Någon som kan svarva ihop ett par kraschpuckar?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Tjena.
Ni som är vana vid att fixa det mesta själv, ni kanske kan hjälpa mig i rätt riktning.
Jag har beställt kraschpuckar till min cykel men dom kommer ju aldrig. Börjar tröttna o känner att risken att jag trillar i backen innan dom dyker upp ökar drastiskt med varje bankörning.

Såååå, nån som är en jäkel på att svarva nylonplast och sugen på att tjäna några hundra?

Efter idogt sökande på nätet o SH har jag förstått att skruven är väldans viktig.
För hård är tydligen ingen hit o för mjuk så håller den ju inte alls, så en lagom hård skruv är också ett behov. Nån som har ett bra tips på vilen sorts skruv man kan använda?

Kom igen nu o hjälp en stackare som inte vill dö av ruin...
 
Att svarva till ett par plastbitar är väl inga problem.
Vilken kvalite på plasten? Vanlig bussningsplast?
Skruvkvalite har jag ingen aning om vad som brukar
användas , men kan inte vanliga 8.8 duga? Starka
men ganska mjuka , bör inte brytas av vid klotning
vilket troligen stålbultar i hårdare material gör.
Dimension på puckarna? Kan av naturliga skäl inte
använda sådana på min hoj & har inte kollat på några
närmare.
 
BMWMicke skrev:
Att svarva till ett par plastbitar är väl inga problem.
Vilken kvalite på plasten? Vanlig bussningsplast?
Skruvkvalite har jag ingen aning om vad som brukar
användas , men kan inte vanliga 8.8 duga? Starka
men ganska mjuka , bör inte brytas av vid klotning
vilket troligen stålbultar i hårdare material gör.
Dimension på puckarna? Kan av naturliga skäl inte
använda sådana på min hoj & har inte kollat på några
närmare.

Kvaliteten på plasten har jag ingen aning om. Eftersökningar här på sporthoj säger nylonplast, det är allt. Det säger inte mig ett smack, säger det dig nåt?

Gällande bultens hårdhet så använder Yoshi 10.9. Det säger inte mig mkt, men tydligen så är den ganska mjuk utan att vara "klen".

Dom här måtten använder Gonzo på sina. Måtten låter rätt vettiga tycker jag.
Längdmåtten är: 5cm; 3,3 cm; 0,7 cm (totalt 9 cm lång)
Breddmåtten är: 3 cm; 2,4 cm; 1 cm.

(Tack för tipset med tråden Toca1)
 
Ska kolla lite efter olika plaster. Måste ju vara stark nog för att
inte brytas av vid en marksyning. Att den skulle slitas upp innan
hojen kasat färdigt är nog inga problem.
10.9 är ett steg bättre/hårdare än standard 8.8. Verkar vettigt.
Stämmer det att det endast är M6? Hörs lite klent.
Jag skulle vilja göra en konstruktion a´la plasthammare.
Belastningen hade då minskat på bulten betydligt.
Ska kolla på någon hoj & få lite inspiration. Vi hörs :hej
 
BMWMicke skrev:
Ska kolla lite efter olika plaster. Måste ju vara stark nog för att
inte brytas av vid en marksyning. Att den skulle slitas upp innan
hojen kasat färdigt är nog inga problem.
10.9 är ett steg bättre/hårdare än standard 8.8. Verkar vettigt.
Stämmer det att det endast är M6? Hörs lite klent.
Jag skulle vilja göra en konstruktion a´la plasthammare.
Belastningen hade då minskat på bulten betydligt.
Ska kolla på någon hoj & få lite inspiration. Vi hörs :hej

Jag fick svar från Gonzo. Materialet i puckarna är POM, polyacetalplast.
Det säger säkert dig mer än mig... :D
 
Jag kan slänga ihop ett par åt dig i svart acetal om du vill. Kan kanske fixa i vitt också om du bryr dig om såna tjej-grejer :p
 
Limstift skrev:
Jag kan slänga ihop ett par åt dig i svart acetal om du vill. Kan kanske fixa i vitt också om du bryr dig om såna tjej-grejer :p

Svart passar alldeles utmärkt! :tummenupp
 
Jag har använt måtten som du gav mig, dom från ninjaklubbens sida. Vill du ändra nåt mått eller kanske radien så säg till.
 

Bifogat

  • puckis.gif
    puckis.gif
    20.4 KB · Visningar: 203
Åsså en snett utifrån, jag chansade lite på försänkningsdjupet, 20 mm att gänga med räcker väl? Isf är det ca. 20mm in till bultskallen utifrån sett, det är väl lagom med tanke på att det inte är den som ska skrapa i marken, utan själva pucken. Men samtidigt så ger den ju bra stöd så att pucken inte bryts av så jag tycker att 20 mm under ytan är lagom, tycker du annorlunda så fixar vi det. Jag har tänkt mig 80 mm M6 precis som han den andre killen, så skäll inte på mig om halva motorblocket skrubbas bort :p
 

Bifogat

  • puckiss.jpg
    puckiss.jpg
    34 KB · Visningar: 183
Ser najs ut.
Vad vill du ha för besväret?

Ytterliggare en fråga har dykt upp gällande infästningen.
Någon som pysslat med det innan kanske?
Bulten som håller motorn, är ju en riktig baddare. Det pratas om M6 skruvar till pucken. Jag trodde ju i all enkelhet att man bara bytte bulten som fäster motorn, men tydligen inte. Hur gör man då? Borrar man hål i motorfästesbulten och gängar upp den så man kan fästa sin M6a där i eller hur gör man egentligen?
Någon?
 
Yoshipuckarna är kortare (Sticker inte ut så mycket) och har 10.9 kvalitet på bultarna (Suzuki GSX-R M10, ersätter motorbultarna, med en hylsa av ALU i nylonpucken). RG-Racing har längre puckar och mjukare bultar = 8.8
 
Ericsson skrev:
Yoshipuckarna är kortare (Sticker inte ut så mycket) och har 10.9 kvalitet på bultarna (Suzuki GSX-R M10, ersätter motorbultarna, med en hylsa av ALU i nylonpucken). RG-Racing har längre puckar och mjukare bultar = 8.8

Varför en aluhylsa? För styvhet eller räcker det med en bricka för att man inte ska dra sönder plasten?

Om man gör dom som RG-racing då? Då borde man ju kunna använda måtten jag har fått?

Som jag har förstått det så tänker Yoshi att det är bättre med en kort puck och hård bult så att inget går av. Medan RG tänker att det är dumt att riskera motorfästena, det är bättre att bulten går.
 
CorbenDallas skrev:
Ser najs ut.
Vad vill du ha för besväret?

Ytterliggare en fråga har dykt upp gällande infästningen.
Någon som pysslat med det innan kanske?
Bulten som håller motorn, är ju en riktig baddare. Det pratas om M6 skruvar till pucken. Jag trodde ju i all enkelhet att man bara bytte bulten som fäster motorn, men tydligen inte. Hur gör man då? Borrar man hål i motorfästesbulten och gängar upp den så man kan fästa sin M6a där i eller hur gör man egentligen?
Någon?

Borra motorfästbulten är i min mening uteslutet, förmodligen så har killen på ninjaklubben satt dom i något annat hål där det är M6 gänga. Har ni samma modell på hoj?

Om inte så får man ju tänka om lite grann. Finns det inget bra sätt så får man väl helt enkelt borra pucken för M10 eller vad det nu är och sätta en ny motorbult.

Det hade varit bra om vi kan få detta uppklarat ganska fort, är det aktuellt så tänkte jag göra dom imorgon eftermiddag/kväll.

Samma pris som på ninjaklubben är väl rimligt; 200SEK/par + frakt
 
När jag fick hjälp medf att göra egna puckar till min gsx-r 750 så använde jag motorfästena i ramen. Fixade bara längre bultar som både går igenom puckarna och in i motorblocket.

M10 1,25 på Suzuki.
Dyra och ovanliga bultar dock. ca 25kr/st.
 
Kan du tillverka ett par anpassade för M12-bultar ?
Dessa skall sitta monterade på en Kawwa ZXR 750.

För Kawasaki ZX6R 1996 Modell F2 Är det M10-bultar som gäller.

Kan du ordna detta till Corben Dallas och mig?
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top