Någon som kört på Midlanda?

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Jag ska köra på Midlanda för första gången och funderar om det är nåt man bör tänka på?
Tips någon?
 
Nalken skrev:
Jag ska köra på Midlanda för första gången och funderar om det är nåt man bör tänka på?
Tips någon?

Banan sliter hårt på både däck och bromsbelägg så se till att sånt är fräscht innan du åker.
 
Nalken skrev:
Jag ska köra på Midlanda för första gången och funderar om det är nåt man bör tänka på?
Tips någon?

Köp med extra bromsbelägg!! Det finns bla en riktigt hårig inbromsning efter långa rakan som är 500m lång och har 25 meters fallhöjd, det ÄTER belägg kan jag lova.
 
Ok är det dålig asfalt där eller?
Däcken och bromsbeläggen har jag bara kört på Kinnekulle med så det ska vara lugnt!

Inget annat? typ passa dig för "myggkurvan" den svänger mer än man tror.
 
Last edited:
Jag körde där nyligen :) Jäkligt kul bana, men det där med att den äter däck ocxh bromsbelägg gäller bara om man åker tung och klumpig hoj :D (nåja, tung och massor med effekt är det nog). Motarderna som åkte i lördags, inklusive min Duke, putsade bara upp däcken lite och bromsbeläggen blev inte mer slitna än efter tre-fyra kvällar på Rörken...

Men belägg till frambromsarna är inte fel att ta med och kolla beläggen inför varje körpass - det är inte kul att förlora bromsverkan efter raksträckan - sandfållan är ruggigt kort :eek:
 
Nalken skrev:
Ok är det dålig asfalt där eller?
Däcken och bromsbeläggen har jag bara kört på Kinnekulle med så det ska vara lugnt!

Inget annat? typ passade dig för "myggkurvan" den svänger mer än man tror.

Utgången till start/mål-rakan (i uppförsbacke) är ojämn, så det studsar och far - men det tyckte jag kändes skitskoj :) Nedre kurvan, precis innan den utgången är ganska tvär när man kommit i full blås utför, så se till at inte bromsa bort dig där. Annars kan man ladda på bra mycket fortare än man tror. Den snabba högern innan raksträckan före chikanen (högst upp i banan), bromsar man ofta ner för mycket inför - den ser tajtare ut än vad den är. Utgången efter chikanen, ska man ta det lugnt första halvan av svängen och öppna på gas först när man ser att man har ett bra spår ut på rakan - om man nu vill köra med marginaler.

Asfalten är helt OK. Värm däcken några varv. Det är bara en vänsterkurva förutom chikanen, så där tar det längre tid att få värme i däcken.
 
Tyckar banan är absolut Ok.

Belägning & fäste är supert.

Tyckar att banan känns snabb - och generelt kan kurvorna tas snabbera än man tror efter dom 1´sta varv.
Hitta spor och lär dom - skruva sen upp på farten och det är skojigt på fullt.

Min BMW fick jag på typ 170-180 innan chikanen - som är en rigtig Rörken chikan - man får kasta snabbt runt med grejorna där - KUL..

Rakan är laaaang och jag hade lite jobbigt att hitta rätt bromspunkt där - var kanske lite räd för att köra för långtttt..
 
Galne Dansken skrev:
Tyckar banan är absolut Ok.

Belägning & fäste är supert.

Tyckar att banan känns snabb - och generelt kan kurvorna tas snabbera än man tror efter dom 1´sta varv.
Hitta spor och lär dom - skruva sen upp på farten och det är skojigt på fullt.

Min BMW fick jag på typ 170-180 innan chikanen - som är en rigtig Rörken chikan - man får kasta snabbt runt med grejorna där - KUL..

Rakan är laaaang och jag hade lite jobbigt att hitta rätt bromspunkt där - var kanske lite räd för att köra för långtttt..

170-180 :skrämd Den snabba högern innan raksträckan före chikanen, vågade inte jag ta snabbar än max 130.
:bow
Tyckte det svåraste med långa rakan var att hitta rätt spår och inte åka ner i guppen både i ingången och utgången till kurvan.

Midlanda :rock
 
Jag är ju i Sundsvall nu. Hör av dig när du kommer vetja! Finns det några platser kvar på bandagen så vill jag också åka!!!! Hör av dig!! :crash :hej
 
NinjaNurse har PM!

NinjaNurse har PM!
NinjaNurse har PM!
NinjaNurse har PM!
NinjaNurse har PM!
NinjaNurse har PM!
 
Är det någon som vet om jag har PM? :rolleyes:

Det fanns platser kvar. Jag ska fixa in mig på lördda... :tummenupp
 
NinjaNurse skrev:
Är det någon som vet om jag har PM? :rolleyes:

Det fanns platser kvar. Jag ska fixa in mig på lördda... :tummenupp

Härligt!

Jag och två lappkompisar kommer dit!
Så då ses vi.
Hoppas vi inte kraschar..
 
Resumé från Midlanda!!!

Sådär nu har jag kommit hem!
Det blev drygt 100 mil på två dagar.

NinjaNurse var där och körde åxå det såg stabilt ut, nu blir han farlig på Rörken :tummenupp killen bor juh ca 5 mil från midlandabanan, hur glad skulle man vara då?
Han tog några kort på mig, jag kom på på hemresan att jag skulle lånat hans kamera så han fått några kort på sig själv men jag hade nog drabbats av solsting, ja det var jäkligt varmt där!


Banan var teknisk men jag kom på hur den fungerade efter andra heatet då jag blev runtvisad av en blåväst (tjej) som hade ett härligt flyt i sin körning.
Asfalten var lite hal tyckte jag, fick släpp lite då och då i utgången av ett flertalet kurvor. Kinnekulles asfalt är det mycket bättre grepp i.

Lite smådrygt var det med dessa kubikstora hojar som låg och puttrade i kurvorna och när jag precis kommit jämsides i kurvans utgång drar dom idioterna ifrån mig.
Jag säger tag hänsyn!!! mot oss med lätthanterliga men effektsvaga hojar, släng gärna ett öga bakåt på raksträckorna så vi kan köra om.
Det enda tråkiga var att en av mina vänner lyckades få framhjulssläpp i en kurva och kvaddade men han hade gott humör ändå!

Trött nöjd och lite visare /Nicklas
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top