Någon som kan hjälpa mig med Microsit Excel?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Detta är säkert jättelätt för den som kan det minsta lilla om Excel. Hur gör man?

I kolumn A vill jag ange namnet på något. I kolumn B värdet på detta och i de påföljande C och framåt vill jag att värdet ska multipliceras med olika %. Detta ska upprepas i alla rader nedåt.

:va

Bifogat

• excel.jpg
    excel.jpg
    127.2 KB · Visningar: 183
Nyteknik skrev:
2069376 Detta är säkert jättelätt för den som kan det minsta lilla om Excel. Hur gör man?

I kolumn A vill jag ange namnet på något. I kolumn B värdet på detta och i de påföljande C och framåt vill jag att värdet ska multipliceras med olika %. Detta ska upprepas i alla rader nedåt.

På rad 1 i kolumn C skriver du:
=b1*x (x = det du ska multiplicera med)
i kolumn D skriver du
=b1*y
...o.s.v.

Sen behöver du bara klicka på cellen med formeln i och dra denna nedåt för att få formeln att appliceras på alla rader i kolumnen.

Likamedtecknet som står först anger att du ska använda en formel i den rutan. B1 anger att du ska använda värdet i cell B1. sen kan du multiplicera o.s.v. bäst du vill...

Tryck return så kommer formeln att beräknas.
Klicka på cellenf ör att välja den och dra sedan markeringen nedåt på alla rader som skall använda denna...

Last edited:
korvgubbe skrev:
2069390 På rad 1 i kolumn C skriver du:
=b1*x (x = det du ska multiplicera med)
i kolumn D skriver du
=b1*y
...o.s.v.

Sen behöver du bara klicka på cellen med formeln i och dra denna nedåt för att få formeln att appliceras på alla rader i kolumnen.

Likamedtecknet som står först anger att du ska använda en formel i den rutan. B1 anger att du ska använda värdet i cell B1. sen kan du multiplicera o.s.v. bäst du vill...

Tryck return så kommer formeln att beräknas.
Klicka på cellenf ör att välja den och dra sedan markeringen nedåt på alla rader som skall använda denna...
Ok - tack! Ska testa detta. Återkommer...

korvgubbe skrev:
2069390Klicka på cellen för att välja den och dra sedan markeringen nedåt på alla rader som skall använda denna...
Just detta får jag inte att funka. Visst kan jag klicka på/markera den cell där formeln är angiven. Men att sedan dra den nedåt för att samma formel ska gälla alla rader under funkar inte. Cellerna fylls inte med en likadan formel anpassade för respektive rad.

En till fråga om Excel:

Jag vill summera bara en del av min lista. När jag markerar denna del och trycker på Summa i verktygsfältet högst upp händer ingenting. Hur ska jag göra?

skriv i cellen du vill ha summan i följande: =Summa(A1:A11)

Byt ut A1:A11 till serien du vill ha. Alternativt skriver du =A1+A2+A3+A4+A5

Mer seriöst, det här är så basic så du kan hitta det vart som helst. Dags att skaffa en Excel for dummies eller liknande referensverk (obs endast exempel på bok, ej drygt menat)

Här finns också en del tips och tricks http://www.xldennis.com/

Nyteknik skrev:
2073219 En till fråga om Excel:

Jag vill summera bara en del av min lista. När jag markerar denna del och trycker på Summa i verktygsfältet högst upp händer ingenting. Hur ska jag göra?

Du kan skriva formeln själv

exempelvis:
=SUMMA(b1:b10)

Betyder: summera cellerna b1 t.o.m. b10

Jag inser att det är basic men använder Excel en gång om året och har därför inte haft tid/motivation att lära mig det speciellt bra.

Jag vill inte summera ett antal celler som ligger i följd utan celler som har samma benämning och ligger vertikalt utspritt. Genom att klicka högst upp i en kolumn kan jag ju välja vilka "benämningar" jag vill se och det är när dessa visas samlat jag vill göra en summering. Det kan alltså vara celler/rader med nummer 13, 22, 41, 44, 56, 88, 98, 145 osv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg