Någon som kan el?

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Jag hade tänkt koppla ett larm så det verifierar med blinkersarna, då ska man sätta dit dioder som heter 1N4003 som ska tåla 3 amp (enl beskrivningen)
Var på Kjell & co och de hade inga sådana så jag köpte dioder
som ska tåla 1 amp och 4 amp (1N4004 400V 1Amp & 1N5404 400V 4 Amp). Vilken av dessa kan man använda i stället om man nu kan det?

Annars blir det till att leta vidare.

Funkar det inte likadant som med motstånd? I så fall, ta tre 1 A och parallellkoppla dem.

Maciver skrev:
Jag hade tänkt koppla ett larm så det verifierar med blinkersarna, då ska man sätta dit dioder som heter 1N4003 som ska tåla 3 amp (enl beskrivningen)
Var på Kjell & co och de hade inga sådana så jag köpte dioder
som ska tåla 1 amp och 4 amp (1N4004 400V 1Amp & 1N5404 400V 4 Amp). Vilken av dessa kan man använda i stället om man nu kan det?

Annars blir det till att leta vidare.

Ta de kraftfulla dioderna (4 amper).
Dioderna sitter där, likt en backventil, så att strömmen inte tar fel väg (se till att montera i rätt riktning).

1N4003 står pall för 1 A, inte 4 A. Kolla Elfa
Det är alltså mängden ström som den kan leda utan att pajja, det är bättre att du väljer det lite större.

Du kan väll löda på ett motstånd eller två så borde ju inte strömmen vara några problem.

Dea skrev:
Då blir nog inte lampan så glad för den vill ha strömmen.
Parallellkoppling av dioder är ingen bra idé, det fungerar halvbra. Ett lågohmigt motstånd i serie med varje diod i så fall säkerställer att de delar på strömmen.
Men som sagts tidigare, använd 4A-dioderna eftersom du kan välja.
För lampans del kan du lika gärna ha ett motstånd i serie, den lyser bara lite svagare..men då måste du tänka på att motståndet antagligen blir varmt. :tomten

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda