Någon som reparerar hastighetsmätare?

yamaha660

Ny medlem
Gick med
11 May 2024
Hoj
2008 Yamaha XT660R
Tjena!
Jag sitter med en Yamaha XT660R 2008 som har böjat missvisa hastigheten. Med lite överslagsräkning mot GPS och vad mätaren visar, så visar mätaren 3x högre än den faktiska hastigheten.

Någon som har tips vart man kan skicka hastighetsmätaren för reparation?

Jag har tyvärr inget tips på vem som kan laga den.
Vet dock att det förekommer att det EEPROM som sitter i den mätaren blir defekt, och det är lite trixigt att byta det, och sedan måste man programmera det.
En ny mätare kostar väl sisådär 8kkr, så jag skulle leta efter en begagnad, alternativt ringa runt till de firmor som pysslar med just mätarrenoveringar (har dock ingen egen erfarenhet där).

Ingen erfarenhet av dem, men ser ut som de skulle kunna vara möjliga att fixa din mätare

Mätare var inte precis billiga på ebay......

Last edited:

Ingen erfarenhet av dem, men ser ut som de skulle kunna vara möjliga att fixa din mätare

Mätare var inte precis billiga på ebay......
Ska testa höra av mig till dom!

Jag har tyvärr inget tips på vem som kan laga den.
Vet dock att det förekommer att det EEPROM som sitter i den mätaren blir defekt, och det är lite trixigt att byta det, och sedan måste man programmera det.
En ny mätare kostar väl sisådär 8kkr, så jag skulle leta efter en begagnad, alternativt ringa runt till de firmor som pysslar med just mätarrenoveringar (har dock ingen egen erfarenhet där).
Jo läste också en del om EEPROM. Och fick samma intryck som dig.. att det var tämligen invecklat..

Tjena!
Jag sitter med en Yamaha XT660R 2008 som har böjat missvisa hastigheten. Med lite överslagsräkning mot GPS och vad mätaren visar, så visar mätaren 3x högre än den faktiska hastigheten.

Någon som har tips vart man kan skicka hastighetsmätaren för reparation?
Det är ju skitcoolt, det ser ut som att det går 180 på mätaren när du kör 60 , tar mindre bensin och inga hastighetsböter 😄

Det är ju skitcoolt, det ser ut som att det går 180 på mätaren när du kör 60 , tar mindre bensin och inga hastighetsböter 😄
Kanske ska prova med en Speedohealer på din hoj ? Efter fått den på plats och slarvat med läsa instruktionerna hade jag problem med att inte köra mätaren i botten 300 km/h utan försökte samtidigt att begränsa mig till 280 km/h
och undvika irretera bakomvaranden över krypkörning :rodnar 20 - 30 km/h här i Majorna.

Uppdatering för den intresserade.
Har kommit i kontakt med en firma som kan fixa problemet.

Så nu har jag skruvat lös hastighetsmätaren och ska skicka iväg den.

Digasoft i Göteborg reparerad mitt Instrument till Volvo V70.
Vet inte om de gör Motorcykel mätare.
Lämna ena dagen färdigt dagen efter, bra service.

Jag sätter en 🪙 på att det är givaren som är dum.

Update hörrni.

Jag skickade in mätaren till en herre som bytte ut EEPROM. Detta löste dock inte problemet.

Installerade nyss en Speedohealer V4. Ställde in den med hjälp av deras app. Och nu fungerar allt som det ska.

Med facit i hand hade jag gått direkt på Speedohealer och därmed sparad några tusenlappar.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul