Någon som sysslar med hundar?

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
jag bor ju i kungsbacka, och på brukshundsklubben här verkar det som om de satsar mer på agility än på brukset, och jag misstänker att de riktar in sina valpkurser mer på förberedande agility än på skogsarbete. jag var och frågade runt på en öppen tisdagsträning och det var mest agility folk där då iallafall. jag är lite petig, men det är ju på en valpkurs man får hjälp att lägga grunden för hela hunden. råkar man lära in fel blir det jobbigt att träna bort sedan. Pappa började sin hundkarriär på GMBK, och på den tiden var dom bra så jag tänkte åka dit nån gång när det är öppen träning för att se vilka det är som tränar osv.

Jag tänkte inte på det förens du sa det men hos oss har vi inte så mycke av agillity utan massor av ekipage som sysslar med bruks och lydnad medans grannklubben har enorm verksamhet på agilityn. Tycker du gör rätt i att välja en klubb som har många aktiva innom det du vill syssla med så du lätt kommer med i en träningsgrupp utanför kurserna. Alltid bra att ha duktiga klubbkompisar att träna med och fråga om råd.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Aldrig hund. Kanske en vandrande pinne när jag blir gammal.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ska jag avla på min så är utställning en av många krav, minst ett championat.

Men jag håller med utställning är tråkigt, addera en mängd av konstigt folk.
Mitt recept, kom i sista minuten, visa hund fan, dra.

Om hunden ska avlas och en utställning krävs så har man en såndär sönderavlad hund som bara ska se fin ut?

Nej fy fan alltså, jag HATAR utställningar o speciellt människorna som håller på med sånt, deras jävla syn på hur hundar ska se ut är helt väck.
 

Sandy

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Kungsbacka (i en liten röd stuga med vita knutar)
Hoj
Suzuki GSX 400E -84 (tills vidare)
Jag tänkte inte på det förens du sa det men hos oss har vi inte så mycke av agillity utan massor av ekipage som sysslar med bruks och lydnad medans grannklubben har enorm verksamhet på agilityn. Tycker du gör rätt i att välja en klubb som har många aktiva innom det du vill syssla med så du lätt kommer med i en träningsgrupp utanför kurserna. Alltid bra att ha duktiga klubbkompisar att träna med och fråga om råd.

träningskompisar med samma mål och intressen är oxå viktigt, och något jag ser fram emot. ska bli kul att komma i kontakt med fler människor än mig som älskar att vandra runt i skogen i ur o skur med våra fyrbenta kamrater!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag är på jakt efter en flat, helst INTE valp, utan gärna några år gammal.
Är det någon som känner någon som känner.........?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Just Gordon Setter som vi har är ett "bra" exempel. Rasen är en stående fågelhund som ska vara snabb och smidig. Vår 3½-åring väger ~22 kg och är smal och smärt i kroppen. Jag har sett ett par riktigt groteska exemplar där det mer ser ut som en bitig kamphund med otroligt brett nylle. Det enda som känns igen är färgsättningen. Nä, jag håller med dig.

Om hunden ska avlas och en utställning krävs så har man en såndär sönderavlad hund som bara ska se fin ut?

Nej fy fan alltså, jag HATAR utställningar o speciellt människorna som håller på med sånt, deras jävla syn på hur hundar ska se ut är helt väck.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
instruktör

tränar och tävlar i lydnad med min tervueren.
tränar det mesta som lydnad/spår/uppletande med mera och håller kurser på ljungby brukshundsklubb då jag är utbildad instruktör och håller på att studera hundarnas betéende vetenskap och tänkte utbilda mig vidare till hund psykolog.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Vi tävlade appell rapporten nu i helgen och blev uppflyttade med 270,5 p, skönt! Nu är det lägre som gäller till våren... Gillar inte heller utställning direkt men tycker dock att det är rätt att du måste ha minst en 2:a för att bli champion i brukset så att hunden iallafall ser ut som den ska.

Sandy: Vi tävlade med en från GMBK (som jag antar är göteborgs och mölndals klubb??), han hade en Border Collie som var uppe i eliten i sök, jycken var två år... Finns säkert lite bruksfolk där...

På vår klubb (Götene BK) så finns det väl ingen specifik brukslydadsgrupp men däremot så finns det en som heter "tävlingslydnad" (och en stor del av lydnaden, iaf i appell och lägre finns ju också i brukslydnaden...) sen så är det ett gäng som tävlar aktivt som dragit ihop organsierade träningar med inriktning på tävling en dag i veckan... så börjar du i klubben och är aktiv där så lär du säkert känna de som är duktiga och många är också hjälpsamma... Det är mitt tips.. Får du dessutom lydnadslydnaden att sitta bra så har du stor fördel i brukslydnaden för där dömmer de inte alls lika hårt på småpill och det perfekta (inte i de lägre klasserna iaf...)

MVH

J
 
Last edited:

Sandy

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Kungsbacka (i en liten röd stuga med vita knutar)
Hoj
Suzuki GSX 400E -84 (tills vidare)
Vi tävlade appell rapporten nu i helgen och blev uppflyttade med 270,5 p, skönt! Nu är det lägre som gäller till våren... Gillar inte heller utställning direkt men tycker dock att det är rätt att du måste ha minst en 2:a för att bli champion i brukset så att hunden iallafall ser ut som den ska.

Sandy: Vi tävlade med en från GMBK (som jag antar är göteborgs och mölndals klubb??), han hade en Border Collie som var uppe i eliten i sök, jycken var två år... Finns säkert lite bruksfolk där...

På vår klubb (Götene BK) så finns det väl ingen specifik brukslydadsgrupp men däremot så finns det en som heter "tävlingslydnad" (och en stor del av lydnaden, iaf i appell och lägre finns ju också i brukslydnaden...) sen så är det ett gäng som tävlar aktivt som dragit ihop organsierade träningar med inriktning på tävling en dag i veckan... så börjar du i klubben och är aktiv där så lär du säkert känna de som är duktiga och många är också hjälpsamma... Det är mitt tips.. Får du dessutom lydnadslydnaden att sitta bra så har du stor fördel i brukslydnaden för där dömmer de inte alls lika hårt på småpill och det perfekta (inte i de lägre klasserna iaf...)

MVH

J

Grattis till uppflyttningen!

Ja det var göteborg mölndals klubb jag menade, jag orkade bara inte skriva ut allt :rolleyes: den är ju lite större än kungsbacka BK så det är ju större chans att man hittar några att träna med där.
Om man kollar på de olika brukshundsklubbarnas kursutbud ser man ju vad det är för typ av saker som medlemmarna håller på med mest, det var mer så jag menade. På elfsborgs BK (där min kusin tränar) har dom kurser i de olika bruksgrenarna såg jag, och då ser man ju genast att det är vad medlemmarna i den klubben brinner för.
Och ja lydnaden är viktig, när pappa var aktiv med våran schäfer (runt -95) så gick dom självklart mycket bruks/spår tävligar, men emellanåt gick han någon lydnadstävling också sa han.

Funderade även på att kanske gå på en valpkurs med inriktning på bruks, någon som hört talas om/gått hos några som heter ninna och karin? (sandens hundskola och karins hundservice) Dom har tydligen lite flexibla kurser där man kan samla ihop 4-5st och önska t ex. valpkurs mot bruks och så kommer någon av dem ut till gruppen och håller kursen.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Grattis till uppflyttningen!

Ja det var göteborg mölndals klubb jag menade, jag orkade bara inte skriva ut allt :rolleyes: den är ju lite större än kungsbacka BK så det är ju större chans att man hittar några att träna med där.
Om man kollar på de olika brukshundsklubbarnas kursutbud ser man ju vad det är för typ av saker som medlemmarna håller på med mest, det var mer så jag menade. På elfsborgs BK (där min kusin tränar) har dom kurser i de olika bruksgrenarna såg jag, och då ser man ju genast att det är vad medlemmarna i den klubben brinner för.
Och ja lydnaden är viktig, när pappa var aktiv med våran schäfer (runt -95) så gick dom självklart mycket bruks/spår tävligar, men emellanåt gick han någon lydnadstävling också sa han.

Funderade även på att kanske gå på en valpkurs med inriktning på bruks, någon som hört talas om/gått hos några som heter ninna och karin? (sandens hundskola och karins hundservice) Dom har tydligen lite flexibla kurser där man kan samla ihop 4-5st och önska t ex. valpkurs mot bruks och så kommer någon av dem ut till gruppen och håller kursen.

I vår klubb så tränar man mycket tillsammans de som är instruktörer och de som tävlar högt (eller satsar på att komma högt...). Det fungerar UNGEFÄR såhär: Valpkurs, kontakten, grundlydnad, tävlingslydnad och sen är det ju många som går tävlingslydnad och grundlydnad flera gånger, en del slipper kontaktkursen (som oerfarna SKA ha gått för att kunna gå lydnad...) etc. etc. Vi har kört appellen och LK 1 med vår flat men instruktörerna och de tävlingsaktiva tränar ihop regelbundet ändå. Tjejen har dessutom hyrt ett ridhus 1 gång/vecka och dragit ihop ungefär samma gäng som brukar träna ihop...

Hundsporten är ju såpass liten så man får ju leta runt lite (iallafall i våra trakter) för att hitta rätt folk som kan hjälpa en. Vi tränar mycket rapport (iallafall seriös träning ca. 1 gång/vecka) men då är vi kanske 5-6 ekipage som tränar seriöst inom typ nästan 10 mils avstånd så har vi mark i mitten ungefär där vi ses.

MVH

J
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Om hunden ska avlas och en utställning krävs så har man en såndär sönderavlad hund som bara ska se fin ut?

Nej fy fan alltså, jag HATAR utställningar o speciellt människorna som håller på med sånt, deras jävla syn på hur hundar ska se ut är helt väck.

Får väl förtydliga lite.

Det som skall föras vidare på min hund är inte utseende för utställning, snarare bara att hunden är rastypiskt enligt ursprungliga normer.

Whippetar för utställning eller som vissa vill att dem skall se ut är inte ens att kalla dem för vinthundar. Snarare feta och mjuka.

Min har otroligt mycket jakt i sig vilket är intressant att använda sig av, dock så krävs en registrering där utställning kommer in.
Brukar dock vissa han i bruksklass.

Till vardags så används han till familjehund, kapplöpning, spårning, och viss jakt. Men det kanske man inte får heller.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Har en Jack Russel Terrier som heter Diezel (jag bara lånar hans forum konto). :)

Hållit på lite med lydnad men det funkar inte riktigt då han har svårt att koncentrera sig.
Ska börja med blodspårning nu i vinter, vilket kommer passa honom mycket bättre.
 

Bifogat

  • IMG_2982.jpg
    IMG_2982.jpg
    227.2 KB · Visningar: 25

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Ort
örebro
Hoj
Hojutta
Vi har en Jack russel terrier och en Parson russel som vi tränar WP (Weightpull) med, en typ av drag träning med vagn, eller en promenad med sele och nåt efter så hunden får jobba lite mer än vid en vanlig promenad!

Grabbarna i busatagen!
0802mobilfoton006.jpg
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Vi har en Jack russel terrier och en Parson russel som vi tränar WP (Weightpull) med, en typ av drag träning med vagn, eller en promenad med sele och nåt efter så hunden får jobba lite mer än vid en vanlig promenad!

Har en klövjeväska till hunden som jag brukar lägga vattenflaskor i när vi ska ut och ta en lugn promenad. Går ju inte att trötta ut de små liven med en normal promenad. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Min fru har precis gjort sin första tävling i "lydnad 1" med vovven ni ser här på min avatar.
Det är en jaktlabbe tik som är 3 år och heter Bea.
Tävlingen, ja Bea gjorde inte många fel men matte däremot, blev bara ett 3:e pris.
Det blir säkert bättre nästa gång.
Själv är jag inte intresserad att hålla på och träna hundar, bara gosa med dem räcker för mig.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top