Någon som lyckats konvertera?

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Hej, undrar om någon på 125:a forumet har lyckats med att konvertera sin hoj till e85 (etanol) ?

Har funderat rejält på det men vet ej om man vågar...därför vore det kul och höra med nån som lyckats.

Mvh erik.
 
bossjan skrev:
Hej, undrar om någon på 125:a forumet har lyckats med att konvertera sin hoj till e85 (etanol) ?

Har funderat rejält på det men vet ej om man vågar...därför vore det kul och höra med nån som lyckats.

Mvh erik.


Jao, han i sthlm med den svarta NSRen gjorde ju det..
 
Vad är det som behöver göras på en NSR för att lyckas med det?

Visst, den drar inte mycket, men kan vara kul att veta...
 
upp i munstcke å byt 2 takts olja. jag körde som max 50/50 men det funkade inge bra. kör ca 10 %.
 
Äntligen nån som prövart.

0nicke0 skrev:
upp i munstcke å byt 2 takts olja. jag körde som max 50/50 men det funkade inge bra. kör ca 10 %.

Hur mycket gick du upp i munstycke samt vilken olja körde du på?

Vad hände när du körde 50/50, vilka symptom?

Mvh erik
 
Det finns en tråd om etanol konvertering läs där. SÖK är en funktion som finns
 
bossjan skrev:
Hur mycket gick du upp i munstycke samt vilken olja körde du på?

Vad hände när du körde 50/50, vilka symptom?

Mvh erik

Eftersom etanol innehåller c:a 30% mindre energi än bensin så borde 30% större munstycke verka rimligt. Den matten stämmer nog inget vidare men helfel lär det inte bli med 30% mer soppa. När det gäller olja så är en biologisk olja, t.ex. ricinolja, det bästa eftersom den blandar sig bäst med etanolen. Tyvärr geggar ricinolja igen munstycken etc om den får stå längre perioder.
 
SolitudE skrev:
7,33 kr/liter på ST1 i JKPG.. :tummenupp
Och hur gör man den fina soliga sommardagen då man ska ut på långtur och inte åker igenom nån storstad som har mack med etanol...?

Erik har ju dessutom inte så stor tank, och om den drar mer med etanol så...
 
NSR_Martin skrev:
Och hur gör man den fina soliga sommardagen då man ska ut på långtur och inte åker igenom nån storstad som har mack med etanol...?

Erik har ju dessutom inte så stor tank, och om den drar mer med etanol så...
Precis, tycker inte de låter speciellt smart de där....
 
Jag har tagit all information som står i den tråden. Där står det vilken olja man ska ha, och munstycke får du testa dig fram. Ta ett stort om det bluddrar går du sakta ned. Jag kör castrol R40 olja 100 spänn litern. Eftersom jag bara kör 10% så kan jag köra utan etanol men då går den som innan konverteringen. Med etanolen blir den starkarre på dom högre varven, och så blir den varv villigare. Men jag kör utan avgasport så det hjälper till det med.
 
Ska man gå upp från 3% olja till 10% så blir det ju en hel del pengar där också ;)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top