Någon som kan el?

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Tja.

Har köpt en st dimmer som jag har kopplat till 3 st spottar, problemet är bara att dimmern låter som det argaste biet i världen!:mad: plus att ljuset flimmrar så förbaskat! Vad är felet mån tro? Vill inte att det ska flimra, att det låter förjävligt kan ja stå ut med...

Om någon nu tycker att jag inte får skriva om saker som inte ska sitta på en hoj så ber jag om ursäkt, så får ni isfl flytta tråden lr radera den då¨?

Tack på förhand.

P.s här är länkarna på sakerna jag köpt.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50115782

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40067965

Lågvolsspotar men högvoltsdimmer.

Dimmern dimmrar på 220 vilket blir fel för dina spotar
är kopplade till en transformator = lågvolt.

Det finns dimmrar som kan gå att använda till den transfomatorn,
letar info ;)

Last edited:
Dimmern behöver lite mer belastning än du har. Prova att koppla in någon ytterligare lampa så får du se att det kommer att fungera. Dimmern anges visserligen vara gjord för 25-150W, men dom flesta vill ha ca 50W sim minsta belastning för att fungera.

Lågvolsspotar men högvoltsdimmer.

Dimmern dimmrar på 220 vilket blir fel för dina spotar
är kopplade till en transformator = lågvolt.

Det finns dimmrar som kan gå att använda till den transfomatorn,
letar info ;)

allright, sjysst, länka om du hittar någe! ;) tack på förhand...

och är man helt oteknisk så kan man inte sånt, då får man fråga och lära sig helt enkelt, eller?! :) till han som gnällde om att det inte var högtekniskt :)

Hojteknisk fråga??????????

haha, nu är man bra trött, läste högteknisk, men du skrev ju hos! :tummenupp

Nej ursäktade mig ju för det inte har med hoj att göra, får den inte finnas får nån flytta på tråden eller ta bort den då! :(

Last edited:
Rätt dimmer till rätt trafo så kommer det funka kanon.

Kolla vad du har för typ av trafo och se till att dimmern är kompatibel bara:tummenupp

Rätt dimmer till rätt trafo så kommer det funka kanon.

Kolla vad du har för typ av trafo och se till att dimmern är kompatibel bara:tummenupp

trafo? asså när det kommer till el kan jag verkligen noll, så vad är det jag ska kolla efter? går det inte få den infon jag sitter på via länkarna på spottarna jag köpte? :) hehe

Han menade transformator, om det underlättar... 220V växelström ska göras om till 12V likström, funkar inte så bra med dimmer som bara ökar motsåndet, och då drar ner spänningen, enligt ohms lag. Transformatorn fungerar inte som en glödlampa, utan den kräver sina 220V 50Hz för att den ska fungera.

EDIT. Det finns alltså dimmers för transformatorer, men den dimmern du har är inte kompatibel med den transformatorn du har.

Last edited:
Jag fattar inte hur det härr kan vara ett problem 2011.

Det finns ju dimmbara trafos och det finns dimmers som klarar av att dimma dom, varför säljs all annana skit fortfarande?

En dimmbar trafo fungetar precis lika bra med en av/på knapp
En dimmer som klarar att dimma trafos dimmar vanliga glödlampor lika bra.

såg det bara vara två kablar, ska ja nu kapa sladda till spottarna får jag bara hoppas att det är 2 kablar där med, sen bara skarva med eltejp lr?

sen är ju frågan, om det spelar nån roll vilka två som ska skarvas ihop med varann? spelar det nån roll?

Du har väl dimmern mellan vägguttaget och trafon?
Där är det liksom högspänning och du skarvar absolut inte med tejp. Rekommenderar starkt att du fixar någon som kan hjälpa dig med inkopplingen, det här känns som att det kan bli farligt annars.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...