Någon som kan illustrator?

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Jag ska rita en dekal på min bil! Text-nissen sa att jag skulle göra den i Adobe Illustrator! Och att jag skulle göra kurvor! Programmet är nu installerat, men sen tar det stopp! Hjälp?

xtreme skrev:
Jag ska rita en dekal på min bil! Text-nissen sa att jag skulle göra den i Adobe Illustrator! Och att jag skulle göra kurvor! Programmet är nu installerat, men sen tar det stopp! Hjälp?

Som vanligt med Adobes program tar det ett tag att lära sig. Själv har jag jobbat i det i nästan 10 år, så jag kan nog det mesta om det (inte allt dock).

Det du ska använda är RITSTIFTET (PEN TOOL om du har engelsk version) för att göra raka linjer och s.k. Bezier-kurvor (kurvor som ser ut som om de svänger med hjälp av "magneter"). Kurvor är uppbyggda av ANKARPUNKTER, och de har handtag som man kan dra i för att ändra kurvans egenskaper. Du kan också flytta på ankarpinkter i efterhand med direktmarkeringsverktyget. Ska försöka förklara lite snabbt med ett par bilder:

bild 1: verktygslådan. Kan se olika ut beroende på vilken version av programmet du har. Min ser ut så här och en del av verktygen är som följer (vänster->höger och uppifrån och ner):

MARKERING=för att markera objekt. DIREKTMARKERING=för att markera enskilda ankarpunkter t.ex.
TROLLSPÖ=för att fånga närliggande färger. LASSO=fri markering
RITSTIFT=ritan banor. TEXT=göra text
LINJE=linjer. POLYGON/REKTANGEL/osv=göra polygoner
PENSEL=måla, typ. PENNA=rita frihandslinjer (kasst)
ROTERING=rotera objekt. SKALA=förstora/förminska objekt

Sen har vi de viktiga fyrkanterna, som är vit med svart ram på min bild. De anger vilken FÄRG objektet har, fyllningsfärgen är i detta fallet vit, medan ramfärgen är svart. För att göra någon av rutorna tomma, klicka på rutan och välj "fyrkantem med rött streck" precis under.

Bild 2. KURVOR, även kallat BANOR.

Kontentan av det hela är att det tar ett tag att lära sig. Är det mycket som ska göras? Är det inte avancerat kan jag nog fixa det. Är det avancerat kan jag fixa det ändå, men det orkar jag antagligen inte...

Bifogat

• illu_verktyg.jpg
    illu_verktyg.jpg
    25.6 KB · Visningar: 35
  • ill_kurvor.jpg
    ill_kurvor.jpg
    50 KB · Visningar: 40
Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard