Någon som kan Ducati??

Maddox

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är ute efter en Ducati nu till våren och har kollat lite på priserna och olika modeller...
Jag är speciellt intresserad av 996, 916 eller en monster.

Nu till min fråga...
Varför är 916 förhållandevis dyrare än 996? Vilka är för o nackdelar med just dem nämnda modellerna?

Tack på förhand....

Maddox
 
916 brukar vara förhållandevis dyrare då försäkringen är billigare, skiljer inte så mycket på 916 och 996 utan det är mest grejjer som kom med åren som stålomspunna slangar andra kåpor och nya fälgar.

Om du är intresserad av en 996'a så är min till salu (tyvärr)

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=8115

Skicka pm om intressant
 
Last edited:
aci skrev:
916 brukar vara förhållandevis dyrare då försäkringen är billigare, skiljer inte så mycket på 916 och 996 utan det är mest grejjer som kom med åren som stålomspunna slangar andra kåpor och nya fälgar.

Om du är intresserad av en 996'a så är min till salu (tyvärr)

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=8115

Skicka pm om intressant

Du kan ju inte sälja duccen, förstå!!!
 
aci skrev:
916 brukar vara förhållandevis dyrare då försäkringen är billigare, skiljer inte så mycket på 916 och 996 utan det är mest grejjer som kom med åren som stålomspunna slangar andra kåpor och nya fälgar.

Om du är intresserad av en 996'a så är min till salu (tyvärr)

http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=8115

Skicka pm om intressant

Mycket fin 996:a du har :tummenupp
Pm:ar om det blir intressant...
 
blir bara mer och mer :kocko

Hittade en extremt fet monster som var verkligen "one of a kind". Påkostad ca 80000 kr och ca 250 timmar nerlagt på den. :tummenupp
Motorn är på 996 cc och på strax över 100 hkr.

Men samtidigt finns det en del 996, 916 och 748R som är väldigt bra till priset.

snälla :huvet jag behöver lite mer info och hjälp om valet.

Tack på förhand!! :Bugar
 
Beror lite på vad du ska ha hojen till. Alla är roliga på sitt sätt. Som sagt, 916 har billigare försäkring. Om du inte bryr dig om det så köp en 996. Eller ännu hellre en 996SPS. 748R är schysst men man får varva lite mer.
Alla ovanstående är bra på bana och funkar på gata. Man får lite ont i kroppen om man ska på typ europa-touring.

Monster S4 är ball och är främst för gata. Saker och ting tar i om man lutar för mycket. På en moddad hoj är det kanske inget problem om det moddats rätt. Dyr att tappa då kylaren sitter lite känsligt till.

Viktigt för alla är att de fått service var 1000e mil eller oftare. Se till att det finns service bok.
 
Maddox skrev:
blir bara mer och mer :kocko

Hittade en extremt fet monster som var verkligen "one of a kind". Påkostad ca 80000 kr och ca 250 timmar nerlagt på den. :tummenupp
Motorn är på 996 cc och på strax över 100 hkr.

Men samtidigt finns det en del 996, 916 och 748R som är väldigt bra till priset.

snälla :huvet jag behöver lite mer info och hjälp om valet.

Tack på förhand!! :Bugar

Hej hej..

Monster och Hyper (som är generella benämningen på 748-999) är ju ganska olika hojar.
Vad är du ute efter, köra små kurviga vägar, köra bana, köra mer eller mindre av något.
Skillnaden mellan 748 och 996 är ju i motorn och det är markant mycket mer vridmoment och bottendrag i en 996a. 748an får du varva mera för att det ska skjuta på. Annars är det i stort sett samma sak, om man inte går in på detaljer på de olika modellerna.
Monster är absolut en kul hoj, den passar bättre på små kurviga landsvägar.
Kan dock inte alls lika mycket om monster som hyper hojarna..

Fråga på lite mer exakt dina frågeställningar ska vi/jag försöka svara på det.
 
Anledningen till att jag vill ha en Ducce är pga av att jag alltid tyckt dessa hojar är sjukt fina.
Men jag kommer inte alls köra på bana iaf tror jag så av den anledningen spelar det ingen roll för mig hur hojen är på bana.
Självklart vill jag ha så mycket Ducce för pengarna och det är säkert där jag är mest kluven. Är nog mer inne på en lite starkare hoj...
Av hyper hojarna tror jag att det står mest mellan 916 eller 996.
Jag kommer använda den mest för vardaglig bruk.
 
Monster är definitivt hojen man ska ha om man kör i stadstrafik. En ren plåga med hyper där.
 
diesafe skrev:
Monster är definitivt hojen man ska ha om man kör i stadstrafik. En ren plåga med hyper där.

Det är fakta det, efter 5 minuter i stadtrafik med en hyper så vill man hem igen, eller fort ut på någon bred o kurvig landsväg.

Maddox skrev:
Av hyper hojarna tror jag att det står mest mellan 916 eller 996.
Jag kommer använda den mest för vardaglig bruk.

Om du hittar en fin 916 så kan du, med lite tur, få ett väldigt låg försäkring, detta för att de reggades med väldigt liten effekt, och inte alla försäkringsbolag har upfattat detta.
Men då helst en 916sps såklart, från 98, då är det 996 rovan i. :tummenupp
Kolla oxå så att stora servicen är gjord om den gått i närheten av jämna 1000 mil intervall... Annars kostar den några lakan.

Lycke till.. :brinnerup

Sisst men inte minst, gå med i ducceklubben.. :)
 
diesafe skrev:
Monster är definitivt hojen man ska ha om man kör i stadstrafik. En ren plåga med hyper där.

:fakta :fakta :fakta

Medges villigt. Hyprarna SUGER i stan. Det går.. Precis som det går att köra lastbil i stan också, om man måste.. men inte f*n är det kul.

En 916 eller 996 i stan är lite som en lambo i stan. Folk kollar och det låter grymt, men annars är man begränsad eftersom allt är så extremt. En mindre extrem hoj ger mer framkomlighet och bättre körställning.

Den bästa stadshojen som Ducati har just nu måste ändå vara Multistrada´n. Aldrig har jag varit med om en mer lättkörd hoj. Den är grymt kul på småvägar också. :tummenupp

Hypern passar bäst på snabbare kurviga vägar och på bana. och som posörhoj :hihi :3freak :näsblod :D
 
amullo skrev:
:fakta :fakta :fakta

Medges villigt. Hyprarna SUGER i stan. Det går.. Precis som det går att köra lastbil i stan också, om man måste.. men inte f*n är det kul.

En 916 eller 996 i stan är lite som en lambo i stan. Folk kollar och det låter grymt, men annars är man begränsad eftersom allt är så extremt. En mindre extrem hoj ger mer framkomlighet och bättre körställning.

Den bästa stadshojen som Ducati har just nu måste ändå vara Multistrada´n. Aldrig har jag varit med om en mer lättkörd hoj. Den är grymt kul på småvägar också. :tummenupp

Hypern passar bäst på snabbare kurviga vägar och på bana. och som posörhoj :hihi :3freak :näsblod :D

Hypern funkar fin fint i staden, kan dock kännas lite i underarmarna i början på året innan man är van. Nu tycker jag du är en fjolla :7peta :tungan
 
aci skrev:
Hypern funkar fin fint i staden, kan dock kännas lite i underarmarna i början på året innan man är van. Nu tycker jag du är en fjolla :7peta :tungan


...Nu avslutade han iof med att den även passar som posörhoj, och poserar gör man i staden. Om man har någon :hihi
 
aci skrev:
Nu tycker jag du är en fjolla :7peta :tungan

Har det tagit dig såhär lång tid att förstå det??? :D :3freak :rofl

I sanning pöjk.. Att välja en hyper framför ett monster om man bara skall åka i stan är bara dumheter. :fatta!

Som jag skrev.. Hypern funkar i stan. Men någon njutning är det inte frågan om. Hypern kommer till sin rätt i farter över 120.. gärna med knät i backen.. :hjälm

Fick jag välja att ha två hojar skulle det bli en hyper för bana och ett monster eller multistrada för stan :Bugar
Vadå.. man kan väll drömma. :näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top