någon som kan tolka ett litet elschema?

Terence

Medlem
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Världens finaste GSX-R600
Är urkass på elscheman och hoppas på hjälp här... håller på att anpassa min hoj så jag kan köra, använder rullstol.

Har bara elen kvar. skall använda ett ställdon (eldriven kolv)för att köra upp och ned stödhjul i 3 positioner. 1. uppe 2. Mellanläge 3. helt nere.

Fick följande elschema men fattar noll....

behöver tydligen följande: "Det som behövs är två reläer med tre slutande kontakter + en ut knapp + en inknapp."

FCIN + FCINT + FCAV är bara sensorer som sitter på kolven som talar om läget på kolven.

SKulle bli extremt tacksam om ngn kan tolka och förklara vad jag behöver... en liten peng kan ges :) vill typ kunna gå till elfa och inhandla komponenterna....

Vill kunna styra detta med en knapp på styret...

tack på förhand!!

Bifogat

• oemmotorliten.jpg
    oemmotorliten.jpg
    46.7 KB · Visningar: 350
Last edited:
Hej

Det där schemat verkar ju inte helt sammanhängande..
Som jag ser det så skapar resp relä en hållkrets som gör att när du duttar till upp eller ner knappen så kommer ställmotorn att gå från något ändläge till mellanläget, för att fortsätta därifrån måste du hålla in knappen tills ställmotorn nått det önskade ändläget.

Sen måste du fråga om det är så du vill att det ska fungera eller om du bara ska dutta till en gång till för att den ska fortsätta till ändläget.

För att göra det säkert bör du ha någon visning med lysdioder e,d som visar att stödet verkligen nått det önskade läget.

En fråga till, är du säker på att relät måste ha tre kontakter, det är liksom inte ritat så?

Blir också lite konfunderad av schemat. Det är alltså tänkt att du med två knappar skall manövrera stödet? En in- och en utknapp?

Håller helt med Ozzian.... någon form av dioder eller liknande så man kan se i vilket läge stöden befinner sig. Och kanske någon form av säkerhetslösning så att stöden inte av misstag kan åka ut när du kör. Vore rakt av livsfarligt.

Önskar jag kunde hjälpa mer, och det utan peng :) Tycker du verkar vara en eldsjäl. Hoppar hjärtligt att du får detta att funka !

Hur är det tänkt med själva rullstolen föresten? Finns det någon plan att du skall kunna ha den med?

Nja, jag tycker nog det verkar rätt okej. Tryck en gång så sluter kretsen och stödet går till mellanläge där hållkretsen öppnas, och så länge du håller inne knappen länge nog för att gå förbi mellanläget så ska det räcka för att stödet ska gå till ändläge på ett tryck till.

De andra två kontakterna på relät används i ritningen för drivingen av ställdonet. Ser rätt enkelt ut skulle jag vilja säga.

Hej

Det där schemat verkar ju inte helt sammanhängande..
Som jag ser det så skapar resp relä en hållkrets som gör att när du duttar till upp eller ner knappen så kommer ställmotorn att gå från något ändläge till mellanläget, för att fortsätta därifrån måste du hålla in knappen tills ställmotorn nått det önskade ändläget.

Sen måste du fråga om det är så du vill att det ska fungera eller om du bara ska dutta till en gång till för att den ska fortsätta till ändläget.

För att göra det säkert bör du ha någon visning med lysdioder e,d som visar att stödet verkligen nått det önskade läget.

En fråga till, är du säker på att relät måste ha tre kontakter, det är liksom inte ritat så?

lampor e fixat så de e lungt bara detta sista kvar...... det jag eg. vill är ju som du säger "dutta" till så att den går vidare automatiskt till nästa steg....

relät och texten som citeras i min text är en lev. som skrev men de kan inte hjälpa mer...

kanske finns ngn duktig elektriker som kan hjälpa i gbg?

Blir också lite konfunderad av schemat. Det är alltså tänkt att du med två knappar skall manövrera stödet? En in- och en utknapp?

Håller helt med Ozzian.... någon form av dioder eller liknande så man kan se i vilket läge stöden befinner sig. Och kanske någon form av säkerhetslösning så att stöden inte av misstag kan åka ut när du kör. Vore rakt av livsfarligt.

Önskar jag kunde hjälpa mer, och det utan peng :) Tycker du verkar vara en eldsjäl. Hoppar hjärtligt att du får detta att funka !

Hur är det tänkt med själva rullstolen föresten? Finns det någon plan att du skall kunna ha den med?

tack för infon!
rullstolen lassar jag bara på bak på cutsen :)

Last edited:
Vad exakt vill du ha hjälp med? Två reläer med tre NO kontakter är inga problem att hitta.

Hej.
sitter och studerar ditt elschema men måste nog ha lite mer klar het över det hela.censorerna finns det någon inkopplings schema på dom? skulle vilja veta om det är pnp eller npn censorer och om dom är n.o ev n.c (normaly oppen eller normaly close) pnp censorn ger +signal och npn jordar signal kabeln. sen har du ritat i en brytare efter spolen på re: K1 och K2 vad styrs dom av?

Vad exakt vill du ha hjälp med? Två reläer med tre NO kontakter är inga problem att hitta.

Zam, Hjälper du killen ska jag starta en hyllningstråd för dig!

Det såg inte allt för komplicerat ut i mina ögon heller, men jag bor lite för långt bort för att kunna försöka hjälpa till.

Jag tänkte lite galet, precis som Zam säger så kommer ju hållkretsen att återaktiveras så fort mellangränsläget passerats:tummenupp

Dock blir det lite konstigt med mellangränsläget då det används både på in och utvägen.

Jag antar att gränslägena är av typ strömbrytare, i såfall måste mellangränsläget ha dubbla kontakter för att separera upp/nerkretsarna.

DETTA ÄR EN LIVSFARLIG KOPPLING!!!

Vad händer om du trycker på den ena knappen och sedan på den andra innan stödet kommit till mittläget eller ett ändläge???

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman