Någon som kan skriva ut i storleken 30x30cm?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tjejen brukar fota en massa och nu har hon gjort några bilder som hon vill ha som tavlor i storleken 30x30, i färgutskrift på blankt papper. Med bra kvalitet såklart. Min skrivare är bara för vanliga a4 och dessutom ingen värsting så hon ringde runt till några firmor men det fanns bara en här i trakterna som ville göra det för normal penning, dvs 200:-.

Men om det finns nån här som kanske jobbar med sådant eller liknande som skulle kunna tänka sig göra detta och sedan skicka bilderna till så vore det skitbra! Givetvis mot betalning, men inga större summor :)

Det rör sig om 3 bilder endast, finns det möjlighet skulle hon även få dem på matt papper, dvs 6 bilder totalt.

Snälla?

Det kostar inte så mycket att göra framkallningar hos en fotofirma.

De hon pratade med kunde inte hjälpa henne tydligen. Inte med 30x30 iaf. Jag tycker det lät jäkligt konstigt, eller så var det för dyrt. Jag lyssnar inte alltid så bra, det kan ha varit nåt annat också :rolleyes:
Men ännu bättre om det går att lösa här, bara maila iväg och pynta litegrann och få det hemskickat?

30x30cm är en lite udda storlek. För att man ska klara av att skriva ut det krävs det nog en skrivare som klarar minst A3+ (ca 330x483mm) i pappersstorlek, vilket iofs de flesta A3-skrivare klarar. Detta eftersom A3 är ca 297x420mm.

Sedan verkar det vara ganska svårt att få tag i matta fotopapper i A3+format. Fotopapper för A3+ kostar från ca 10kr/st och uppåt. Den totala materialkostnaden kan nog landa på ca 25-30kr/bild.

Det du får hoppas på är att hitta nån som har tillgång till en fläskig skrivare och schysta papper genom jobbet. :tummenupp

http://www.fujicolordigital.se/ kan man beställa bilder som är 30x45cm för 99kr/st. Så då får du alltså beskära bilderna en aning.

Eller så kan du ju försöka övertala henne om att det är minst lika trevligt om det blir utskrivet i en något mindre storlek. T.ex. 20x20cm. Då kan i stort sett vem som helst hjälpa er med det till en minst lika vettig penning.

Hmm... Bra att du har en tjej med dyra intressen, då kan hon inte klaga lika mycket på hur dyrt ditt hojåkande är. :)

En 30x40 storlek kostar 129:- på onoff. Har för mig att det e så att skickar du in en kvadratisk bild så blir den 30x30 där fall du inte väljer att fylla pappret. Annars så lägger du bara till den biten som ska till med vitt så klipper du det hemma sen.

Klart, färdigt.

För dyrt och för krångligt :( Vill ju ha tag på nån som är bra på sånt här och fixar det direkt ju. Anledningen till att det ska vara just 30x30 är för att hon har köpt ramarna redan och det måste prompt vara den storleken. Ni vet hur tjejer är, har de väl bestämt sig för nåt......

Sen om man kan jämföra denna "dyra" vana med hojåkning är en annan femma :) I mitt fall är det inte hojarna som kostar pengar, inte hittills iaf.

Jag kan nog fixa 30x30. Men det blir tyvärr inte fotografisk kvalité utan bara ett tjockare pressat papper (slät yta, inte vanligt kontorspapper).

45,-/st

Edit: Inte bläckstråle alltså om nån trodde det, utan laser.

Last edited:
Precis som Esquire skriver så är 30x30 en udda storlek därav att det blir lite dyrare.

Skit i att trycka ut det på en bläckspruta för färgerna kommer inte att hålla utan efter ett år så går det knappt att se vad det är om du har bilden uppsatt där mycket ljus kommer åt den.
Skalll ni endå lägga ner den tiden så framkalla i ett digitalt fotolabb ist.

Ett alternativ är att skicka in bilderna till Expert via deras hemsida (det är endå fuji som gör bilderna till expert) och välj att du skall ha dom i formatet 30x45 cm (kostar 99:- st) klipp sedan ner bilden så den passar i ramen och vips 30x30!

Skriv ut i 20x20cm, köp svart papp eller papper som passar ramarna, skär ut ett hål som är 20x20cm och montera sedan bilden. Sketasnyggt. :)

Esquire skrev:
Skriv ut i 20x20cm, köp svart papp eller papper som passar ramarna, skär ut ett hål som är 20x20cm och montera sedan bilden. Sketasnyggt. :)

jo det förslaget lade jag också men det är ett fruntimmer du pratar om. Jag får jaga vidare helt enkelt!

Jåke, jag ska höra med tanten! Har du nån bild eller liknande man kan få se först? Eller hur man nu ska visa det hela :)

Jag jobbade tidigare på ett Tryckeri, har 2 famlijemedlemmar som jobbar där ( fadern är plats chef (( tror haf iallafall ^^ )) och systern jobbar med layout.
Där har vi en digital skrivare i kvarts miljon klassen ( plus moms.... )
den skriver perversa utskrifter, och en plotter som Inte direkt går av för hackor den heller.

Vad är det för bilder din su... flickvänn menar jag vill ha utskrivna egentligen ?

Dee_cati skrev:
jo det förslaget lade jag också men det är ett fruntimmer du pratar om. Jag får jaga vidare helt enkelt!

Jåke, jag ska höra med tanten! Har du nån bild eller liknande man kan få se först? Eller hur man nu ska visa det hela :)
Jadå, det går att ordna. PM:a en adress bara... :)

Last edited:
ZejtaN skrev:
Jag jobbade tidigare på ett Tryckeri, har 2 famlijemedlemmar som jobbar där ( fadern är plats chef (( tror haf iallafall ^^ )) och systern jobbar med layout.
Där har vi en digital skrivare i kvarts miljon klassen ( plus moms.... )
den skriver perversa utskrifter, och en plotter som Inte direkt går av för hackor den heller.

Vad är det för bilder din su... flickvänn menar jag vill ha utskrivna egentligen ?

Det är foton som hon själv har tagit och fixat med i PS som hon vill ha som tavlor. Bra utskrift är ju ett plus :D och gärna på glansigt fotopapper eller liknande yta. Skulle även vilja ha en uppsättning på matt papper men det är inte lika viktigt.

Jåke, adress pmad

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...