Någon som plockat skidhoppbacke med hojj?

Fist Woman skrev:
Den som varit uppe i en hoppbacke inser att något fattas i huvet på den som kastar sig utför med skidor eller motorcykel.
Vid Holmenkollen i Oslo så kan man köra bilen ända fram till backen och titta. det är SJUKT brant. :3freak

Biturbo skrev:
Nix.. Men jag har kört skoter..

Rätt imponerande, hur långt hoppade du? Själv tycker att att ett 4meters dropp vid en ravin känns ganska spännande, att stå en bit upp i överbacken och ge stumt måste ge en del fjärilar i magen?

Dee_cati skrev:
Jepp, äkta, men dock med vajer som drar upp bilen.
Var ett program om den inspelningen på discovery för ett tag sen,o då var det inte nån vajer iaf.Däremot fick dom använda isracingdäck för att ta sig upp.Dom testade först med vanliga,o sen med rallydäck innan dom till slut lyckades med isracingvarianten.Så jag hajar inte vart du hittat källan om att det var en vajer som drog den.Dom fick lyfta ner den med helikopter sen oxå.

Lam-Kaka skrev:
En vän åt en vän hoppade där med skoter nyligen, åt programet "Top Gear" tror det vart 55m+ om jag inte minst fel, han körde med en lynx, så skotern höll + han själv :tummenupp , de hoppade också med en bil (troligen efter han hoppade med skotern) men den körde de med radiostyrning.

Saxat från skoterleden.net:

SNOWMOBILES MATT DEAMON HOPPADE I 90-METERS BACKEN!!

Världens första snöskoterhopp i en skidhopparbacke är ett faktum. Snowmobiles Matt Deamon har länge varit irriterad över de små knölar som FSX:arna sagt vara så häftiga. Igår måndag visade han vad en ramp är.

Tiden stod stilla i Lillehammer när han brutalt baxade upp släden i hoppbacken. Drog den till lämplig höjd och matade fullt! Med en utgångshastighet av 133,9 Km/h i timmen, och med skidorna kraftigt toe-out seglade han i bästa Janne Boklöv-stil, 58 meter mätte världens första skoterhopp i en skidhopparbacke!

- Sug på den ni alla FSX-wannabies, och "back-åkare" för den delen, muttrade han när vi försökte få ett par ord med rekordmannen, för dagen helt vitklädd och tillbakalutad med brudarna omkring sig i baren.

Skrev världshistoria
Tillsammans med Snowmobile passade Brittiska BBC (Top Gear) på att föreviga händelsen. Det är alltså första gången någonsin i världen någon vågat hoppa med en snöskoter i en skidhopparbacke, men nu är det alltså gjort, och det var Snowmobiles Matt Deamon (vem annars?) som gjorde det!

Snowmobiles flygande reportrar, Frank Huss och Dan Lang, hjälpte till att baxa upp skotern. Dan blev förstås så inspirerad av Matt Deamon att även han gjorde ett försök, mer om det senare. Kanske blir det här t.o.m. en stor fluga i framtiden.

:lol :lol :lol Det var inte Matt som hoppade, Dan's the man

Alltså som jag fatta de finns det 2st audi som dom kört up i skidbacken

Första reklamen med urquattron eller va de nu va körde de utan vajer. Den senaste reklamen de kör är med vajer, minns inte vilken bil de är. :banana

Thure skrev:
Alltså som jag fatta de finns det 2st audi som dom kört up i skidbacken

Första reklamen med urquattron eller va de nu va körde de utan vajer. Den senaste reklamen de kör är med vajer, minns inte vilken bil de är. :banana
Har för mig att det var så att de säkrade med vajer pga att när bilen når toppen duger inte dubben till att hålla den kvar. Men det är ingen vajer som DRAR den upp...

Taget från www.nordicaudi.com .......

”Är det på riktigt?” Det har varit en frekvent fråga som ställts till Audi-representanter efter den reklamfilm med en A6 quattro som kört uppför en hoppbacke. Svaret har varit detsamma varje gång: ”Nej, det är inte en fejkad inspelning. Bilen kör faktiskt uppför hoppbacken!”

För att markera att quattro-systemet nyligen firat 25-årsjubileum gjorde Audi en uppföljare av en uppmärksammad reklamfilm från 1986. Under 2005/2006 har reklamfilmen ”Ski Jump 2005” därför visats världen över.

I filmen får vi se en Audi A6 som kör uppför en hoppbacke i finska Kaipola.

Filmen kunde bli verklighet tack vare att ett 40 man starkt produktionsteam fanns på plats. Bilen, en A6 4,2 quattro tiptronic, var en helt normal serietillverkad bil. Två mindre undantag fanns dock: automatväxellådan låstes till första växeln – den knappa effektförlust som uppstår när man växlar hade gjort det omöjligt att ta sig uppför en så pass brant stigning. Bilens däck var dessutom utrustade med sexmillimeters rallydubbar. Därefter var det dags för föraren Uwe Bleck att i 60 km/h köra uppför den 37,5 grader branta lutningen.

”Säkerheten först” var den underliggande principen för hela projektet. Att få bilen att stå stilla i den branta backens topp var den största utmaningen. Så fort den stannade där skulle den omedelbart börja glida bakåt. Därför konstruerades ett vajersystem för att kunna hålla fast A6:an och undvika att den skulle rulla bakåt.

I många länder – inklusive Sverige – har reklamfilmen nu blivit en riktig ”snackis”. Många har fascinerats av filmen, men långt ifrån alla har förstått att bilen faktiskt körde upp för backen på riktigt.

– Vi har fått mängder av mail och telefonsamtal om detta, säger Irene Bernald, marknadschef på Audi Sverige. Så för oss har det här varit en osedvanligt lyckad reklamfilm, med tanke på den uppmärksamhet den har fått. Vårt syfte har hela tiden varit att visa att vi kan erbjuda quattro, som är ett överlägset system för fyrhjulsdrift. Filmen har bidragit till att öka vår försäljning av quattro och idag är cirka hälften av alla sålda Audi-bilar fyrhjulsdrivna.

Hoztic skrev:
Jag såg en dokumentär på bio en gång, han som visade allt hette James Bond. Han hade en bil som kunde köra under vatten, och så kunde han fälla ut dubbar ur däcken! Jag har hört att Däckia kan ta hem såna... :rolleyes:

Lotusen i The Spy Who Loved Me som går under vatten är en ÄKTA undervattensbåt - däcken med utfällbara dubbar i TidFör Hämnd är det inte

ktmjacke skrev:
Var ett program om den inspelningen på discovery för ett tag sen,o då var det inte nån vajer iaf.Däremot fick dom använda isracingdäck för att ta sig upp.Dom testade först med vanliga,o sen med rallydäck innan dom till slut lyckades med isracingvarianten.Så jag hajar inte vart du hittat källan om att det var en vajer som drog den.Dom fick lyfta ner den med helikopter sen oxå.

Finns en lång tråd med filmer på Z....

Marron skrev:
Sedan hade de låst automatlådan på växel 1...

De hade vajer, men vad jag läste spände de den bara när bilen kom upp, för att det annars skulle åka bakåt direkt.

Bilen var även utrsustad med rejäla dubbdäck.

Det var rallydubbade däck.

Bomanrd skrev:
Var upp i os-hoppbacken i Norge och tänkte på hur jäkla högt det var. Då är det någon som berättar att det är en Norrman eller Finne som hoppat i backen med hojj. :D Stämmer detta? Ifall någon tok skulle ha provat så borde det finnas på film. Någon som vet eller har sett något?

...Som sagt, Arto Nyqvist med en Kawwa 1300. Han ska inte ha mått så bra efteråt vill jag minnas. När det gäller att han ska ha frågat om de skulle sitta bakvänt så vill jag minnas att det handlade om att hoppa över ett antal fordon.

det ska finnas en kille här i falun som ska ha hoppat i 70-m backen på lugnet med en cross, kan inte säga hur mycket det stämmer...
Det jag kan bekräfta är att jag har hoppat med trampcykel i kvarnbegsbacken som är en lite mindre backe, typ 50-m.
Det gick jätte bra tills jag fick lite vobbel på styret en bit ner och ramen gick av..
detta resulterade i en bruten underarm, ett brutet finger, två fingrar ur led, ett knä ur led, skrap/brännsår på rygg/röv/ben,arm och en jätte blåtira+ andra blåmärken.. :död

prova.. det är skit kul!! :tungan

Angående Nykvist är antalet ihopblandade skrönor i den här tråden ungefär dubbelt så många som inläggen om honom. :D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back