så mycket annat som också kostar pengar.

Fixx skrev:
Funderar på att byta kammar i min 450..
Är det lönt? Vad Förändras i registret??

Man byter väll både insug och avgas.

Det är hotcams från jocke.se jag har tittat på.
Hej,
jag har kört med hotcams stage 1 kam i min hoj, men det är en helt annan motor så det är väl mindre intressant.. Men vad som är intressant är att köpa hem bitarna från USA istället för hos Jocke. I USA får du en Hotcams för växelpengar. Försök hitta an handlare som kan skicka som "gift" (present alltså..) så slipper du svensk moms.
/660

Har helsystem på hojen.. Men vill ha lite mer effekt. kammar + port/planing är väll det som är tänkt..

Funderar lite på det ett tag, dvs vad du vill ha ut av motorn - inte bara "mer effekt". Tänker du bara i termerna "mer effekt" finns det hur många som helst som kan trimma åt dig för vilka pengar som helst.

Det finns väl egentligen bara två vägar att gå:
1) Vad klarar min plånbok av och i vilken ordning ska jag trimma motorn för att den ska komma till den trimningsnivå jag planerat för.

2) "Här, ta hojen och ge mig en tävlingspreppad SM."

Ska det vara en renodlad banhoj kan du maxa kompressionen och använda en lite vildare kamaxel men ska det vara en gat/bushoj vill du gärna ha något vrid kvar på låg och mellanvarv.

Hotcams till yzf har stötts och blötts en hel del på forumen i Usa.
På Thumpertalk.com är det ganska många som har bra koll på det där...

Sök på yamma forumet så får du nog veta vad du söker.

Ha det bra :tomten

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...